Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal driftcykel?  (läst 5498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Optimal driftcykel?
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2007, 20:32:37 »
Men då är det ju bättre att ha tanken som en vv-beredare som alltid håller 50-55 grader.
Förstår fortfarande inte hur man kan öka temp upp till 50 grader under flytande kondensering när utetemp är +5 eller +10. Vp stannar ju på 35 grader
Mest kyla men lite värme också

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal driftcykel?
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2007, 22:21:46 »
Förlåt att jag är otydlig, jag tänkte bygga all styrning själv, så jag låter helt enkelt pumpen gå med alla ventiler i rätt läge i alla driftfall! :D Det tar :D säkert ett tag att trimma in. Men dygnskruvor o innetemp o styrning av pumpen lixom alla shuntar styrs av mitt system.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal driftcykel?
« Svar #17 skrivet: 15 oktober 2007, 23:21:45 »
Jaha, är det ngn som har ngn mer kommentar kring frågan om optimal driftcykel?
Ska man alltså köra så länge att man ackumulerar så mkt som man kan?
Men frågan är ju att långa körtider till acktank leder till ökade strålningsförluster fr acktank + förluster i lägre COP pga kallare brine. Fast ekonomisk vinst om man kör på nattaxa.

Den springande punkten är således: Vad kostar en extra start?

Kan man räkna enligt Rikards uppgifter dvs 50000 starter, o är det endast starter som sliter så att man kan ta ett kompressorbyte på säg 15 000 kr o dela med 50 000, då kostar en start 30 öre i kapitalkostnad osså kostar det driftförlust enligt vad jag såg ngnstans på forumet att det tar en halvminuts drift innan "processen är i gång". Om detta är en ren förlust, (man kanske får tebax 30 sekunders gratis drift efter att kompressorn stängts av??), så kostar det 3,72kw (Thoren 13) X 1/120 x 1 kr = Ytterligare 3 öre!

Det låter lite men om normalt är mellan 4000 till 16000 starter per år så blir kostnaden:
Slitage: 1200 till 4800 kr per år
Startförlust: 124 till 496 kr per år.

Är det rimligt att räkna med 33 öre per start?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal driftcykel?
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2007, 08:07:26 »
Det tror jag nog, men antalet driftstimmar totalt sliter antagligen mer än antalet starter... sÃ¥ kanske kan man ändÃ¥ inte räkna sÃ¥där, eller om man säger som sÃ¥, man kan nog räkna sÃ¥där om man i övrigt har normalt antal driftstimmar/Ã¥r (ca 2300 - 2800 h)  pÃ¥ kompressorn.
Dessutom håller den så vitt jag kan föstå längre ju lägre tryck/temp den behöver jobba emot.

Å andra sidan finns uppgifter om att oljetransporten i systemet kan bli sämre vid lägre temperaturer...

Det finns många om och men, jag tror allvarligt talat att vi måste vänta och se vilken kompressortyp som kommer att hålla längst, det enda jag känner mig rätt säker på är att starter sliter, både på kompressor, relän, och mekanik i övrigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!