Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frågor om Greenline HE C7  (läst 461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OsterberN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor om Greenline HE C7
« skrivet: 30 augusti 2022, 08:07:39 »
Har diverse frågor om min bergvärmepump. Modellen är en IVT Greenline HE C7. (UTAN RUMSGIVARE)

Om jag nu har valt ”vinterdrift av”. Varför är T1 Framledning 36 grader?

Jag fattar inte vad ”rumstemperatur normal” och ”värme öka/minska” är för något. Styrs inte allt hur värmekurvan har ställts in?

Om jag nu minskar ”rumstemp normal” från 21,2 grader som den nu står på till säg 15grader. Hur påverkar det kurvan etc? Kommer pumpen dra igång för att uppnå 21,2 graderr då?

Vad händer när jag väljer ”värme/öka minska”?? Det ser ut att påverka T1 Framledning börvärde men vad händer när jag ökar minskar?

Vad händer med ”varmvattenspets” om jag väljer optimerat läge men att spets är ställt till ”ingen”? Det står i instruktionen "Om varmvattenspets avaktiveras måste komfortläge väljas i menyn" Men jag kan fortfarande välja "AV" även om jag har optimerat läge.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om Greenline HE C7
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2022, 13:03:34 »
Värmeumpen stänger av cirkulationen mot värmesystemet om uppvärmningen är avstängd, då kommer den bara skicka vatten mot VVB och det är denna temperatur du ser på T1.
Om du inte har rumsgivare så kommer "värme öka/minska" parallellflytta kurvan upp ner, men jag skulle rekommendera att ställa in kurvan via "Krets 1 Värme > Värmekurva" istället.

Sen står det att "Om varmvattenspets avaktiveras måste komfortläge väljas i menyn Varmvattendrift", det blir enklare att förstå om det sista ordet kommer med.  ;)
Jag tror de menar att det finns risk för legionellatillväxt med kombinationen ekonomi + inaktiverad VV-spets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OsterberN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om Greenline HE C7
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2022, 13:23:32 »
Tack för svar. :)

Det jag menade med varmvattenspets är att jag kan fortfarande välja att slå av det, även om jag har inställt på Optimerat läge. Men det blir lite motsägelsefullt då instruktionerna säger att man inte kan ha optimerat läge om man slagit av det. Men det kanske är en rekomendation bara?

Hade du nån kommentar på vad som händer om jag ändrar "rumstemperatur normal" Det står såhär i boken:
"Det angivna värdet används av temperaturprogram för att beräkna skillnaden mellan normal-och undantagstemperatur."
Vad innebär det?

Tack på förhand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om Greenline HE C7
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2022, 13:48:07 »
Det jag menade med varmvattenspets är att jag kan fortfarande välja att slå av det, även om jag har inställt på Optimerat läge. Men det blir lite motsägelsefullt då instruktionerna säger att man inte kan ha optimerat läge om man slagit av det. Men det kanske är en rekomendation bara?

Jag tolkar texten som en rekommendation.

Hade du nån kommentar på vad som händer om jag ändrar "rumstemperatur normal" Det står såhär i boken:
"Det angivna värdet används av temperaturprogram för att beräkna skillnaden mellan normal-och undantagstemperatur."
Vad innebär det?

Tack på förhand

Ibland undrar man om de pratar ett annat språk än svenska i Tranås och har gjort en googleöversättning?  ::)
Men jag tolkar detta att "undantagstemperaturen" är en rumstemp du vill ha om programmet aktiveras och normalvärdet är det som en termometer visar i normalfallet när programmet inte är aktivt.
« Senast ändrad: 30 augusti 2022, 13:50:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!