Alltså... det var ju en diskussion tidigare om kontaktorer och motorskydd, så jag tänkte att idag skulle jag ta och kontrollera att motorskyddet fungerade. Resultatet av det testet är att om kompressorn är igång och en fas ramlar bort, så löser inte motorskyddet ut. Om man försöker starta kompressorn med en fas borta, så löser motorskyddet ut.
OK... färdigtestat... då skruvar vi i alla säkringar igen och återställer motorskyddet.
Hmm... motorskyddet går inte att återställa förrän efter ett bra tag, men det är väl OK. Till slut hör man hur det återställs när jag trycker in knappen.
Då drar vi igång en VV-laddning, som ändå var på gång. Man hör hur KB-pumpen går igång men kompressorn vägrar starta...! Försöker flera gånger, men den startar aldrig.
Suck... antagligen rök mjukstarten under försöken tänkte jag. Får montera in en kontaktor istället.
Då startar vi igen. Ljudlig kontaktorsmäll (varför hoppar jag alltid till när kontaktorn drar?) som det skall vara, men ingen kompressor. Efter ett par sekunder löser motorskyddet ut och två 16A säkringar i elcentralen går.
F-n...
Jag ser hur 10,000 kronor flyger sin väg ur fickan och funderar över om jag skall ta och "nedgradera" till 5 (6) kW-kylmodulen när jag ändå måste skaffa en ny, då 7 kW känns onödigt mycket. Spara lite pengar och få lite längre gångtider...
Men jag tar och provar att starta upp en gång till med kontaktor...
Smack... kontaktorn drar och Zzzzzzz kompressorn surrar igång.
Hmm....
Kanske mjukstarten inte var kasst trots allt då... monterar in det igen och väntar på kompressorstart... BzzzZzzz, så surrar den igång mjukt och fint igen.
Alltså.... lek inte med elden... var glada så länge VPn fungerar... skall aldrig mer prova motorskyddet...