Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9EKEB vs. E12EKEB?  (läst 1384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loial

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
E9EKEB vs. E12EKEB?
« skrivet: 09 september 2007, 17:03:57 »
Vi håller på och tittar på olika värmepumpar, och efter mycket funderingar så lutar det åt Panasonics E9EKEB alt. E12EKEB.
E9:an har ett bättre COP, men E12 har högre uteffekt. Jag har försökt hitta tester och värden på hur E12:an presterar vid andra temperaturer än 7 grader, men utan resultat ( är det HELT omöjligt att hitta detaljerad driftinformation om värmepumpar??? verkar så... )

Vi har nu en enplansvilla på 121 kvm, men har planer på att värma upp en inglasad altan på 35 kvm till ca. 5-8 grader också via en luftkanal ( för övervintring av växter m.m... ) - detta gör att vi tror att E9 kommer att bli för liten.

Vi har en kamin vi ska försöka elda så mycket som möjligt i också, och en öppen och bra planlösning.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9EKEB vs. E12EKEB?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2007, 06:41:15 »
Med dina kvm så tycker jag definitift att du ska välja E12 prisskillnaden är ca 2000:- det är väl investerade pengar *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 360
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!