0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraVi har golvvärme i hallen + köket samt att det dessutom sitter element i dessa rum - fullt öppna. Ursprungliga dragningarna består av tjocka rör o gamla "hederliga" element, vi kompletterade med fler element för ca 2 år sedan, och rörkrökarn fick då skarva med "moderna" dimensioner för att få till anslutningarna till elementen. Ställ rörfirman mot väggen. Hur kan ni vara så inihexxxxete dumma så ni blandar in nya klena ledningar med våra äldre jättegrova. Ni tom sa att det inte skulle gå nåt bra.Dom måste justera in hela radiatorsystemet åt er. Men bäst vora att riva ned det nya dom gjort och välja nya grova kopparrör!! Har man en äldre anläggning med grova rör ska man fortsätta med samma dimension! det är lugnast så då blir det inga obalanser!
Vi har golvvärme i hallen + köket samt att det dessutom sitter element i dessa rum - fullt öppna. Ursprungliga dragningarna består av tjocka rör o gamla "hederliga" element, vi kompletterade med fler element för ca 2 år sedan, och rörkrökarn fick då skarva med "moderna" dimensioner för att få till anslutningarna till elementen.
Tror inte riktigt på kortslutning när diffen på vb är 9 ºC i loggen ......
Jag hävdade (igen) för rörisen att JAG tycker inte att elpatronen ska gå in o jobba över huvud taget förräns det börjar bli "vargavinter" - dvs ner mot 20 - 25 minusgrader... ...............Jag frågade rörisen varför han inte valde 1250 åt oss då vid installationen för att slippa elpatron o höga elräkningar, men han sa att det (1250:an)är en ny teknik och denna fanns inte då (2005 hösten)...
Citat från: Tingelpinne skrivet 29 januari 2007, 14:10:38På eftermiddan kändes det kallt inne o gick ner o kollade pannan, jodå, den hade stannat - med larm MS... läste i manualen att det berodde på utlöst säkring eller fel på motorskyddet... tog för givet att eftersom säkringar gått under fm så hade vi förklaringen där... dock tänkte jag inte på att kolla klockslaget för exakt vid vilken tid pannan lagt av... men vv-temperaturen var nere på ca 43 grader, så det kan inte ha gått så där jättelång tid tycker jag...? Det kan ta en stund innan man märker det. Ett hus är ett tungt och trögt system och håller man t ex på i köket och alstrar värme så märks det ännu mindre.CiteraLördag - då gick en säkring på fm. (den som källaren o garaget belastar)... bytte den o "levde vidare", efter några timmar gick en annan säkring, denna gång den som tvättstugan o köket belastar (hade tvättmaskinen + torktumlaren på, men inget annat...och det SKA hålla för det)...nåja, bytte den säkringen, stängde av torktumlaren o fick hänga tvätten i stället JAG tyckte ju det vore mest logiskt att den larmade (la av) när FÖRSTA proppen gick, den som pannan bl.a belastar...Ja -jag är skitförbannad nu - NIBE sa till rörisen idag att förklaringen till larmtyp 3 var att vi måste ha haft strömavbrott... Men det HAR vi INTE haft - för om/när det blir strömlöst så sätter kyl o frys igång o pipa när strömmen kommer tebax - oavsett om det är nån fara för innehållet i dom eller inte - rätt bra egentligen, för där kan man ju iaf håll koll att strömmen går kontinuerligt! Har för mig att om en säkring går så blir det strömavbrott någonstans Som sagt tidigare så räcker det att en säkring på en fas går sönder så får man felkoden.Fråga: Vad var det för storlek på säkringarna som gick? Var det grupp eller huvudsäkring?CiteraSen får nån gärna förklara - gärna med bilder osv (tänk på att jag inte är det minsta teknisk ) HUR man går in o stryper, med vilka verktyg osv, och HUR man mäter att flödet är JÄMNT fördelat i systemet, för här verkar det som att jag får göra det själv - rörisen tror inte på resonemanget...Och nån annan röris finns inte att få tag på inom rimligt avstånd Enklaste sättet att testa är att helt enkelt vrida på elementvredet så det blir mindre flöde.Fråga: Vilket läge står cirkulationspumpen till elementen på i för läge? Brukar vara gradering från 1 till 3.
På eftermiddan kändes det kallt inne o gick ner o kollade pannan, jodå, den hade stannat - med larm MS... läste i manualen att det berodde på utlöst säkring eller fel på motorskyddet... tog för givet att eftersom säkringar gått under fm så hade vi förklaringen där... dock tänkte jag inte på att kolla klockslaget för exakt vid vilken tid pannan lagt av... men vv-temperaturen var nere på ca 43 grader, så det kan inte ha gått så där jättelång tid tycker jag...?
Lördag - då gick en säkring på fm. (den som källaren o garaget belastar)... bytte den o "levde vidare", efter några timmar gick en annan säkring, denna gång den som tvättstugan o köket belastar (hade tvättmaskinen + torktumlaren på, men inget annat...och det SKA hålla för det)...nåja, bytte den säkringen, stängde av torktumlaren o fick hänga tvätten i stället JAG tyckte ju det vore mest logiskt att den larmade (la av) när FÖRSTA proppen gick, den som pannan bl.a belastar...Ja -jag är skitförbannad nu - NIBE sa till rörisen idag att förklaringen till larmtyp 3 var att vi måste ha haft strömavbrott... Men det HAR vi INTE haft - för om/när det blir strömlöst så sätter kyl o frys igång o pipa när strömmen kommer tebax - oavsett om det är nån fara för innehållet i dom eller inte - rätt bra egentligen, för där kan man ju iaf håll koll att strömmen går kontinuerligt!
Sen får nån gärna förklara - gärna med bilder osv (tänk på att jag inte är det minsta teknisk ) HUR man går in o stryper, med vilka verktyg osv, och HUR man mäter att flödet är JÄMNT fördelat i systemet, för här verkar det som att jag får göra det själv - rörisen tror inte på resonemanget...Och nån annan röris finns inte att få tag på inom rimligt avstånd
testar ett svar...20A ok.. då löser motorskyddet... tror inte man ser om det är strömavbrott ute på nätet eller att en säkring går!?Hur menar du "inte ser" ?Cirkpump läge 1.... ser att ni har ca 9 graders tempdiff på varma sidan... ?Varma sidan - menar du framledning o retur för elementen eller...? det tycker jag är lite för mycket. Det gäller att värmepumpen "hinner" få iväg värmen innan den blir för het (vårdslöst uttryckt). Jag skulle absolut prova med läge 2. Med reservation för att ni redan provat det.... Men jag tycker 6-7 grader är bättre!!!Framledn. 58,2Retur 49,3Ang vred... jo det menar han nog. Dom ska va fullt öppna, blir det sen för varmt nånstans då kan man fixa det senare!!!Radiatorerna kan ha 2 vanliga fel som ställer till spratt! Men det har vi väl avhandlat...Kortslutning ellerKärvande (stängda eller nästan stängda radiatorventiler)Är det lagom tempskillnad på alla radiatorer?? alla ungefär lika mycket svalare i botten, när värmepumpen gått ett bra tag så allt stabiliseras??Nej det är ingen likhet på elementen för vissa element nästan bränner man sig på medans några är s.a.s. "lagom" (vad JAG tror är lagom menar jag alltså) och andra är halvljumma i övre halvan o kalla eller helt "iskalla" i nedre halvan... Jag vet att det låter helknäppt...suck! Du hade golvvärme också!? Är den ny eller gammal?? Golvvärmen i köket fanns när vi flyttade in, gjord nån gång runt 1990, och ytan i köket är ungefär 24 kvm. Hallen gjordes för 2 eller 3 år sedan, det är en liten yta innanför ytterdörren på ca 3 kvm.Ytan var liten?? Är det flera slingor??Jag hittade ett tokfel för några veckor sen... en golvvärme med en shunt (äldre golvvärme) som på en oljepanna som man kan vrida på. Har du nåt sånt kan det bli riktigt tok... isåfall vill vi ha en bild på golvvärmen!Jag vet inget om "shunt" eller så, men kan fråga rörisen om detta (om det kan var till nån hjälp). Bilden - du menar anslutningarna då, eller ska vi riva upp golven o fota själva slingorna (hoppas verkligen inte att du menar detta ).Sen hade dom en äldre del med grooova rör och en nyare tillbyggd med idiotiskt moderna dimensioner på rören. I början fick dom ingen värme på det nya (det går mycket trögt att driva moderna klena rör) Då satte dom idiotiskt nog in en cirkpump extra, på den nya delen. Det gjorde att det blev kalla element på den äldre delen!!detta istället för att justera flödena (strypa den äldre delen)... Det var väl inte alldeles lätt eftersom ventiler var av uråldrig typ...Känner du igen dig på någon punkt så försök utveckla det. Osså kan du kanske ta nån bild också....Japp - rördimensionerna känner jag mig igen i och kan ta lite bilder så ni får se "övergångarna" mellan grova o vekare rör... Jag återkommer...
Sista ägaren var faktiskt "rörisen" och det var tydligen aldrig problem med värmen då...
Du bör nog på alvar börja fundera på att dra in nån "myndighet", när inte varan Ni köpt inte fungerar som säljaren påstått. Tror det är två år från inköpstillfället, för att den lagen ska gälla, så dra inte ut för länge på tiden....
Som jag sagt tidigare ta dit en annan firma och få en genomgång av radiatorsystemet så kommer nog pumpen fungera bra.Ta sen upp diskusion med rörisen angående betalning osv när ni fått någon oberende firma att konstatera i vad felet ligger.Dessutom så kommer ni att må bättre när allt fungerar som det ska och elräkningen sjunker.