Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tank-djungeln, vad är skillnaden pÃ¥ dessa  (läst 15319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2009, 16:42:23 »
vpa har två kärl i det inre kärlet finns duschvattnet mellan kärlen finns samma vatten som finns i elementen fast det sitter en ventil som gör så att vpn kan värma vattnet mellan kärlen till ca 50 grader i och med att det blir varmt runt det inre kärlet så värms duschvattnet upp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2009, 21:14:03 »
RallyKalle: Du har missuppfattat VPAn lite.  Visserligen sÃ¥ gÃ¥r det radiatorvattnet i manteln pÃ¥ VPAn men detta vatten värms i normalfallet upp till mycket högre temperatur än radiatorvattnet i övrigt och därför sitter det en växelventil som kopplar in VPAn när det skall produceras VV och kopplar ur den och in radiatorsystemet när VV inte produceras.  Därför fungerar inte manteln i VPAn som nÃ¥gon arbetstank.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #17 skrivet: 04 oktober 2009, 21:26:50 »
Mjaha.. okej.. Spontant då så är nog en VPA nog något som ger mig onödigt mycket vatten, jag har ju inget bubbelbad ännu. haha.
 :(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2009, 21:32:33 »
Samkörs det stora och den lilla eller är det två separata?

Vad tycker ni

1. Köpa en VPA eller VPB och köra på överdimensionerat trots att bubbelbadet och 4 personer lär dröja.
2. Köpa en VPA eller VPB och bara nyttja ena tanken och senare nyttja båda när man kommit så långt.
3. Köpa en vanlig med inbyggd samt en VPB vidsidan om också...
4. skita i allt och bara köpa sig en vanlig med inbyggd fjant-tank...och längre fram skaffa en VPB med solslingor..

Jag vill ju vara nördig och försöka få ner start och stop osv, standard lösningar är ju trist, och solslingor vill övervägas i framtiden...

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2009, 01:30:17 »
...
4. skita i allt och bara köpa sig en vanlig med inbyggd fjant-tank...och längre fram skaffa en VPB med solslingor..
...
Det här valde jag till slut trots att vi är 4 pers och badkar(inga bubblor än).
Varför inte be firman att lämna offert på en VPB giltig i 1 år och komma överens om att räcker det inte med 180 liter då får ni VPB:n installerat senare. Det finns ju rykten om VPB med 300l som kommer runt årsskiftet.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2009, 22:42:32 »
Nja, 180 + VPB 300 känns som om att jag får enorma mänger varmvatten, lite väl överdimensionerat...



Fick aldrig svar på om de två tankarna i VPA eller VPB är separata eller samkörs på samm ledning,
för är de separata kanske man kan köra den lilla som arbetstank ändå.. Läste att en gav rådet att istället för köpa en dyr arbetstank att istället köpa en gamma elpanna för få allt färdigisolerat osv.. ligger arbetstanken under tappvattentanken samt med all isolering så bör man ju inte tappa värmen iaf..
-tills den dagen man behöver det lilla kärlet till bubbelbadet...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #21 skrivet: 15 oktober 2009, 22:33:32 »
(obs är väldigt sömnig justnu)

Sitter och klurar lite, hade en VVS firma på besök som lyssnade på alla mina överdimensionerade idéer.

Han tyckte att jag skulle köra 1245... och ha en egen tank för solvärmen, och att dessa två möts i någon mojäng som prioriterar att ta värme från solvärmen först... Eller att jag tog 1145an med ett acc och hans mojänglösning samt solvärmeaccet då...

---

Så sitter jag nu och jämför lite priser och sådär...
1245 med dess 180liters tank är ju mesigt...

1145+200/70 VVA = 58500kr och 205+66liter detta säger ju folk är meningslös skillnad...
1145+300/200 VVA = 62100kr vilket ger endel mer vatten...

1245+200/70 VVA = 64700kr  180liter+200+70= massa mer vatten...


Men jag har fortfarande inte fattat detta med den lilla tanken på 70liter.. måste jag dra enskilda rör till något då för glädjas utav det eller kan man seriekoppla dessa och köra på som om det vore en enda stor eller... eller.... *gäsp*....

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #22 skrivet: 16 oktober 2009, 18:41:16 »
Hej Rallykalle, jag tycker att du överdriver ditt behov av varmvatten behov.
1245 an kommer att ge dig allt varmvatten du behöver.

Du kan använda 250 liter bad & dusch tempererat varmvatten, vänta en ca timma så har du ytterligare 250 liter att förbruka. Och det är långt i från mesigt.

Thomas
GAK

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2009, 17:28:08 »
Vore kul att höra åsikter från de nördar som tidigare nämnt att större volym ger bättre drift... vad de anser om de olika alternativen...

1145+200/70 VVA = 58500kr och 205+66liter detta säger ju folk är meningslös skillnad...
1145+300/200 VVA = 62100kr vilket ger endel mer vatten...
1245+200/70 VVA = 64700kr  180liter+200+70= massa mer vatten...

och att någon återigen försöker få mig att förstå detta med hur jag kan nyttja den lilla tanken i Accet - på olikasätt..

----

samt återigen, hur mycket vatten ryms i ett badkar samt tvåmans bubbelbad?
och hur mycket vatten går det i en normaldusch under 1timmes duschande? (är ju både ung och fjollig, hehe)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #24 skrivet: 17 oktober 2009, 17:48:12 »
Du har inte frusit ihjäl än rallykalle... ;)

Så här stor total vv-beredare är det i alternativen på ett ungefär:
1145+200/70 VVA = 200l
1145+300/200 VVA = 300l
1245+200/70 VVA = 180l + 200l

"och att någon återigen försöker få mig att förstå detta med hur jag kan nyttja den lilla tanken i Accet - på olikasätt.."
Den lilla tanken i vv-beredarna som du vill använda till nÃ¥got är en fantasigrej i din hjärna.  ;)
Beredarna har en mantel med vatten som vp:n värmer och mantelvattnet värmer i sin tur vattnet i vv-beredaren som sitter i "mitten" av tanken. T.ex. beteckningen 200/70 betyder att manteln innehåller 70l vatten och vv-beredaren 200l.
För att öka vattenvolymen i radiatorsystemet så behöver du en volymtank som t.ex. Nibes UKV200.

"hur mycket vatten ryms i ett badkar samt tvåmans bubbelbad?"
Beror på hur stort badkaret/bubbelbadet är? Mellan 160 och 450l kanske?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #25 skrivet: 17 oktober 2009, 18:35:49 »
Jajo, jag springer fort till och från toan ibland, men håller mig i mitt enda uppvärmda rum och smider planer.. :)
---------------------
Ajust, glömmer ju att öka volymen på värmeledningen ju... Nibes UKV200, på bilden ser de tankarna enorma ut ju...
är en sådan möjlig att hänga på vägg annars måste jag verkligen flytta väggen för få mer plats...
Men är dessa isolerade då, eller behövs de inte så mycket isolering med tanke på att det konstant cirkulerar?
---------------------
okej, mantel är alltså bara för att värma upp de större volymerna i objektet.. hopp hopp... låter ju lite onödigt men är väl säkert bra antar jag, hehe..

Är en VVB också uppdelad på det sättet med en mantel? (vill minnas att de inte hade dubbla siffror)

Och säg att jag tar en 1245 och strävar efter extra volymer för bättre drift.... vad är bäst en VVA eller en VVB samt varför? Man vill ju inte ha VVB:n påslagen iaf och riskera att den drar ström...



Kan ju bifoga en bild på tvättstuge-skissen jag jobbar med...
Funderar på flytta väggen upp mot 1 meter åt höger då kan jag ha knäpptank å volymtank där...


« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 18:47:02 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #26 skrivet: 17 oktober 2009, 18:46:26 »
Jag har en 200 liters varmvattentank till min värmepump, när det producerats vv blir det 53 grader i toppen och 43 grader i botten när den stoppar.
Detta ger 3-7 starter per dygn med två personer i huset eller 1 start om ingen är hemma.
Jag kommer att vilja ha 300 liters vv-beredare till min nästa värmepump, då hamnar jag på 2-4 vv-körningar per dygn för två personer.
Sen kan du inte öka vv-beredaren hur mycket som helst för du får ingen värme under tiden den gör vv då värmepumpen prioriterar vv med påföljd dalande innetemp och knäppande rör/radiatorer när det blir omslag av växelventilen.
Tiden för att ladda vv-beredare avgörs ju också av storleken på v-pumpen, och jag tror nog att du kan fråga Nibe om vilken storlek som är optimal för den v-pump du behöver för din uppvärmning.

Efter att ha sett på din hus-storlek blir det en 1245-6 eller en 1245-8 och då tror jag inte det kan gå att ha större vv-beredare än den som redan finns, för du får för långa vv-körningar.
Om vv-beredaren inte räcker till i framtiden sätter du bara en el-beredare efter värmepumpens.
« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 18:56:36 av snoopy »
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #27 skrivet: 17 oktober 2009, 19:08:52 »
Visst är du ute efter en anläggning som slÃ¥r det mesta och som fÃ¥r brudarna pÃ¥ fall?  ^-^  ;D
Här har du ett förslag på den Optimala anläggningen som jag själv skulle installerat om jag hade haft plats.
- Nibe 1145-8
- Nibe UKV 200
- Nibe VPA 300/200

Ett frågetecken är bara om VPA 300/200 är kompatibel med 1145, detta vet någon på forumet eller installatören.

När du byter radiatorer sÃ¥ tar du sÃ¥ stora som över huvudtaget fÃ¥r plats under fönstren, ev sätter du en fläktkonvektor under fönstret i vardagsrummet som du ser när du kommer in genom ytterdörren för att ytterligare fÃ¥ ner framledningstempen. Se bara till att fläktkonvektorn är riktigt tystgÃ¥ende sÃ¥ du inte störs av den när det blir dags för fredagsmys med daman du fÃ¥tt pÃ¥ kroken pga din grymma vp-installation.  --/

UKV 200 verkar vara 65cm i diameter: http://www.nibeonline.com/pdf/031037-5.pdf
VPA 300/200: http://www.nibeonline.com/pdf/031001-5.pdf
1145: http://www.nibeonline.com/pdf/031301-4.pdf

Den enda elpatron som finns i ovanstående setup är den som sitter i vp:n. Den aktiveras om vp:n inte klarar varmvatten och husuppvärmning via kompressorn.
« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 19:11:39 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #28 skrivet: 17 oktober 2009, 19:25:57 »
Visst är du ute efter en anläggning som slÃ¥r det mesta och som fÃ¥r brudarna pÃ¥ fall?  ^-^  ;D
Här har du ett förslag på den Optimala anläggningen som jag själv skulle installerat om jag hade haft plats.
- Nibe 1145-8
- Nibe UKV 200
- Nibe VPA 300/200

Ett frågetecken är bara om VPA 300/200 är kompatibel med 1145, detta vet någon på forumet eller installatören.

Jomen, damerna kommer bli helt té sig! 8)  --/

Fast stor del är att jag tycker det verkar kul att uppnÃ¥ nÃ¥t nördigt, ska sÃ¥ mycket pengar läggas sÃ¥ ska det fan bli bättre än nÃ¥gra standradlösningar...  ^-^  :D


Okej, då ska vi se...
* Jag droppar detta med solpaneler och lägger de pengarna på isolera vinden något VVSare har sagt jag skulle vinna på...
* Jag drar till med generösa radiatorer. Jag ogillar tanken om fläktar även om VVSare är kära i dom. Kan väl tänka mig detta på enstaka platser dock. Men faen de drar ju ström och väsnas samt är klumpiga.. usch å fy...

Men jag uppskattade den uppsättningen, frågan återstår dock... Hade du pekat ut VVA:n även om den VVB på 300liter fanns?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: tank-djungeln, vad är skillnaden på dessa
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2009, 19:54:25 »
Jag vet ärligt talat inte vad som skiljer mellan VPB och VPA, VPB kanske bara har ett nytt snyggt plÃ¥tskÃ¥p?  Sc:,h
VPA finns listad som tillbehör till 1145 så den ska funka i alla fall.
Om VPB 300 dyker upp och den inte är mycket dyrare så är det väl bara att gå på den.
HÃ¥ller med om detta med fläktar som väsnas och lever om, luft-vp:n som satt i huset när vi flyttade in blev inte lÃ¥nglivad.  knUp
PS
Glöm inte att skaffa Rickards vp-logger, när daman ser vp-kurvorna är det sovrummet nästa... ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!