Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 20 februari 2024, 15:42:11 »

Bypaslösningen ser ju bra ut, särskilt om man har kall brine pga pool eller kallt men soligt läge.
Som Stockholmare funderar jag på att koppla frikylereturen enligt min gula pil direkt på brine ut till VP om jag inte lyckas få klarhet i om Daikin Geo 3 misstycker att man skickar brine genom den eller inte.

[
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 februari 2024, 15:07:18 »

KB-ut ligger ju på minus för de flesta större delen av vintern, så är men rädd för det ska man nog koppla uttagen för frikylan på "varma sidan", har för mig att jag gjorde så just av den anledningen.
Jag satte bara in en backventil och låter cirkpumpen för enbart frikylan gå när det behövs kyla, den klarar att trycka förbi min gamla cirkpump i alla fall, vet inte hur pass täta moderna cirkpumpar är, och nu kör jag inte frikylan längre, har satt in två stycken AC (Luft/luft) istället, det fungerar mycket bättre för mig.
Högre kyleffekt och lägre buller.
Jag satte även in en bypass, OM det skulle bli för kallt även på inkommande.
Öppnar man bypassen (ses i bild nedan) så recirkulerar man delar av flödet till frikylan, det är inte krångligt alls att fixa om man är orolig.

Jag ser egentligen ingen eller liten ide man att sätta avsticken till frikylan på kalla sidan, för som det skrivs här så används ju frikylan primärt på sommaren när själva värmepumpen som regel står still, så någon "extra hög kyleffekt" får man ju nästan aldrig för att kompressorn kyler samtidigt som man kör frikyla.
Det sker ju bara när den värmer tappvarmvatten, korta stunder som man både kan ha och vara utan.
För övrigt så kyls ju även inkommande en aning under tiden.

Det där man att det bara behövs frikyla på sommaren kanske stämmer för en del, men som sagt, vi kan behövöa köra kyla i vardagsrummet ett par månader på våren med resten av huset har ett värmebehov, så det där kan variera mellan olika hus och planlösningar.


Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 20 februari 2024, 13:52:08 »

För användare utan pool används frikyla används på sommaren när det är varmt.
Då behövs ingen värme och varmvattenförbrukningen torde vara låg då man inte vill duscha varmt utan snarast svalt.
Kommer temp verkligen gå ner under 0 på KB ut från VP?

Finns det nackdel att tvinga VP cikpump att snurra när den inte går?
Om jag leder uppvärmt vatten genom VP så får jag bättre coop för det lilla behov av varmvatten som VP har när det är tokvarmt.
Är det skadligt för cikpumpen att tvingas att snurra kan jag sätta en klaffbackventil så flödena går åt samma håll men då riskerar jag att det blir större mottryck då både frikyla och VP vill tvinga köldbäraren åt samma håll.

Om man har frikyla ska man då driva kylt vatten genom VPs stillastående cirkpump för att ge VP lite varmare brine eller intermittent avkylt brine till kylbafflar eller skicka ner både varmt och kallt i hålet i samma riktnign och få tillbaka det ljummet igen.

Med pool tänker jag att KB upp kan bli så kall att man får börja krångla för att garantera temp på köldbärare över 0.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 februari 2024, 08:53:34 »

Det beror lite på, vi som har pool har som kallast köldbärare från mitten av maj och en bit in i Juni, i princip är det väl runt midsommar det börjar bli plusgrader i marken där vår KB ligger nedgrävd.
Och, kyla behöver vi i vårt vardagsrum från april någon gång, då kan det bli uppemot 30 grader inne om solen ligger på.
Skrivet av: jishi
« skrivet: 18 februari 2024, 18:16:39 »

Jag har inte kollat på några presskopplingar, jag spekulerar i varför tillverkarna av fläktradiatorerna uppger +4 och +6 grader, och varför presskopplingarnas lägsta temp är 0 grader.
Det skulle kunna vara för att det kan pressas sönder muttrar och kopplingar.
Jag har aldrig hört talas om att en presskoppling på KB skulle läcka, däremot är det ju inte ovanligt att klämringskopplingar gör det.
Både Nibe och Thermia har historiskt haft dessa problem.

Det var TS som skrev att hans presskopplingar bara tålde 0 grader.

Att fläktradiatorer inte är designade för minusgrader köper jag, även om jag tror isbildningen borde bli minimal när det blåser 20+ luft genom den när den går. Har man dock ett konstant flöde utan att fläkten går så kommer det garanterat bli is på utsidan. Men åter igen, borde inre gå sönder av det. Dock är det väl nästan alltid gängkopplingar till batteriet, vilket ger samma risk för fryssprängning som du nämner gällande klämringskopplingar.

Men sommartid så lär det aldrig bli minusgrader på KB.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 18 februari 2024, 09:02:28 »

Har du provat fråga tillverkaren Eveco varför de skriver 6 grader?

Skulle det verkligen vara ett problem med kallare än 6 grader kanske du kan ha en blandningsventil som återcirkulerar lite av returen från konvektorn och höjer temp. Men det är mest en killgissning. Vet inte att man kan göra så.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 februari 2024, 07:24:48 »

Jag har inte kollat på några presskopplingar, jag spekulerar i varför tillverkarna av fläktradiatorerna uppger +4 och +6 grader, och varför presskopplingarnas lägsta temp är 0 grader.
Det skulle kunna vara för att det kan pressas sönder muttrar och kopplingar.
Jag har aldrig hört talas om att en presskoppling på KB skulle läcka, däremot är det ju inte ovanligt att klämringskopplingar gör det.
Både Nibe och Thermia har historiskt haft dessa problem.
Skrivet av: jishi
« skrivet: 17 februari 2024, 12:12:51 »

Blev tvungen att kolla upp mina presskopplingar för jsg drog om 28mm för mina brinerör i källaren förra sommaren, och jag har -6 på kbut i mitt system.

VSH sudopress som jag köpte från rinkaby har arbetstemperstur ner till -20, så undrar vad det är för presskopplingar du har kollat på?

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MAN/MAN_1083_1439189.pdf

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2024, 13:56:34 »

Det skulle möjligen kunna bli ett problem med både presskopplingar och klämringskopplingar om kondens från utsidan på rören "rinner in" mellan rör och klämkoppling, fryser till is och expanderar.
Inte så ovanligt att sånt sker på kalla sidan om värmeväxlaren på bergvärmepumpar, där är det alltså vatten som rinner in i gängorna på klämringskopplingarna och till sist spränger muttern så den spricker.
Skulle kunna bli nåt liknande på en presskoppling, att kondensvatten tränger in utifrån och fram till oringen, och när det fryser så expanderas kopplingen litegrann varje gång det fryser, sen tinar det, rinner in liiiite mer kondensvatten, och så kan det fortsätta tills det börjar läcka.

En annan sak som kan hända är förstås att fukten i luften som passerar kylaren för att det fryser på själva växlaren, och att det möjligen kan droppa utför uppsamlingsskålen när det sedan tinar, men det tror jag är rätt långsökt.
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 16 februari 2024, 13:11:05 »

Hej,

Ser inget direkt problem med detta för kylbatteriet.
Det kan ju finnas någon tempsensor som inte blir glad men mekanist så är det inga problem

Presskopplingarnas o-ringar vet jag dock mindre om.

Har lött allt mitt eller satt kopplingar.
Sen stiger temperaturen väldigt fort så detta är nog ett ickeproblem

MVH
Tony
Skrivet av: oskarstr
« skrivet: 16 februari 2024, 12:20:27 »

Hej!

Håller på att installera frikyla i huset, avstick på inkommande köldbärare och väntar på 2 st eveco carisma fly konvektorer. Planen är att under sommaren cirkulera brinen direkt genom dessa som blir parallelkopplade med varandra utan någon styrande ventil eller annat. Har under planeringsfasen fått svar på de frågor jag haft genom att läsa runt här på forumet eller på andra håll, men nu behöver jag ställa en fråga som jag inte sett blivit diskuterad här innan. Lägsta tillåtna temperatur in på fläktkonvektorerna enligt manualen är 6 grader C. Jämförde med Fricos manual där lägsta tillåtna temperatur är 4C. Ska dra 22mm kopparrör med Presskopplingar, lägsta tillåtna temperatur på dessa är 0 C. Mitt borrhål har hittills aldrig varit under nollan även när det är som kallast under vintern (västerbotten), men tidigt under sommaren skulle man absolut kunna få in brine i konvektorerna som är kallare än 6C och kanske även 4C.

Tror ni att det finns några risker med detta? Fläktkonvektorns kylbatteri består av kopparrör med aluminiumflänsar, inget annat om jag förstår det rätt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 272
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!