Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: STOR eller liten pump?  (läst 4944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
STOR eller liten pump?
« skrivet: 08 september 2006, 22:39:20 »
Funderar pÃ¥ en fujitsu AWYZ 14 LB eller AWYZ 18 LB   bägge pumparna är ju ganska kraftiga men min frÃ¥ga är vad skulle kunna vara negativt med en stor pump jämfört med en liten......vad jag kan förstÃ¥ sÃ¥ kan ju en inverter pump aldrig bli för stor eftersom den bara varvar ner och gÃ¥r pÃ¥ dellast om det inte behövs all effekt vilket borde ge ett bättre cop värde samt skona pumpen som rimligtvis fÃ¥r en nÃ¥got längre livslängd. Har kollat runt lite och inte kunnat hitta nÃ¥gon som klagat pÃ¥ att de köpt en för stor pump. Men har istället hört att det finns de som är jättenöjda med sina pumpar men Ã¥ngrat att de inte köpte en större bara. Har funderat själv lite pÃ¥ vad som skulle kunna vara nackdelar med en stor pump jämfört med en liten och det jag kan komma pÃ¥ är följande: priset, fläktljudet kan vara lite högre när den gÃ¥r pÃ¥ max eftersom en stor pump oftast har en större fläktkapacitet, 2,5 kvadrats elkabel och 16amp säkring, nÃ¥got lägre cop värde men samtidigt sÃ¥ jämnar det förmodligen ut sig när den stora pumpen gÃ¥r pÃ¥ dellast och den lilla pumpen pÃ¥ max eller tom med blir bättre. Det va allt jag kunde komma pÃ¥......Vore tacksam om det finns nÃ¥gon som vet vad mera som skulle kunna vara nackdelar med en stor pump vs en liten. *vinkar*  MvH King of North
« Senast ändrad: 08 september 2006, 22:41:23 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #1 skrivet: 09 september 2006, 13:05:04 »
"Pay-off":en ligger längre bort i tiden med stor maskin, dock så kommer väl "pay-back":en starkt senare!!

Hmm... jag funderar på en alledes för stor scroll maskin? är inte scrollen del-last egenskaper lite sämre än dito rotationskompressor?
Fast... det var väl samma scroll-kompressor i både HE9 som i HE12....?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2006, 14:42:43 »
japp det verkar vara samma scrollkompressor på bägge HE maskinerna.....
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #3 skrivet: 09 september 2006, 16:14:23 »
Som jag skrivit tidigare så kan man lika gärna säga att rotationskompressorn har sämre ful-last egenskaper än dellast-egenskaper.

Scrollen har samma prestanda över hela registret och cop ökar inte vid dellast. Men, är det ett högt cop redan från början så............
I min värld är detta bättre.

Men, helt klart är ju att cop ökar vid delast på en rotationskompressor och att det inte spelar någon roll om det är full eller del.last med en scrollkompressor eftersom cop är ungefär detsamma.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #4 skrivet: 09 september 2006, 19:48:05 »
Ju större pump ju nöjdare kund! Här håller alla med.

Detta är eller kan vara en synvilla! Med en stor pump tappas ingen energibesparing i jämförelse med en för liten pump.
Men den största orsaken till nöjdheten hos storpumpägare är att man jämför när stödvärme behöver tillföras, man blir snål och vill inte starta element med en luft/luft och ingen jämför elräkningar!


Den ultimata villan att värma med en luft/luft är ett hus med hög förbrukning redan vid +grader. då är pumpen extremt energisnål och ger mycket värme per krona el.

Att dimensionera värmepumpar efter sämsta förhållande är helt fel, för kostnaden tjänas inte in, men om priset är rimligt så ta i så mycket som det går!

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #5 skrivet: 09 september 2006, 21:10:19 »
Ett antagligen välkänt företag har en tid haft samma pris på både E9DKE och E12DKE3. Det är liteförvånande och själv vågade jag inte köpa den större eftersom jag är van vid att man alltid får det man betalar för. Aldrig mera, men ofta mindre. Gäller det gamla ordspråket "Hellre en liten välsignad bit, än ett stort förbannat stycke" i ett fall som detta? Jag kan inte låta bli att fråga mig: Vad är haken?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #6 skrivet: 10 september 2006, 00:07:35 »
Jag måste ofta slå mig själv till sans, för mina ögon fastnar sååå jäkla länge på det magiska "COP".... borta är ofta all sans runt värmeeffekten jag faktiskt får ut vid vissa minusgrader med en större!
Ah! man känner sig sÃ¥ pantad när man inte räknar pÃ¥ hur mycket TS man behöver med den lilla. NärerÃ¥, man gnider sina händer förnöjd över att man minsann har en pump med 4,26 COP, medans "storebror" har BARA 3,76 eller nÃ¥'t...  ::)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #7 skrivet: 10 september 2006, 01:38:55 »
Ju större pump ju nöjdare kund! Här håller alla med.

Detta är eller kan vara en synvilla! Med en stor pump tappas ingen energibesparing i jämförelse med en för liten pump.
Men den största orsaken till nöjdheten hos storpumpägare är att man jämför när stödvärme behöver tillföras, man blir snål och vill inte starta element med en luft/luft och ingen jämför elräkningar!


Den ultimata villan att värma med en luft/luft är ett hus med hög förbrukning redan vid +grader. då är pumpen extremt energisnål och ger mycket värme per krona el.

Att dimensionera värmepumpar efter sämsta förhållande är helt fel, för kostnaden tjänas inte in, men om priset är rimligt så ta i så mycket som det går!

 

Jag tror du har helt rätt här!

För min egen del kommer jag absolut att låta pumparna värma så långt det går och jag tillhör kategorin som behöver värme (till sutterängdelen) hela sommaren.
Tidigare har det varit braskamin och elraddar!
Nu, med plusgrader är pumpen oerhört effetiv och jag sparar både pengar och ved.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2006, 23:42:07 »
Jag måste ofta slå mig själv till sans, för mina ögon fastnar sååå jäkla länge på det magiska "COP".... borta är ofta all sans runt värmeeffekten jag faktiskt får ut vid vissa minusgrader med en större!
Ah! man känner sig sÃ¥ pantad när man inte räknar pÃ¥ hur mycket TS man behöver med den lilla. NärerÃ¥, man gnider sina händer förnöjd över att man minsann har en pump med 4,26 COP, medans "storebror" har BARA 3,76 eller nÃ¥'t...  ::)

Ja, man skall nog titta på hur mycket effekt de klarar att ge vid t.ex -15C ( och COP vid denna temp ). Att pumpen levererar 6 kW och har COP 5,0 vid +7 C är ganska ointressant eftersom man inte har den effektförbrukningen vid +7 C, såvida man inte lyft bort taket på kåken..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2006, 00:08:06 »
absolut du har helt rätt  men tror att om du vill klara att värma ditt hus sÃ¥ lÃ¥ngt ner pÃ¥ utetemp som möjligt med en lvp sÃ¥ ska du köpa en stor pump för dÃ¥ tillför du mer ström och fÃ¥r oxÃ¥ mera tillbaka än med en liten pump  tex om den stora pumpen tar 3kw och har ett cop pÃ¥ 2 fÃ¥r du ju ut 6kw alltsÃ¥ du vinner 3kw och om en liten pump tar 1500w och har ett cop pÃ¥ 2 fÃ¥r du ut 3kw och vinner dÃ¥ 1500w  totalt sett vinner du dÃ¥ dubbelt sÃ¥ mkt med den stora pumpen. Vet inte om man kan räkna sÃ¥ men om det inte gÃ¥r sÃ¥ lär ju nÃ¥gon berätta det ganska snart..... :)   MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2006, 11:57:24 »
Det är väl en ganska vedertagen sanning att de flesta (typ 95%) av kunderna köper dessa maskiner för att spara på elräkningen ?
Det är ju svårt att tycka att de är vackra, ljudlösa och ger en helt jämn värme i huset.

Skulle man bo där det aldrig blir minusgrader utan kanske 5 ºC som kallast kan det vara intressant att titta på COP-talet.
I de flesta verkliga applikationer är det intressanta hur mycket maskinen trycker ur sig vid 0 till -10 ºC.

Efter att ha läst på detta forumet i ett år och deltagit i ca 10 månader har jag aldrig sett någon beklaga sig över att ha köpt en för stor pump. Tvärtom är det flera (jag själv oxå trots min RAS13) som suktar efter en större pump. Man dreglar ju lite på Nocrian med 9kw eller Daisekai med 9kw........

Den ekonomiska skillnaden mellan den mindre och den större pumpen är väl oftast 2-3.000kr?
Om maskinen hÃ¥ller 8 Ã¥r mÃ¥ste man ju rimligtvis spara in den skillnaden  om man slipper stödvärme med den större pumpen ?

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2006, 12:33:20 »
HÃ¥ller med dig om det du skriver men nog är det ju oxÃ¥ intressant cop-talet, för en normalvilla börjar ju behöva värme redan vid +15 grader utetemp och det är ju dÃ¥ en lvp riktigt sparar pengar pga den höga verkningsgraden. Men givetvis sÃ¥ tycker jag oxÃ¥ att det är mkt viktigt att pumpen ger bra med effekt när det börjar bli riktigt kallt ute. Men sen sÃ¥ ska man nog i slutändan se vad den totala besparingen blir över hela Ã¥ret 1:a Januari-31:a December.  Men jag hÃ¥ller absolut med dig om köp sÃ¥ STOR pump som möjligt. MvH Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: STOR eller liten pump?
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2006, 21:53:17 »

Testresultat luft/luftvärmepumpar.
http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/060816_kompl_3_luftluftvarmepump.pdf

Där skriver man om testet:

I FRÅGA OM ENERGIBESPARING ÄR TESTRESULTATEN SÅ JÄMNA ATT DET INTE GÅR ATT UTSE
NÅGON VINNARE FÖR VARE SIG MER ELLER MINDRE ENERGIKRÄVANDE HUS ELLER ORTER.
DOCK GER FOMA OCH CHOFU SERENO DEN MINSTA BESPARINGEN!

När jag studerar energibesparing i olika orter och hus inser jag att skillnaden på energibesparing oavsett fabrikat och storlek på pump är mycket marginell

Men hade jag bott i Luleå och haft ett energibehov av närmre 30 000 kilovatt hade mitt val blivit en Sanyo SAP-KRV124EHDXN.
Alltså om jag valt av dom testade pumparna.

Nu bor jag inte i Luleå så jag valde en energieffektiv pump vid temperaturområdet 2+ (cirkamedeltemperatur i mitt område under eldningssäsong)

För att utforska min medeltemperatur använde jag mig av denna länk:
temperatur.nu/temperatur-1-7_0.html
Mitt område och period oktober-05-maj 06.

Avslutningsvis om jag förstått det hela rätt så är energibesparingsskillnaden marginell mellan olika pumpar

Hade jag vetat vilken pump som är DRIFTSÄKRAST så hade jag valt den pumpen!

Hade jag vetat vilken INSTALLATÖR som gör bästa/noggrannaste installationen hade jag valt den
installatören närapå oavsett vilken pump han förselagit...


Stort tack till er alla för den kunskap Ni förmedlar !

Mvh





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!