Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker vattentemperaturen för gammalt hus?  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlleH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Räcker vattentemperaturen för gammalt hus?
« skrivet: 02 juni 2005, 09:07:50 »
Jag har ett gammalt hus, byggt -24 och bara delvis tilläggsisolerat, som kräver skaplig
temperatur i radiatorerna för att få komfortabel värme kalla vinterdagar.
Temperaturen i oljepannan ligger på 70-75 grader vilket brukar räcka.

Nu när jag går i vp-tankar så är ju ett bekymmer den lägre vattentemperatur som
en vp lämnar.  Med 60 grader kan jag knappast fÃ¥ nÃ¥gon riktig värme i huset.

Några synpunkter på detta?
NÃ¥gon som har egna erfarenheter av vp i gamla hus?

/Olle

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker vattentemperaturen för gammalt hus?
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2005, 10:53:42 »
Hur mycket är huset värt? (Storstad/landsbygd)

Hur länge har du tänkt bo kvar?

Om huset betingar ett skapligt värde och du tänkt bo kvar där tycker jag att du skall byta fönster och tilläggsisolera, först vinden/uppåt, sedan eventuellt väggarna, sätt sedan in en värmepump som kan ge 65 graders framledningstemp.

Har du öppen planlösning skulle det kunna räcka med en eller ett par fläktkonvektorer.

Hur hög framledningstemp du verkligen behöver vid kall väderlek behöver inte vara samma som den du nu behöver, jag antar att du låter termostater styra tempen i huset, om de hela tiden stryper flödet i systemet så kan du klara dig med betydligt lägre temp om du kör med helt öppna termostater i ditt radiatorsystem.

Av naturliga skäl är det dock omöjligt för mig eller någon annan att bedöma detta utan att se hur ditt hus och dina radiatorer ser ut.

Ett annat alternativ för dig skulle kunna vara pelletseldning kanske i kombination med solfångare för sommarens tappvarmvatten, i ditt fall klart billigare, men lite mera arbete.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad OlleH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Räcker vattentemperaturen för gammalt hus?
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2005, 12:54:36 »
Vissa åtgärder är trots allt vidtagna: vinden är tilläggsisolerad och samtliga fönster är tre-glas.

Jag pratade med kommunens energirådgivare igår och det var där jag fick varningsflagg för att
temperaturen möjligen inte skulle räcka till.  Varje vinter brukar dom fÃ¥ en liten kö av bekymrade vp-kunder
som underskattat temperaturbehovet ...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker vattentemperaturen för gammalt hus?
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2005, 13:18:45 »
Det finns två sätt att vara säker på att det skall fungera.

1. Ta dit en installatör som tittar på din anläggning och ger dig ett förslag på ett system som garanterat fungerar. GARANTERAT... (det kan innebära komplettering/utbyte av radiatorer eller annat)
    Se till att det skrivs in i kontraktet att värmepumpen inte skall stoppa p.g.a. hög returtemp vid kall väderlek, om det sker skall installatören stÃ¥ för de  kostnader det innebär att Ã¥tgärda problemet.

2. Köp en pelletsanläggning, de ger garanterat tillräckligt hög framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!