Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika rörländer pÃ¥ luftvärmepumpar  (läst 16806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Olika rörländer på luftvärmepumpar
« Svar #15 skrivet: 18 september 2007, 13:41:22 »
Jag har länge undrat hur det påverkar en luftvärmepump att ha långa rörledningar i kallt klimat.
I mina ögon ser det ut som om undertryck på sugsidan kompressorn kommer att uppstå vid en högre utetemperatur än om man har en kort rörlängd.
Stämmer det och vid vilken temperatur kommer värmepumpen att få undertryck på sugsidan, och om/när det sker, är det skadligt för kompressorn?


Lägsta trycket i systemet är vi insuget till kompressorn.
ju längre rör ju högre blir trycket i förångaren beroende på tryckfallet.
ju lägre tryck ju lägre strömförbrukning för kompressorn = ju längre rör ju lägre strömförbrukning beroende på att massan som pumpas blir mindre.
kylan i sig spelar ingen roll och kompressorn mår bra men man når till slut en gräns där mängden köldmedium inte tillgodoser kylningen för kompressorn och då uppstår samma sak som om man tätar slangen på en dammsugare, den rusar på med låg förbrukning, och kompressorn blir till slut överhettad.


Dammsugarexemplet gillar jag. Var suger en damsugare bäst? Vid dammsugaren eller i slutet på slangen?
Jag köper, som du förstår, inte dina uppgifter rakt av. Kan tänka mig en marginell skillnad men inte mer. Du måste övertala mig. ;)
Hade det varit på vätskesidan så,,
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Olika rörländer på luftvärmepumpar
« Svar #16 skrivet: 22 september 2007, 15:00:54 »
Jag föreställde mig en kylmaskin i fallet med sugledningen huvuddunk I Rickards värmepump så är ju sugledning konstant oberoende av rördragningen (intern i utedelen).

Rickard har rätt i att rörlängden är anpassad till vilka temperaturer som pumpen är avsedd att jobba vid.
tex 3-7 meters rördragning, men 7 meter är ju inte 7 meter i stark kyla eftersom tätheten på mediet är större vid låg temperatur.
dock så gör isoleringen runt rören att tempskillnaden inte är så stor att detta har någon betydelse.

köldmediet kan räknas som 20 gram per meter rör och skillnaden skulle då bara bli några gram alltså det spelar ingen större roll.

Men han har teoretiskt rätt. köldmediemängden skulle kunna bli några gram för liten, eller underkylningen skulle kunna bli för stor och expansionsventilen har en beräknad underkylning att jobba efter och regleringen skulle då bli ryckig och pendlande.

 





 
« Senast ändrad: 22 september 2007, 15:16:47 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!