Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skall jag välja och tänka pÃ¥?  (läst 3404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompski

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad skall jag välja och tänka på?
« skrivet: 13 juli 2012, 17:00:02 »
Vi bor i ett välisolerat hus som är byggt 1988 i Malmö. Eftersom vår panna börjar sjunga på sista versen tänkte vi byta ut den undertiden vi fick grovköket renovert. Vi har haft förmånen att ha kontakt med några olika personer och vi har någonstans landat i två alternativ... men jag vet inte riktigt hur jag skall tänka och vill ha era synpunkter.

Huset är idag 112 kvm men med oinredd övervåning som blir ytterliggare när det blir klart inom några år. Vi har vattenburen värme med enkla och dubbla element i alla rum. Vi har också en stor telgstensspis som vi eldar i under vintern men självklart måste huset kunna försörja värmen själv om man nu inte vill elda.

Jag har fått två förslag och det första är en Nibe lösning som består av Nibe VMM300 + Fighter 2026 6kw

Alternativ två är en Ecodan W85 från Mitsubishi med inne del från Mistubishi med 200 L.

Har ni några tankar då jag är helt lost?

/Thomas

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2012, 19:17:47 »
Vad har elförbrukningen varit under senaste åren? Det påverkar kalkylerna.
Sen finns det ju fler fabrikat.  ^-^
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2012, 00:09:18 »
Hej!
Spontant så känns Nibe 2026-6 lite klen för att värma hela huset inklusive övervåning, 2026-8 skulle nog vara bättre.
Mitsubishi Ecodan W85 har lite mer kräm men tyvärr är detta en enfas dubbelrotationskompressor som kräver 25A säkring, går man upp en storlek så får man en 3-fas scrollkompressor (kräver 3x16A) som jag nog tror är lite bättre.

Så båda alternativen känns som en storlek för små, fast av olika anledning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tompski

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2012, 22:15:05 »
Hej,

Tack för era svar, idag har vi en förbrukning över året på ca: 12000 kWh, men det är ganska dopat men en hel del eldning i vår kamin som har gjort av vi överlever vintern... Tanken är att vi skall fortsätta att elda men inte på samma sätt som idag då vi måtse elda varje kväll för att hålla värmen i huset.

Jag har också hört att man kan köra W85 på 16A men att man då kan få stötta mer med elpatron om det blir kallt ute, är det någon som kan bekräfta eller dementera det?

Har någon en tanke på hur man skall räkna för att se vilken storlek som är vettig för huset?
« Senast ändrad: 14 juli 2012, 22:25:57 av tompski »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2012, 23:55:41 »
Energimyndigheten har en kalkylsida där man matar in uppgifter om huset och får en beräknad elförbrukning och beräknade effekter av olika värmesystem. Testa den så får du en beräkning på vad du kan spara.

Era 12000 kWh/år, inkluderar det hushållsel?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tompski

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2012, 14:56:01 »
Idag är 12000kWh/Ã¥r hela vÃ¥r förbrukning inklusive hushÃ¥llsel, men som sagt sÃ¥ eldar vi en del. Skulle gissa pÃ¥ att det är ca: 3 kubik ved och ca: 1000 kg logs. Sen är inte övervÃ¥ningen inredd än utan det är renovering som kommer framöver. Därav blir det svÃ¥rt att jämföra vad vi har idag och vad vi behöver framöver...  Men med den nämnda förbrukningen sÃ¥ värmer vi upp 112kvm. Jag har nedan försökt att fÃ¥ till en uträkning över den totala mängden energi som vi förbrukat under en rullande 12 mÃ¥naders period. Det är ju inte helt vetenskapligt men ger en känsla för hur mycket vi förbrukar.

Jag har räknat ut vår totalaenergi förbrukning så här:
Ved: 3 kubikmeter x 1400 kWh = 4200 kWh
Logs: 1000 kg x 4,7 kWh/kg = 4700 kWh

Alltså bör vår totala energibehov vara ca: 12000 + 4200 + 4700 = 20900 kWh/år

Hur skall jag nu tänka för att förså vad jag behöver för utrustning?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2012, 18:32:55 »
http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Testa deras kalkyl så får du en uppfattning om hur mycket du kan spara på olika alternativ och ungefär vad olika system kostar.

Du kommer antagligen att elda en del även om du installerar värmepump så om vi gör ett grovt antagande att du kommer att elda motsvarande 3000 kWh, hh-el är 6000 kWh, då återstår ca 12000 kWh som ska levereras av en VP, med nuvarande boyta. Det betyder att du dels bara behöver en liten VP (4-5 kW) och dels att den elbesparing du gör bara ligger på 6-8000 kWh per år.

Proffsen hörinne kan säkert komplettera och korrigera mina grova skattningar. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2012, 19:56:29 »
Eller så blir man lat av att kostnaden för att värma huset sjunker och slutar med eldandet?
Jag brukar förespråka att man dimensionerar värmepumpen efter hela värmebehovet.
Det kan ju också bli så att man säljer huset en dag och nya ägaren är kanske inte lika intresserad av att elda?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2012, 20:41:23 »
Och inkluderar man tillbyggnaden och skippar eldningen så blir uppvärmningen helt plötsligt uppåt 30 MWh och då måste man upp en storlek i pump, och då påminner husstorlek och elförbrukning om mitt hus, och där funkar en CTC EcoAir 107 helt ok.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tompski

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #9 skrivet: 18 juli 2012, 13:20:11 »
Min tanke är nog att dimensionera värmen till "hela huset" utan eldning. Men om jag förstår det hela rätt då så bör jag välja en Nibe 8kw istället för en 6kw om jag skall gå på Nibe?

lunk Umeå: Varför valde du en CTC? =)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad skall jag välja och tänka på?
« Svar #10 skrivet: 18 juli 2012, 20:59:00 »
Vi hade redan en CTC kökspanna, men jag begärde offerter från några olika leverantörer i Umeå, och CTC-leverantören var den som gav det både billigaste och mest kompletta förslaget. Han kom dessutom ut och tittade, fast vi bor 5 mil norr om Umeå. Jag ville ha en lösning där kökspannan kunde dockas i systemet på nåt smart sätt, och det iddes ingen av dom andra ge nåt bra förslag på.
Den lösning vi fick funkar bra. Vi har för små radiatorer i köket så vi måste ha onödigt hög framledning, vilket gör att VP:n bara kan gå till -10. Planen är att byta dessa i höst och då räknar jag med att vi kan köra VP:n till -15. Resten får elpatron och vedeldning fixa. Vi lånade till hela investeringen och besparingen i el bekostar redan nu både amortering och rönta på lånet, plus att det nya systemet funkar bättre än med gamla elpannan. Jag behöver inte längre styra halvt manuellt hela tiden. När jag eldar i kökspannan ser styrsystemet till att lagra värmen i extratanken och portionera ut det i lagom takt till det ordinarie systemet. Fast vedeldningen kan inte konkurrera prismässigt med värmepumpen så länge den går.
Så jag är nöjd. CTC-lösningen verkar rimligt robust och enkel.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!