Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen  (läst 4114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« skrivet: 15 november 2009, 21:41:35 »
Hej alla glada Sanyo-ägare!

I dagarna har min Sanyo 123 gått oavbrutet i fyra år och är inne på sin femte driftsäsong. Den har inte krävt någon service så här långt, bortsett från normal rengöring av de värmeväxlande ytorna. Och det kan man ju klara själv. De dyra luftfiltrena tvättar jag själv, och de är fortfarande samma som när pumpen installerades. Inte heller har kretskortet gått sönder, avisningen går friktionsfritt och fläktmotorn i innedelen är fortfarande tyst. Och besparingarna fortsätter, år efter år...

Mina egna, ganska noggranna mätningar, baserat på faktiska graddagar, visar att jag sänkt elförbrukningen för uppvärmning (exkl hushållsel och varmvatten) från 185 W/m2/grad till 115 W/m2/grad, dvs en reduktion med 38%. I pengar räknat och med mitt nuvarande elpris har jag sålunda sparat 41 808 kr under de här åren. Jag betalade hela 19 000 kr för min pump (installerad av yrkesman). Eftersom servicekostnaden är noll, har jag tjänat netto 22808 kr på de här åren. Den enda som är ledsen är väl installationsfirman, som inte tjänat något på min maskin så här långt...

Pumpen har loggat en så där 35 000 drifttimmar utan avbrott, vilket inte är illa för de ganska enkla komponenter den är uppbyggd av. Jag tycker nog att de här apparaterna gör god nytta för den ganska begränsade investering man gör, och jag ser fram emot fortsatta besparingar.


Kanske finns det fler, som har liknande erfarenheter av Sanyo  ::)
eller jag kanske är ett undantag...

Hälsn
beni
Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 15 november 2009, 22:04:36 »
Ser att du skriver att inndelens fläkt är tyst. Hur är det med utedelen på Sanyon? Har hört att deras utedel ska väsnas en hel del.....har själv mkt liten erfarenhet av Sanyo, men lyssnade på Dr Chunlans grannes Sanyo och den lät riktigt styggt. Men vet inte om det var bara just den som lät illa eller om Sanyos utedelar allmänt låter illa??

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Capote

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 17 november 2009, 08:55:59 »

Hej,
jag har också lång och positiv erfarenhet av en 123'a.
Maskinen snurrar på sitt femte år utan några problem.
Ställer in 23 grader på den reglerande fjärrkontrollen och så tuggar den på.

Jag är noga med att regelbundet göra rent med tryckluft och mjuk borste.

Då när jag valde pump var det inte COP siffrorna jag gick på utan mer
effekt och framförallt effekt vid låga temperaturen samt den unika fjärren.

Verkligen tråkigt att inte alla är nöjda, Capote.

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #3 skrivet: 18 november 2009, 17:47:34 »
Till Northkingen,

Utedelen är fortfarande ganska tyst. Fläkten i sig håller samma ljudnivå som tidigare. Den har inte orsakat några problem. Kompressorn däremot skapade resonans i täckplåten i somras, när den var lågt belastad. Efter åtgärder enl. tipsen här på forumet (buntband, mm.) har den tystnat och verkar vara tillbaka på en normal ljudnivå. Det är fortfarande förhållandevis varmt ute, så det återstår att se om den går hårdare sen när kylan kommer. Den lät iofs ganska mycket även när den var ny vid riktigt kallt väder.

Ha det bra *vinkar*
Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #4 skrivet: 18 november 2009, 20:24:34 »
Varför kör du den på sommaren? Kyla? Eller står den bara i autoläget?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #5 skrivet: 18 november 2009, 21:10:51 »
Varför kör du den på sommaren? Kyla? Eller står den bara i autoläget?

Det kan ju finnas värmebehov även på sommaren också iofs om det är kyligt ute. Och då även beroende på var man bor och hur välisolerat hus man har samt var pumpen är placerad.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #6 skrivet: 18 november 2009, 22:59:57 »
Så kallt kan ingen ha det inomhus på sommaren, vill gärna ha ned tempen på natten innan solen börjar om igen, sen de flesta pumpar ligger och kör fläkten långsamt trots inget värmebehov, känns lite onödigt, slår på hellre på pumpen nån kvar om den behövs.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Sanyo 123 - den underskattade värmepumpen
« Svar #7 skrivet: 30 december 2009, 19:34:52 »
Hej igen!

Har inte kollat här pÃ¥ ett tag..    ::) Till Apan:

Jo, jag kör pumpen mest året runt. Vi har ett suterränghus, och pumpen ger grundvärme i suterrängplanet även på sommaren. Det ger oss ett behagligare inomhusklimat. Källarplan brukar annas bli ganska råa..

Kollade just pÃ¥ pumpen ikväll. Vi har -16 oC ute och jag har 43 oC pÃ¥ utluften frÃ¥n innedelen.  *roflmao*

Jo, pumpen kör faktiskt på även under -15 oC, i alla fall ner till -17 oC (den gångna natten)..

Ha det bra alla Sanyo-ägare!   tomte::

//BENI
Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!