Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vanliga frÃ¥nluftsvärmepumpar förbjuds?  (läst 3799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« skrivet: 04 augusti 2009, 14:15:38 »
"Under sen vår och tidig sommar har vi noterat en dramatiskt ökad
orderingång av frånluftsvärmepumpar från byggare i Sverige.
-Ökningen beror sannolikt på de nya byggreglerna som träder i kraft
vid årsskiftet säger Staffan Bertland, försäljningschef på ComfortZone.

Visserligen träder inte regelverket i kraft förrän vid nyår, men många
byggare vill redan idag framtidssäkra sin husproduktion och ha en
fortsatt konkurrenskraftig produkt. MÃ¥nga av dagens alternativa
produkter kommer inte att bli användbara efter nyår, fortsätter Bertland.
 

ComfortZone tillverkar och säljer högeffektiva frÃ¥nluftsvärmepumpar. 
De nya reglerna för energianvändning i småhus gällande från nyåret –10
innebär att samtliga idag, med ComfortZone konkurrerande frånluftsvärmepumpar,
kommer att bli oanvändbara för nyproducerade småhus efter detta datum.
Alternativet bergvärme är både dyrt och besvärligt."

från ComfortZones hemsida

Stämmer detta, blir deras konkurrenter förbjudna? Vad är detta för regler och vad gäller?

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2009, 14:42:55 »
Vet inte riktigt vad som gäller, men med tanke på att IVT (som gör egna frånluftsvärmepumpar) ska börja sälja och serva Comfortzones frånluftsvärmepumpar så borde det väl ligga något i påståendet. Varför skulle dom annars sälja comfortzone som konkurerar med de egna modellerna (IVT490, IVT695)?
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2009, 15:10:41 »
Som vi har konstaterat i andra trådar så är nog vanliga frånluftsvärmepumpar inte aktuella om de nya kraven skall uppfyllas.
Det kommer bli markvärme eller CZ. Det blir nog vanligare med olika kombinationer med FTX. (t.ex fjärrvärme, ved, pellets) för att undkomma kraven för eluppvärmda hus.
Vid kraftigt ökad isolerstandard, kan vanlig FLVP fungera (med anpassad storlek på elpatronen).

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2009, 17:14:58 »
Man borde väl kunna tänka sig någon kombination av "gammal" flvp och luft/luft pump som skulle kunna uppfylla de kommande reglerna. Återvinning av frånluft, billig produktion av varmvatten samt effektiv uppvärmning. Frågan är bara om hustillverkaren och kunden vill ha så många burkar ?
För hustillverkaren vore det naturligtvis bäst med en burk som löser både ventilation och värme på 0.36 m2 golvyta.
Dessutom så slipper man ju gräva, borra eller ta hål i ytterväggar med flvp. Det betyder ju en hel del för kostnaden att inte behöva borrare,grävare,elektriker eller lokala snickare när man sätter upp ett hus. Jag gissar (och hoppas) att Comfortzone får några bra konkurrenter som kan klara samma sak.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2009, 19:25:13 »
Vilka är de nya regler som kommer att gälla från årsskiftet?
Skulle vilja veta. På boverket viste man inget om några nya regler. Jag har inga problem med de regler som gäller idag och som enligt boverket är de som klubbats och kommer att gälla i överskådlig framtid. Skulle ett modernt hus ha problem om inte jag har det?
Om det är nya regler på gång skulle man väl i så fall på Comfortzone ha vänligheten att meddela, åtminstone boverket vilka regler de ska genomföra.
Comfortzone har köpt sig en fabrik, nu gäller det att producera och sälja. Tills jag fått belägg för att det kommer regler som gör små-pumparnas saga all, kommer jag att betrakta dylig text från tex cz som försäljningstaktik.
Det är möjligt att jag har fel, cz har kanske tillgång till insiderinformation, sånt som almänheten inte bör få veta.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2009, 20:09:56 »
Googlade och hittade följande tråd:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Bygg-och-konstruktionsregler/Om-avsnitt-9-i-BBR/Energikrav/

Får se om ni blir klokare på den texten..... :)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2009, 22:42:10 »
Följande saxat från Boverkets hemsida. Det är alltså nya regler som gäller från februari i år. De gamla reglerna får dock användas till 1 jan 2010.

"BBR avsnitt 9 - Energihushållning

Detta avsnitt innhÃ¥ller regler om energihushÃ¥llning. Krav ställs pÃ¥ byggnadens energianvändning, minst godtagbar värmeisolering för byggnaden, krav pÃ¥ värme-, kyl- och luftbehandlingsinstallationer, effektiv elanvändning och pÃ¥ installation av mätsytem för uppföljning av byggnadens energianvändning. Avsnittet gäller inte fritidshus med högst tvÃ¥ bostäder. 

Äldre regler kan användas
Reglerna för energihushållning ändrades den 1 februari 2009 (BFS 2008:20, BBR 16). De äldre reglerna, som finns i BBR 15, får tillämpas på arbeten som kräver bygganmälan och för vilka bygganmälan görs före den 1 januari 2010, samt på arbeten som inte kräver bygganmälan om de påbörjats före den 1 januari 2010."

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygg--och-konstruktionsregler-ESK/Boverkets-byggregler/BBR-avsnitt-9/

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_avsnitt9_supplement_energihushallning.pdf

Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2009, 23:16:04 »
Jo det där har jag läst och fått förklarat från boverket. Nu tror jag jag börjar förstå hur folk tänker. De "nya" reglerna är de gamla som redan trätt i kraft och gällande regler är de gamla som man får luta sig mot fram till årsskiftet. Hur som, jag räknar med de nya och ser ingen anledning till panik. För egen del kan jag slösa bort, mellan tumme o pekfinger, 1000kWh och ändå hålla mig under högsta tillåtna, trots mitt medelmåttigt isolerade hus.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2009, 08:23:17 »
Tänk på att tappvarmvatten och viss fast installerad belysning skall räknas med i energianvändningen, om jag läser texten korrekt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2009, 22:51:20 »
Boverket är en samling tekniska amatörer. Du kan värma upp ditt hur hur du vill. Kol, koks, ved, pellets, el eller värmepump. De har inga som helst praktiska möjligheter att påverka detta.

Det som är intressant är din inomhusmiljö samt kostnaden för ved eller el och den bestämmer inte Boverket. Dessa uppgifter kollas inte överhuvudtaget vid byggsamråd. I varje fall inte i de kommuner jag känner till.

Fd byggnämndsordförande.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Vanliga frånluftsvärmepumpar förbjuds?
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2009, 08:26:26 »
@hplp:
Ex i ditt fall: (Indata från din signatur)
Energiförbrukning: 12500kWh
Atemp: 126m²
VP: IVT490 Ut-effekt = 2,0kW, In-effekt = 0,8kW
Energikrav: 55kWh/m²
Effektkrav: 4,5kW

Max tillåten energiförbrukning = 126*55 = 6930kWh (exkl. hushållsel)
Din verkliga förbrukning: 6930-1000 = 5930kWh (hplp kan slösa med 1000kWh enl. tidigare inlägg)
Varav Hushållsel = 12500-5930 = 6570kWh
Max tillåtet effektbehov vid DVUT = 4,5+2-0,8 = 5,7kW, max effekt på elpatron = 4,5-0,8 = 3,7kW

Detta borde inte vara omöjligt för ett hus i skåne, men det är inte lätt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 668
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!