Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gäller, ang. isolering ?  (läst 4069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Vad gäller, ang. isolering ?
« skrivet: 08 september 2006, 14:03:04 »
Hejsan !!
Som jag skrivit i tidigare inlägg så skall vi tilläggsisolera vinden och har då fått offert på lösull som enligt den firman skulle vara den bästa lösningen vid tilläggsisolering.

Pratar med en kille på en byggmarknad här i stan ( sundsvall ), och han menar att det bästa är att ta en 195:a + 100 med vindpapp, till saken hör att de inte säljer lösull.. Lösull var inget alternativ för mig enligt honom, eftersom det kan blåsa omkring uppe på vinden..

Har även hört med en annan lösullsfirma som gav ett pris på 10 -12 tusen mellan tummen och pekfingret.. De sa inget om att det inte var ett alternativ för mig...

Vad gäller ?!?!
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #1 skrivet: 08 september 2006, 14:50:08 »
Blåsa omkring? Har Du sånt "blåsväder" på vinden ska Du först göra nåt åt det, vanlig vindskyddspapp bör fixa det problemet. Glöm bara inte att det ska finnas ett utrymme från takfoten å uppåt, till isoleringen upphör. Ett utrymme (luftspalt) mellan yttertak å isolering. Nån billig board (masonite) duger bra. Sen är det bara å blåsa på med lösull, vilket jag själv skulle välja iaf. Det är mycket lättar å få det bra isolerat med lösull, om Du har ett besvärligt å trångt vindutrymme, än att lägga skivor/mattor.

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 15:05:19 »
Tja, vad ska man säga ?

Rekommendationen för tjocklek beror på elpriset. Man har höjt rekommendationen generellt från 40 cm till 50 cm, men med dagens elpris så kanske det är dags för 60 cm total tjocklek.

Lösull har aningens sämre lambda-värde än mineralull och man kan inte tillgodogöra sig de första centimetrarna eftersom luften cirkulerar i det översta lagret. Typiskt lambdavärde för lösull är 0,042 och motsvarande för mineralull är 0,038. Skillnaden är alltså ca 10%, d v s man får lägga på 10% extra av lösullen för att få samma resultat som men mineralull, plus lite extra för luftcirkulationen.

Jag tillhör de som tror att en noggrant lagd mineralullsisolering är bättre än lösull, speciellt om man har tänkt att utnyttja utrymmet till förvaring. Det blir bättre och renare, men fy xxx vilket xxxxjobb.

Om du har en lucka inomhus, tänk på att en plugg för att täta ovanför luckan kan vara guld värd. Jag har själv ett koniskt schakt (av spånskivor) och en plugg tillverkad av stagad masonit fylld med mineralull. Det rymmer ganska mycket värme genom den dåligt isolerade luckan annars.

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2006, 15:42:23 »
Det är bl.a skitgörat jag tänker pÃ¥  ;D Ã… har man minsta lilla problem med känslighet för damm eller mot mineralull, sÃ¥ ska man inte ens tänka tanken att lägga in skivor/mattor själv, i ett trÃ¥ngt vindsutrymme. Jag törs nästan slÃ¥ vad om, att dÃ¥ lär det inte ta lÃ¥ng tid innan man börjar fuska. Det kommer det allmänna obehaget att se till. Jag har själv krälat omkring med sÃ¥nt där elände, Ã¥ kommer aldrig att göra det mer. Men pÃ¥ den tiden, fanns inte nÃ¥t alternativ  huvuddunk ;D

mvh humlan.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2006, 18:46:22 »
Köp en engångsoverall på Clas i sjön.Ca 45:-.Det är huva på den.
På med ansiktsmask(om du är känslig)och börja lägg matta.
Själv kommer jag att lägga 2 x 145 matta.Ev avsluta med en 95 byggmatta.
Lösull är väl nått fabrikanterna fick som spill och kom på att man kan spruta upp det på vinden.
Mkt riktigt så är det sämre isolervärde i det.Därför får man skicka på xtra med högre kostnad som följd.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #5 skrivet: 09 september 2006, 12:00:19 »
är det något man måste tänka på när man tilläggsisolerar vinden? vårat hus är byggt -37 och har ett x antal cm spånlager på vinden, ingen aning hur det ser ut mellan innertak och spånet, spelar det någon roll vad vi tar för isolering eller hur vi lägger den?
vet att man ska fixa ventilation mot yttertaket, har också läst något om att det kan bli risk för kondens(mögel) om man lägger på fel isolering ovanpå spånet.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #6 skrivet: 09 september 2006, 13:01:59 »
PÃ¥ spÃ¥n bör man lägga isolering som tillÃ¥ter fuktvandring, det finns nÃ¥gra olika typer, jag kommer inte pÃ¥ vad dom heter men en sort heter ekofiber.  använder man typ "gullfiber" kan det bli isbildning inne i isoleringen 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller, ang. isolering ?
« Svar #7 skrivet: 09 september 2006, 15:27:37 »
Ekofiber är tillverkat av nya cellulosafibrer. Det finns flera andra tillverkare, tex Warmcell. som är gjorda av gamla dagstidningar som malts ner och blandats med ett borsalt för att de ska bli mindre brandfarliga. Både dessa har bättre isolerförmåga än glasull och tål mycket mer fukt. Framförallt kliar de inte och det damm som uppstår vid utblåsningen är tungt och lägger sig snabbt. Man använder ett enkelt munskydd och behöver inga speciella skyddkläder. Vindsbjälklag kan man isolera själv genom att låna/hyra en maskin. jag har gjort det flera gånger och det har fungerat utmärkt. Sten- och glasull är verkligen pest att arbeta med om man jämför.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!