Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tank-djungeln, vad är skillnaden pÃ¥ dessa  (läst 15318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2009, 20:10:05 »
Nu har du ju mark för att lägga jordvärmeslang men om du tänker borra så är
ett tips att ta in offerter från borrfirmor som installerar vp.
Min erfarenhet är att dessa är billigare på vp-installationer än de som i sin tur anlitar borrfirmor.
Anledningen till detta är förmodligen att vp-installatörer som anlitar borrformor passar på att tjäna lite extra på borrningen.
Jag installerad själv och fick en 170m borra för 43500:- inkl. allt, dvs slang innanför vägg, 6m foderrör.

Ett plus med borrhål är att du kan installera något som kallas för frikyla.
Namnet är lite missvisande eftersom det kostar en hel del att installera.
I korthet går frikyla ut på att utnyttja det på sommaren relativt kalla borrhålet till att kyla huset.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #31 skrivet: 17 oktober 2009, 21:37:33 »
Nu har du ju mark för att lägga jordvärmeslang men om du tänker borra så är
ett tips att ta in offerter från borrfirmor som installerar vp.
Min erfarenhet är att dessa är billigare på vp-installationer än de som i sin tur anlitar borrfirmor.
Anledningen till detta är förmodligen att vp-installatörer som anlitar borrformor passar på att tjäna lite extra på borrningen.
Jag installerad själv och fick en 170m borra för 43500:- inkl. allt, dvs slang innanför vägg, 6m foderrör.


Har fått samma känsla att det är lättare att diskutera helheten i offerten med firmor som både installerar VP och borrar.
Om det är någon skillnad i kvalité mellan firmor som göra både ock eller ej, är svårt att generalisera.
 
/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #32 skrivet: 18 oktober 2009, 01:11:19 »
Det var länge sedan jag fick utbrott vid datorn, men att rita de där tankarna var verkligen påfrestande i ett program jag inte lärt mig riktigt ännu...

Men det är bra med rita med riktiga mått osv, man inser hur stort och platskrävande allt är... Att flytta väggen är bara ett måste helt enkelt för såhär som på denna bilden är ju inget skoj alls...

Tröttheten lockade mig till att förverkliga teorin om hur damerna kommer bli helt té sig utav systemet..  :D  --/

Jag hade dock velat haft den stora VVA längst till höger, men anar att den måste stå närmast pumpen...


vad är minimalast "sidutrymme" som man bör ha egentligen, för såhär ihopklämt anar jag inte är så bra...
-ska gå vidare sen att skissa lite på rören också...

sån knäpptänk då, vad heter den så jag kan hitta ritningar... är de någon mer bröte som bör räknas med måntro..

« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 01:26:25 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #33 skrivet: 18 oktober 2009, 10:18:52 »
Tröttheten lockade mig till att förverkliga teorin om hur damerna kommer bli helt té sig utav systemet..  :D  --/
*roflmao*

På 1145 så ansluts rören ovanifrån och service görs framifrån så i princip bör du kunna ställa enheterna nära varann, stäm av med installatören
UKV 200 är din knäpptank, jag skulle ansluta den med fexibla slangar och först koppla framleding från vp in i botten på tanken, om det blir problem med knäppande rör så är det förhoppningsvis bara att skifta slangarna så är problemet löst - stäm av detta också med installatören.

Vad har du på andra sidan väggen som du vill flytta? Du kanske kan ställa UKV 200 där?
Har du koll på var kb-rören kan komma in i huset?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #34 skrivet: 18 oktober 2009, 11:04:34 »
Alla rör, och el, är till vänster under bänken. EL-pannan stod där jag har ritat 1145an och där var ju centrala knutpunkten för all sorts dragning..

Samtliga VVSare har då velat haft pump osv så nära detta som möjligt men då det är avloppsbrunn samt lucka ner till torpagrunden där så anser jag det omöjligt vilket de har accepterat.
- Inser att jag får isolera ledningarna för inte få onödiga förluster.

Funderade nu på att pumpen kanske stått mellan dessa två tankar så de får kortaste rördragningarna båda två...

På andra sidan är ett likadant rum, först tänkt att bli ett (litet) slutet hobbyrum, fast funderar nu på göra en öppen yta mot garaget...
Så det hade i sig inte gjort något att flyttat väggen en meter. - mer plats till att hänga tvätt osv. :)

Hade somsagt föredragit att VVAn stod längst åt höger, då den är högst, för att få en så öppen ljus-yta som möjligt..eller intrycket utav det när man står där... Funderar på sätta upp en skena och ha drapperi runt värmepaketet iofs för att slippa alla upphetsade damer ibland.. :)
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:08:44 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #35 skrivet: 18 oktober 2009, 11:17:00 »
Ok, då skulle jag satsa på att ställa 1145 och UKV200 på andra sidan väggen om det finns plats eftersom bänkytan i tvättstugan ser väl liten ut i nuläget, det hänger ju iofs också på var jordvärmeslangen kommer in i huset.
VPA:n bör stå i tvättstugan eftersom det ska finnas en golvbrunn pga ev tappvattenläckage, skulle ställt den längst till höger.
Det ser ut som det är en gjutning under vp mm, är det nåt som redan finns?
Isolera rören kan du göra själv i efterhand.
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:30:09 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #36 skrivet: 18 oktober 2009, 11:32:00 »
Aha nu förstår jag vad KB-rör är. De flesta har ju velat dra dem rätt ut där vid handfatet - och borrat strax utanför där det är garageuppfart. Enstaka har pratat på dra tvärs genom rummet intill och borra på baksidan av garaget.

Vissa har funderat på dra ledningen genom den smala väggen, dvs till vänster om dörröppningen på bilden för att undvika all annan dragning under arbetsbänken.

Den gjutningen finns, jag funderar på om jag ska hugga sönder en bit utav den för att få tvättmaskinen att stå på golvet (tänker på första ritningen) för då kan jag få en arbetsbänk som är i 2meters klassen. Dock så blir ju maskinen väldigt lågplacerad då men...

Tyvärr gick min kamera sönder, troligen utav allt damm men detta rummet har jag rivit ut all gips och isolering ur, och den väggen jag pratar på att flytta är "enkel" att lossa och omplacera. Känns tuffare att avskiljare alla dessa ting till ett rum, så slipper man snubbla över dem när man springer ifrån alla damer genom garaget.. :)

Förresten, det kan finnas en till brunn som är placerad ungefär mellan pump och VVA:n på bilden, ute i gången, idag är det ett slutet lock där dock, förståeligt då den var placerad framför vedpannans smutsiga öppning.. hehe
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:33:45 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #37 skrivet: 18 oktober 2009, 11:43:20 »
Det låter ju bra det där, en väggflytt ger ju plats för utrustningen.
Fortsätter gjutningen på andra sidan väggen eller är det betonggolv där? VPA:n väger ju en del.
Kan inte se varför VPA:n inte skulle kunna placeras längst till höger.
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 11:46:33 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #38 skrivet: 18 oktober 2009, 20:50:06 »
Rallykalle!!! ditt maskinrum ser exakt ut som en fastighet med 10 lägenheter. ( du glömde bara alla rör, expansionskärl mm.)
Kan nu inte låta bli att säga att en total urspårning är nära till hands för din del.
Hade varit roligt om du var min kund så att jag kunde styra upp dina vilda tankar.

Köp en 1245-8 och lev lyckligt.

Thomas
GAK



Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #39 skrivet: 18 oktober 2009, 21:25:12 »
Någon får gärna kontra Thomas åsikt.

Egentligen, när jag frågade om solpanelerna hävades det att besparingarna var små.
Vad vinner jag egentligen på denna "10lägenhets"uppsättning? (förutom damer)

-------------------------------

jämförde lite priser, rinkabyrör var inte billigast trotsallt:
insåg även att jag skrivit fel vvp istället för vpa.. många förkortningar att hålla koll på..
och vpan kan man visst montera 2 elpatroner i...

dinvvsbutik:

ukv: 6,656kr
vpa: 15,106kr

------------------------
maniarmatur.se

ukv: 5500kr **
vpa: 13400kr
------------------------
vvs-boden.se

1145: 48675
ukv: 5620
vpa: 13160kr
------------------------
vvsgds

1145: 44900**
ukv: 5675
vpa: 12280kr**

Köper jag dessa 3.. så blir det ca 7800kr dyrare än 1st 1245 från rinkabyrör...
------------------------
rinkabyror

1145: 48800kr
ukv:
vpa: 13300kr

====================================================

Fast så reagerade jag på rinkabyrörs andra kategorier.. Fast dessa kanske är sämre än nibes egna prylar;

* Tryckexpansionskärl 200liter. 1296mm hög, 484mm bred..3080kr (kanske inte samma sak som arbetstank)
* ackumelatortank KV 300, 70mm mineralull & plåtklädsel - 10,300kr
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 22:19:25 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #40 skrivet: 19 oktober 2009, 12:21:45 »
 ;D
Nu får väl Limbo frispel men om man lyssnar på andra proffs på forumet så är det främst antalet starter och framledningstemperaturen som avgör livslängden på vp:n.
Om du allvarligt funderar på ett större badkar/bubbelbad och är en stor varmvattenförbrukare så tycker jag VPA 300/200 är given.
Du kommer att ha gott om varmvatten och alternativt kan du sänka stopptemperaturen för varmvattenberedning = lägre framledningstemperatur från vp:n.
VPA 300/200 ger vid normal vv-förbrukning väldigt få starter per dygn.
Med UKV200 så har du med bibehållen komfort få starter och knäppfritt radiatorsystem.
1145 verkar ha inbyggd elpatron och växelventil så den extrakostnaden tillkommer inte heller.
Hörde talas om ett par som hade renoverat badrummet för 140000:- med bubbelpool och kakel för 500:-/kvadraten, de var lite missnöjda över att de bara kunde fylla poolen till hälften innan varmvattnet var slut. Nu fÃ¥r de antagligen komplettera med en elberedare vid sidan om till det facila priset av 13 000:-.  huvuddunk
Nu låter man ju f-n som en vp-försäljare ju. :(
Känn ingen press rallykalle, ingen ser ner pÃ¥ dig om du väljer en 1245:a.  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #41 skrivet: 19 oktober 2009, 21:42:59 »
stod att man kunde montera upp till 2 värmare i VPAn... Men hur styrs dom isf? kopplar man kablarna till värmepumpen då eller?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #42 skrivet: 19 oktober 2009, 21:57:40 »
Dessa används ej då elpatronen sitter i värmepumpen.
Elpatronen är till för att ta toppbelastning på vintern tillsammans med v-pumpen.
Normalt skall inte v-pumpen vara heltäckande för värmebehovet, cirka 85% tror jag man räknar med är mest lönsamma dimensionering.
Men frågar du om detta också så skall du se att det finns många olika uppfattningar om det.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #43 skrivet: 29 oktober 2009, 14:43:54 »
vad skulle hända om jag tog snäppet större.. istället för ukv-200 då välja ukv-300.... hur långt kan man öka innan man lixom får negativ effekt?

eller en VPA 450/300 istället för 300/200

eller ett 25 eller 35liters expansionkärl istället för 18?

(till en 1145-8)

och hur lång är livslängden, tänker på att man kan ju hitta endel begagnat till liten peng..
« Senast ändrad: 29 oktober 2009, 14:53:08 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #44 skrivet: 29 oktober 2009, 18:21:48 »
Ett för stort expansionskärl skadar inte så länge som det är helt.

Om du har en för stor volymtank så kan du bygga in en onödig tröghet i systemet som kan ge svårajusterade svängningar i temperatur upp/ner. Vi har en tank på 500L i vårt system och det var inte helt lätt att få till regleringen. Efter att vi flyttade framledningsgivaren till efter volyntanken och labbade lite med kurvor och gradminuter så blev det riktigt bra. Har alltid långa fina gångtider oavsett utomhustemperatur. Men som sagt det kan krävas lite funderande innan det blir helt bra.

När det gäller storlek på varmvattenberedare så kan man dimensionera detta utefter den största mängd vatten du behöver vid ett och samma tillfälle, t.ex stort bubbelbad. För vår del räcker det med en VPA 300/200 till vårt kar som är lite större än standardkaren. Då finns det även gott om vatten till duschen efteråt + till diskmaskin etc.

Nackdelen med en för stor VPA (förutom priset) är att du kan få långa pumptider för att hålla den varm (beror lite på inställningarna i VP) plus att det kostar lite mer att varmhålla mer vatten.

Jag skulle nog inte köpa en varmvattenberedare som är äldre än 7-8 år som beggad. Beror lite på priset och vad det har varit för typ av vatten i den, kommunalt är oftast ok men en del privata brunnar kan ha vatten som ger korrosion på varmvattenberedare om man har fel typ.

Volymförstorare finns det en hel del som är bra från gamla vedpannor. Dom brukar väl hålla en sådär 20 år utan större problem.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!