Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d CTC GSi-12  (läst 76014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #135 skrivet: 13 april 2023, 22:08:40 »
Tack för svar!
FörstÃ¥r inte riktigt vad som menas med att "sänka laddpumpen" innebär.  :)
Är det på husvärmen el vatten/kran-värmen?

Vi har satt på snålspolande munstycke på duschen, på deras inrådan, men fortfarande samma problem.
Jag har hört av mig till CTC igen. De har tidigare haft sin tekniker på plats som har fixat och donat med inställningar, men fortfarande samma problem.

Känns sjukt att man betalar 100'+ och måste ändå köpa till en separat VVB för att få tillräckligt med VV.
Varmvattnet skapas från energin i en stor tank med smutsigt vatten. Detta pumpas med en vattenpump genom en liten värmeväxlare. På ena sidan av växlaren finns det rena vattnet och en flödesgivare. Spolar något vatten så startar en pump som tillför värme till varmvattnet. Pumpen ser till att vattnet sugs från toppen av tanken och lämnas i botten av tanken. Denna pump har egna möjligheter att ställa pumpens hastighet - auto. Men även manuell, där minsta hastighet går för fort. Den vispar om allt vatten så allt skiktning förloras och varmvattnet blev fesljummet fast det egentligen inte är slut.
En ny riktig beredare tömmer tanken via skitningsteknik, till och med en riktigt gammal elektrisk gör det. Då kan inte fenomenet uppstå.

Snålspolande munstycke gör problemet inte direkt bättre, fylls badkar är det absolut bättre att fylla så snabbt det bara går.
Dusch tror jag inte blir något större skillnad. Gör det att man står längre så blir det kallt efter samma tid i alla fall, fast man stått och vantrivts under samma tid.

Snålspolande hävdar vissa att de inte ger komfortstörningar med bra varmvattensystem, jag är lite skeptisk.

Det går att modifiera befinligt system så det blir bättre som sagt, men då måste man tänka själv, inte utgå från manualer eller rekommendationer. Bygga om värmepumpen tills tappvattenvärmeväxlarens flöde går långsammare gör det bättre men inte perfekt.
« Senast ändrad: 13 april 2023, 22:12:18 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #136 skrivet: 12 maj 2023, 07:48:23 »
En GSi 616 blev klarinstallerad hemma hos mig för tre dagar sedan. Än så länge funkar varmvattnet utmärkt. Dusch och bad är inte snålspolande hos oss och får jämnt och varmt varmvatten. Inga problem att tappa upp ett helt badkar och även duscha med riktigt varmt vatten. Kanske något längre uppstartstid från det att jag sätter på kran tills varmvattnet kommer jämfört med gamla Nibe VVM 300-pannan vi hade, men det är marginellt i så fall.

Jag har däremot ett par andra frågor till er som har en GSi:

- Jag kan inte se hur hårt brinepumpen går för att få bra flöde, enligt manualen ska den kunna visa i %, men det står bara att den är igång under driftinfo. Finns det en dold meny nånstans?

- Hur ser jag hur mycket pumpen avgett i effekt? Enligt manualen ska man kunna se det under kompressorinfo i historik, men jag kan inte se någon info om det där.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #137 skrivet: 12 maj 2023, 12:16:02 »
Testa kod 8848 eller 0014 och sen backa till menyns början. In på driftinfo och tryck på värmepumpens bild.

Finns ingen exakt effektmätare i värmepumpar. Vissa modeller har uppskattade. Men osanning tycker jag inte är intressant och tycker ingen annan heller ska lägga vikt/funderingar/oro kring det. Montera en elmätare för att ha koll på energin in kan vara intressant.

Det finns riktiga energimätare att montera på vattenledningarna för runt 3000-5000 kr + montering för att se hur mycket energi som gör ut från värmepumpen. Men går inte få med på varmvattnet om beredaren är inbyggd. Har du extern beredare så får du montera två mätare om du vill ha full koll.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #138 skrivet: 13 maj 2023, 06:40:33 »
Testa kod 8848 eller 0014 och sen backa till menyns början. In på driftinfo och tryck på värmepumpens bild.

Finns ingen exakt effektmätare i värmepumpar. Vissa modeller har uppskattade. Men osanning tycker jag inte är intressant och tycker ingen annan heller ska lägga vikt/funderingar/oro kring det. Montera en elmätare för att ha koll på energin in kan vara intressant.

Det finns riktiga energimätare att montera på vattenledningarna för runt 3000-5000 kr + montering för att se hur mycket energi som gör ut från värmepumpen. Men går inte få med på varmvattnet om beredaren är inbyggd. Har du extern beredare så får du montera två mätare om du vill ha full koll.

Tack, kod 0014 gav mig det jag ville ha!

Köpa extra energimätare är ett bra tips men jag fÃ¥r nog hejda mig med utgifterna. 270m borrhÃ¥l med 50mm slang och en GSi 616 skapade ett extra hÃ¥l i plÃ¥nboken…  tummenupp

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #139 skrivet: 25 augusti 2023, 09:53:51 »
Är det någon som nyttjar SmartGrid-funktionen för att styra mot timpris i sin GSi och kan delge inställningar samt berätta hur bra det funkar?

Utloggad Massivus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #140 skrivet: 08 februari 2024, 22:14:18 »
Varmvattnet skapas från energin i en stor tank med smutsigt vatten. Detta pumpas med en vattenpump genom en liten värmeväxlare. På ena sidan av växlaren finns det rena vattnet och en flödesgivare. Spolar något vatten så startar en pump som tillför värme till varmvattnet. Pumpen ser till att vattnet sugs från toppen av tanken och lämnas i botten av tanken. Denna pump har egna möjligheter att ställa pumpens hastighet - auto. Men även manuell, där minsta hastighet går för fort. Den vispar om allt vatten så allt skiktning förloras och varmvattnet blev fesljummet fast det egentligen inte är slut.
En ny riktig beredare tömmer tanken via skitningsteknik, till och med en riktigt gammal elektrisk gör det. Då kan inte fenomenet uppstå.

Snålspolande munstycke gör problemet inte direkt bättre, fylls badkar är det absolut bättre att fylla så snabbt det bara går.
Dusch tror jag inte blir något större skillnad. Gör det att man står längre så blir det kallt efter samma tid i alla fall, fast man stått och vantrivts under samma tid.

Snålspolande hävdar vissa att de inte ger komfortstörningar med bra varmvattensystem, jag är lite skeptisk.

Det går att modifiera befinligt system så det blir bättre som sagt, men då måste man tänka själv, inte utgå från manualer eller rekommendationer. Bygga om värmepumpen tills tappvattenvärmeväxlarens flöde går långsammare gör det bättre men inte perfekt.
Hej!
Har detta problem (ibland mer eller mindre) med min GSi12. Verkar som det blir värre om den börjar ladda varmvatten under tiden man tex duschar...

Vore evigt tacksam om du kunde beskriva i lite mer detalj vad det är man kan ändra för att förbättra varmvattenskiktningen?
Är det "Laddpump %" i "VV-Tank" menyn man ska sätta ner och ungefär till vilket värde? Eller ska man in och pilla på själva pumpen? Tack på förhand!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #141 skrivet: 09 februari 2024, 10:05:38 »
Hej!
Har detta problem (ibland mer eller mindre) med min GSi12. Verkar som det blir värre om den börjar ladda varmvatten under tiden man tex duschar...

Vore evigt tacksam om du kunde beskriva i lite mer detalj vad det är man kan ändra för att förbättra varmvattenskiktningen?
Är det "Laddpump %" i "VV-Tank" menyn man ska sätta ner och ungefär till vilket värde? Eller ska man in och pilla på själva pumpen? Tack på förhand!
Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #142 skrivet: 09 februari 2024, 10:40:09 »
Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.

Dum fråga kanske, men laddpumpen för VV, vad gör den egentligen?

Utloggad Massivus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #143 skrivet: 09 februari 2024, 10:49:27 »
Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.
Det minsta jag kunde ställa in är 20%. Den stod dock på 90%...

Utloggad Massivus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #144 skrivet: 09 februari 2024, 11:01:32 »
Tänkte först att det var den pumpen som drev vatten genom värmeväxlaren som var problemet, men efter att ha kollat lite loggar så verkar det vara störst problem när varmvatten börjar laddas.
Blå: topp, lila: laddning
« Senast ändrad: 09 februari 2024, 11:03:07 av Massivus »

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #145 skrivet: 09 februari 2024, 14:25:37 »
Hej, som jag har förstått det så är det samma laddpump för VS och VV. Jag har på min GSi616 ställt laddpump på 50% för VS och 65% för VV.
Jag har varmvattenproduktion satt på ekonomi 50 grader och med 65% får jag då ca. 4-5 graders DT över kondensorn, dvs när temp. i VV tank nått börvärdet har jag 4-5 grader högre ut från kondensorn. Jag har satt det som jag anser är ett bra värde för kompressorn att arbeta mot och inte det som ger bäst skiktning (lågt flöde) i tanken. Jag skulle tro att det generellt inte är mycket skiftning i tanken med tanke på hur systemet är uppbyggt med 2 st pumpar som ibland kör samtidigt. Om det sedan finns någon varvtalsstyrning (temp) av VV circ pumpen den vet jag inte för det går inte att se från någon meny. Skulle tro att det bara är on-off styrt av en flödesgivare på varmvattenslingan.

Utloggad AndersKN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #146 skrivet: 09 februari 2024, 16:44:52 »

Hej,

Finns det någon här som vet om det är möjligt att aktivera G20 (brinnpumpen) med en extern signal? Jag skulle vilja automatisera kylsystemet utan att behöva investera i en extern modul. Tacksam för eventuell information.

Utloggad Massivus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #147 skrivet: 15 februari 2024, 20:10:10 »
Tänkte först att det var den pumpen som drev vatten genom värmeväxlaren som var problemet, men efter att ha kollat lite loggar så verkar det vara störst problem när varmvatten börjar laddas.
Blå: topp, lila: laddning
Svarar mig själv:
Har som sagt ställt ner laddpumpen till 20% vid VV-laddning och det verkar som tidigare sagts i tråden blivit lite bättre men inte helt bra.

- Ibland kan man duscha utan att topp-temperaturen påverkas nämnvärt (bild1).
- Men ibland då dippar toppen lika snabbt som botten (bild2)

Problemet verkar uppstå när man tar ut varmvatten OCH laddar varmvatten samtidigt.

På bilderna påbörjas VVladd när den streckade linjen går till 1.
Ljusblå är "VV kapacitet"
Röd: topp
Blå: botten/ladd

För att testa detta har jag skapat en enkel funktion i home assistant där man kan trycka på en zigbee-knapp när man börjar duscha. Detta ställer ner start-tempen för VV till min vilket förhindrar varmvattenproduktion innan tanken är mer eller mindre helt kall. En timer återställer till normalt beteende efter 20min.

Än så länge har det fungerat, men har inte tillräckligt underlag för att säga något säkert än. Återkommer!

« Senast ändrad: 15 februari 2024, 20:15:39 av Massivus »

Utloggad Ro88an

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be happy!
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #148 skrivet: 25 mars 2024, 12:08:37 »
Hej, vet någon hur man får upp frontplåten på en GSi 12 ??
Jag har tagit bort översta skyddsplåten och skruvat ut två skruvar.
Frontplåten ter sig lös och som att den ska gå att svänga ut, men något håller i den i den nedre delen.

Jag skulle också vilja vet hur man startar om den.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #149 skrivet: 25 mars 2024, 15:06:17 »
Hej, vet någon hur man får upp frontplåten på en GSi 12 ??
Jag har tagit bort översta skyddsplåten och skruvat ut två skruvar.
Frontplåten ter sig lös och som att den ska gå att svänga ut, men något håller i den i den nedre delen.

Jag skulle också vilja vet hur man startar om den.

Vinkla ut den som du gjort och lyft den sedan uppåt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!