Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 39020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #105 skrivet: 26 april 2007, 12:52:55 »
att säga att man aldrig ska montera vp tycker jag är vansinnigt,dra istället lärdom av vad som hänt o anlita en dokumenterat kunnig installatör så kommer du tjäna sköna slantar under många år i ditt nya hus.Att bara ge upp ligger så långt ifrån min värld att det är helt otänkbart,nä det är bara att bryta ihop o komma igen huvuddunk *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #106 skrivet: 26 april 2007, 13:47:47 »
Jag har i alla fall provat maila till Nibes kundsupport och länkat dem till denna tråd, vet inte om det kan vara värt något, men jag tycker att de bör kunna ha bättre support för denna typ av problemanläggningar.
Nån "problemlösare" som åker land och rike runt för att fixa denna typ av låsta positioner kanske?

Jag blir lite upprörd när jag ser att folk lämnar sina hus p.g.a. okunniga installatörer (som jag gissar att detta huvudsakligen rör sig om).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #107 skrivet: 27 april 2007, 08:41:13 »
Jag blir lite upprörd när jag ser att folk lämnar sina hus p.g.a. okunniga installatörer (som jag gissar att detta huvudsakligen rör sig om).

Det märkliga är att det var installatören som ägde huset när installationen gjordes. Det är inte utan att man undrar om han sålde huset för att han inte fick stil på anläggningen.

Verkligen trist historia, i synnerhet som det borde gÃ¥ att fÃ¥ sysetemet att fungera som det ska. Det är i alla fall den känsla jag har fÃ¥tt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #108 skrivet: 28 april 2007, 09:52:53 »
att säga att man aldrig ska montera vp tycker jag är vansinnigt,dra istället lärdom av vad som hänt o anlita en dokumenterat kunnig installatör så kommer du tjäna sköna slantar under många år i ditt nya hus.Att bara ge upp ligger så långt ifrån min värld att det är helt otänkbart,nä det är bara att bryta ihop o komma igen huvuddunk *vinkar*

Ja, du - vi har redan brytit ihop sÃ¥ det bÃ¥de räcker och blir över...   :'(

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #109 skrivet: 28 april 2007, 09:59:00 »
Jag har i alla fall provat maila till Nibes kundsupport och länkat dem till denna tråd, vet inte om det kan vara värt något, men jag tycker att de bör kunna ha bättre support för denna typ av problemanläggningar.
Nån "problemlösare" som åker land och rike runt för att fixa denna typ av låsta positioner kanske?

Jag blir lite upprörd när jag ser att folk lämnar sina hus p.g.a. okunniga installatörer (som jag gissar att detta huvudsakligen rör sig om).

Tack Rickard! Jag hoppas att det kan hjälpa, men jag hyser tyvärr inte sÃ¥ stort hopp om företaget NIBE längre...  :-[  Jag hÃ¥ller iaf helt Dig helt och fullt om att detta med en "problemlösare" vore GULD värt för oss kunder som inte själver besitter rörmokeriets kunskapsomrÃ¥de... och en handbok för vanliga "svenssons" istället för den (idiotiska) manualen vore oxÃ¥ pÃ¥ sin plats...  --/

Jag förstår heller inte SVEP´s inställning till att driva ärenden - man borde istället för att försvåra för folk att få ärenden ens att komma till skott, öppna och visa på lösningar - det skulle företagen som är anslutna bara tjäna på. Kunder vill ju ha service, pålitlighet och kunna känna förtroende, annars ger man ju ingen bra "reklam" till andra eventuella framtida kunder...

Som nÃ¥gon sade i tidigt inlägg - ett inslag i programmet "plus" vore nog inte helt fel...  >:D

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #110 skrivet: 28 april 2007, 10:03:07 »
Jag blir lite upprörd när jag ser att folk lämnar sina hus p.g.a. okunniga installatörer (som jag gissar att detta huvudsakligen rör sig om).

Det märkliga är att det var installatören som ägde huset när installationen gjordes. Det är inte utan att man undrar om han sålde huset för att han inte fick stil på anläggningen.

Verkligen trist historia, i synnerhet som det borde gÃ¥ att fÃ¥ sysetemet att fungera som det ska. Det är i alla fall den känsla jag har fÃ¥tt. 

Jag tror faktiskt inte att han hade några större problem då (för 7 år sen när han sålde) eftersom pannan DÅ (den som satt i kåken fram tills vi bytte 2005) ändå fungerade bra (i och för sig enligt uppgifter då), men sen kanske det beror på att vi inte vill ha 18 ºC inne utan 22-23 ºC och inte vill acceptera en elförbrukning på 32 000 kWh...

Egentligen kanske det är VÃ…R FAMILJ som det är fel pÃ¥?   :D

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #111 skrivet: 03 maj 2007, 23:24:18 »
Familjen har väl inte så mycket med en krånglande installation att göra!? Vill man ha det varmt och skönt så visst kostar det lite extra. Men det ska bara ske i det tysta utan att man måste trilskas med både installatörer och installationen. Det ska bara finnas där utan att man ska behöva tänka så mycket på det överhuvud taget.

Hur mycket en bristfällig funktion på en installation eventuellt drar ner ett försäljningspris är svårt att säga. Beror ju mycket på hur många köpare som är intresserade och om det ligger i ett populärt område eller inte. Men rent krasst så borde man väl kunna tänka sig att ett avdrag för vad en injustering av radiatorsystemet skulle kosta vara rimligt. Har själv ingen aning hur mycket det skulle innebära i reda pengar tyvärr.
Har svårt att tro att det är helt omöjligt att få ordning på det hela. Pumpen ger ju värme trots allt och det fanns en liknande installation redan tidigare innan denna installerades. Och vad vi här tjatat om mest hela tiden är att man måste börja i injusteringsänden för att sedan kanske göra något annat...

Tycker det är lite märkligt att man från Nibes sida bara ser till att en mätutrustning lånas ut utan att hjälpa till med analysen. Vad ska man dra för slutsatser av resultatet om man inte kan utläsa något från mätutrustningen?

Lycka till med det ni bestämt er för och hoppas ni kan slicka sÃ¥ren efter denna historia sÃ¥ snabbt som möjligt!  *vinkar*
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #112 skrivet: 04 maj 2007, 08:27:46 »
Det är inte osannolikt att du kan argumentera för att felet var dolt när du köpte huset och därmed kan vara berättigad till nedsättning av köpeskillingen av säljaren. Det gäller i 10 år, men om du är inne på den tanken så kontakta jurist.
Tänk också på att om du säljer kåken att du inte mörkar felet mot den nya köparen, för du är stentorsk om han/hon yrkar nedsättning av köpeskillingen från dig.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #113 skrivet: 04 maj 2007, 08:40:04 »
...kanske det beror på att vi inte vill ha 18 ºC inne utan 22-23 ºC och inte vill acceptera en elförbrukning på 32 000 kWh...

Egentligen kanske det är VÃ…R FAMILJ som det är fel pÃ¥?   :D

Nej men du tar upp en viktig sak. det finns folk som trivs med 17-18 grader och det finns dom som vill ha 23 och det blir en himla skillnad i dimensioneringen det kan Rickard säkert intyga.

Nu kanske du har andra/fler problem så det var bara en reflektion i sammanhanget.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #114 skrivet: 04 maj 2007, 12:56:17 »

Tänk också på att om du säljer kåken att du inte mörkar felet mot den nya köparen, för du är stentorsk om han/hon yrkar nedsättning av köpeskillingen från dig.

Nä, det är just därför jag sökt hjälp här... 

Nu är det tyvärr sÃ¥ att vi tydligen blir kvar, eftersom vi inte fÃ¥r ut tillräckligt för att täcka skulderna pÃ¥ huset - det hela känns bara sååå trist. Nu är det iaf sommar snart och dÃ¥ kanske man kan hinna samla lite nya krafter inför nästa vinter, när man ska gÃ¥ och svära igen...  _/-

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #115 skrivet: 04 maj 2007, 12:59:27 »
Tycker det är lite märkligt att man från Nibes sida bara ser till att en mätutrustning lånas ut utan att hjälpa till med analysen. Vad ska man dra för slutsatser av resultatet om man inte kan utläsa något från mätutrustningen?

Ja eller hur, och dessutom kunde utrustningen tydligen bara mäta flödet, och det är ju redan dokumenterat att vi har ett fullkomligt enastående flöde här... (alltid NÅT bra iaf)

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #116 skrivet: 05 maj 2007, 09:48:10 »
Ja eller hur, och dessutom kunde utrustningen tydligen bara mäta flödet, och det är ju redan dokumenterat att vi har ett fullkomligt enastående flöde här... (alltid NÅT bra iaf)

Jaha, ok. Men då kanske det inte var helt bortkastat med mätutrustningen i alla fall om de tycker att det flödet är bra. Vilket flöde var det de egentligen mätte på?
Ladda batterierna i godan ro nu då så länge under sommaren så att ni kan se till att få en ordentlig injustering av radiatorsystemet till hösten när kylan kommer.
Skaffa er mer kunskap om det och prata med någon ytterligare rörfirma/vvs butik om problemen. Det finns fler montörer ute på resande fot än man kan ana. Ibland så är de kanske på jobb i närheten så att det kanske inte blir så lång omväg att ta sig till er. Om inte så kanske ni kan få tips om någon som kan dessa bitar bättre än andra. Gärna också någon med erfarenhet av Nibes värmepumpar.
« Senast ändrad: 19 januari 2015, 08:22:56 av Rickard »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #117 skrivet: 09 maj 2007, 15:47:16 »
Har bara följt "såpan" på håll utan att blanda mig i och läst allt.

Men tycker mig se tre grundfel.
1. Grundvatten med strul i form av igenfrusen växlare eller felaktig givare eller felstält larm.
är den biten okey nu?
2. Ett värmesystem med en salig blandning mellan gammalt och nytt där en "grovinställning" skulle behöva utföras.
3. En hög elförbrukning där man nyfiket undrar vad det finns för övriga elförbrukare i huset. t.ex garaget sitter det elradiatorer där, bilar sitter kupe/motorvärmare i vintertid o.s.v.

Säger inte att jag kan lösa allt, men tillbringar lite tid i Uppland. Skicka ett PM om var i Uppland huset står så kan jag kanske titta på ditt problem.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #118 skrivet: 15 maj 2007, 14:50:43 »
Svarar med röd text...

Har bara följt "såpan" på håll utan att blanda mig i och läst allt.

Men tycker mig se tre grundfel.
1. Grundvatten med strul i form av igenfrusen växlare eller felaktig givare eller felstält larm.
är den biten okey nu? 
Japp - byte av givare, den var defekt (KB-in/ut)

2. Ett värmesystem med en salig blandning mellan gammalt och nytt där en "grovinställning" skulle behöva utföras.

Yes - NIBE var ut idag och konstaterade att det var ett "hopplock" med en salig blandning av dimensioner pÃ¥ rör, samt att det inte gjorts nÃ¥gon injustering av flödet pÃ¥ systemet efter att nya (kompletterade) element satts in (gjordes för ett par Ã¥r sedan. Dessutom menade man att vi MÃ…STE ha en sjunt för golvvärmen, annars skulle tex fogen vid klinkergolvet torka/spricka... Det var väl nÃ¥got sÃ¥nt vi haft en misstanke om i bakhuvet hela tiden, just detta med att vi inte fÃ¥tt "snurr" pÃ¥ värmen, utan vissa element har varit vrÃ¥lheta medans andra varit näst intill kalla...   Sc:,h

3. En hög elförbrukning där man nyfiket undrar vad det finns för övriga elförbrukare i huset. t.ex garaget sitter det elradiatorer där, bilar sitter kupe/motorvärmare i vintertid o.s.v.

Rätt igen - det sitter ETT konvektorelement i garaget som håller ca +8 ºC där ute (yta på ca 25 kvm) samt kupe´värmaruttag som använts av EN bil under vintern.

Säger inte att jag kan lösa allt, men tillbringar lite tid i Uppland. Skicka ett PM om var i Uppland huset står så kan jag kanske titta på ditt problem.

Tack för att du kan tänka dig att ta dig an detta dilemma!!!  Thumbsup Nu vet jag inte vad du menar med PMVi bor i 6 mil NV om Uppsala.
« Senast ändrad: 19 januari 2015, 08:21:23 av Rickard »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #119 skrivet: 15 maj 2007, 14:59:57 »
Pm är ett private message  du klickar pÃ¥ namnet pÃ¥ användaren du vill skicka ett privat meddelande till sen klickar du pÃ¥ "skicka ett privat medelande till denna medlem"  sen är det bara skriva och skicka iväg meddelandet och om du fÃ¥r svar sÃ¥ ser du det uppe till vänster under PN klicka bara pÃ¥ PN och läs ditt meddelande.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!