Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wellmate hydropress - trasig?  (läst 11842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Wellmate hydropress - trasig?
« skrivet: 09 juni 2010, 13:35:12 »
Hej på er,

i helgen började vi få dåligt med vattentryck. Märkte att det susade väldigt i pannrummet medan pumpen gick och det visade sig att det blåste luft rakt ut från en säkerhetsventil eller något (ett litet hål på baksidan, längst upp). Öppnade jag ventilen på toppen blåste det mindre ur, vad jag kallar säkerhetsventilen, och istället ur ventilen (som är likadan som man luftar element med).

Det tog en halvtimme med helt tom (på vatten dvs) hydropress innan pumpen slog igång och började fylla den.

Är det något som behöver bytas eller lagas?

Jag har en sådan här: http://www.vvs-boden.se/wellmatetrycktank60wm4-p-5695.html?cPath=35_477_865_867 men istället för bilventil är det som sagt en luftningsnippel från ett element längst upp..

Edit: Jag pratade med en rörläggare nyss som tipsade om att kolla med importör/återförsäljare vad de tror, om det är något jag kan fixa själv och om det räcker att köpa en reservdel eller om det är bättre att köpa ny hydropress.

Mvh Stefan
« Senast ändrad: 09 juni 2010, 14:00:48 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Wellmate hydropress - trasig?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2010, 21:45:27 »
Är det inte bara ventilen som är trasig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Wellmate hydropress - trasig?
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2010, 07:50:10 »
Hej Carl N!

Vet ej  :-\

Låter jättebra om det är så, men hur vet jag det och kan jag fixa det själv? Kan ta ett kort på allt när jag kommer hem så kanske det är lättare för er att bilda er en uppfattning..

Vore så skönt om det inte var så märkvärdigt..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Wellmate hydropress - trasig?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2010, 09:11:50 »
Tänkte det kanske blir lättare med lite bilder på hydropressen, eller är det en hydrofor?

Själva tanken i sin helhet ser man här:



och säkerhetsventilen där man även ser att det bubblat och läckt lite under vintern (saltrester och även lite vatten). Det var även här det blåste luft rakt ut när vattenpumpen fyllde tanken i förra helgen, tills jag öppnade säkerhetsventilen som syns i bakgrunden.


En rörläggare jag pratade med trodde att det var tryckventilen som styr pumpen och att tanken var en hydrofor. Det vore rimligt eftersom tanken blev helt tom och vi tappade allt vattentryck i systemet under ca en halvtimme innan pumpen slog till.


Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Wellmate hydropress - trasig?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2010, 13:32:52 »
Jepp det är en hydrofor. Och det kan vara tryckgivaren till pumpen som är paj. Ta hem en rörkrökare för att kolla på grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Wellmate hydropress - trasig?
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2010, 14:05:32 »
Kalas! Skönt att ha rett ut det - tack Carl N!  Thumbsup

Är det bra att lufta hydroforen mha luftningsnippeln? Det kommer ju mycket luft när jag gör det så det känns som att vattenpumpen inte fyller hydroforen helt pga att det är mycket luft i systemet, eller har jag fel?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Wellmate hydropress - trasig?
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2010, 15:48:52 »
Du ska inte lufta hydroforen, tvärtom kan man ibland behöva fylla på luft. Det bästa är att nån gång om året tömma hela tanken och då låta den luft som tanken rymmer vara luftkudden. Ju mindre luft ju oftare kommer pumpen behöva gå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!