0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej VärmepumpsforumsfantasterMin bergvärmepump har gått sönder.Vi har en bergvärmepump CTC Ecoheat 8,3 tillverkad 1999 och installerad 00-04-12.Huset är byggt 1977 och på 380kvm med ungefär 320kvm uppvärmt. Förbrukning 17600kvh/år totaltJag pratade med värmepumpsteknikern:Han menar på att det inte är någon idé att byta värmeväxlaren för det är en gammal konstruktion samt modell av panna vi har, bla, bla konstgjord andning och den är 11år kommer inte hålla i längden.Han säger att han kan komma upp igen, kanske denna veckan och provtrycka den gamla värmeväxlaren och se om den går att laga.Går den inte att laga så har vi en kostnad för lagningsförsöket.Går inte det så kan man köpa en ny värmeväxlare men han menar på att det är en gammal maskin, bla, bla ingen garanti……Den kostar ca 5500kr plus arbete totalt 7-8000kr och då har vi samma ”dåliga” värmeväxlare men den är ny. Nästa gång kanske kondensorn eller kompressorn går sönder.Går inte det så kan man köpa en ny ”modul” kompressor+värmeväxlare+kondensor för 17000 plus moms plus arbetskostnad, totalt ca 25-27000krDet är vad värmepumpsteknikern rekommenderar. Då är det nya fräscha och systemet är fyllt med media från tillverkningen.Och nu till värmepumpsteknikern´s allra bästa rekommendation (enligt honom själv).En helt ny effektiv panna för totalt 38750kr plus installations kostnad. Men han sa att om jag bär in pannan själv, etc, bla, bla så räcker det med en gubbe 8hFör installation.Så vad säger Ni? Vad kan bästa strategin vara?1. Reparera värmeväxlaren och den fungerar: kostnad: 2-3000kr2. Reparera värmeväxlaren och den fungerar inte: kostnad: 2-3000kr plus köpa en ny värmeväxlare för 5500kr plus installationskostnad: 7-8000kr plus 2- 3000kr för det tidigare reparationsförsöket: 10-11000kr3. Inte reparera den gamla värmeväxlaren utan köpa en ny för 5500kr plus installationskostnad: 7-8000kr, hur länge håller pannan för den kostnaden? 1år? 6år?4. köpa en ny ”modul” kompressor+värmeväxlare+kondensor för 21250 plus arbetskostnad, totalt ca 25-27000kr. Då kan man dra bort 5500kr för att få mellanskillnaden mellan en ny värmeväxlare mot en ny ”modul” ca 15750kr mer måste vi lägga in.5. Köper man en ny ”modul” för ca 25-27000kr hur länge håller pannan då? 5år blir det en kostnad på 5400kr/år ca 450kr/mån.6. Köper man en ny panna för ”bra” pris 38750kr plus installation kostnad totalt 42-43000kr och då håller pannan 10-15år? Jämför man då mot att köpa en ”modul” för 25-27000kr så skiljer det sig inte så mycket mot en ny. Räknar man konservativt på 10År kostar den ca 4300kr/år och 358kr/mån. Håller den 15år blir det 238kr/mån. Hur mycket effektivare är en ny panna mot den gamla med ny modul? Han rekommenderar oss en CTC Ecoheat 7,5 och vi har ett borrhål på 120m.Finns det bättre pannor eller är detta en bra panna? Jag tycker det är svårt att se skillnad. Man ska jämföra coop värden väl? Tyvärr har vi ca -4 grader på brine temperaturen i hålet. Skulle det hjälpa att borra djupare för att få upp temperaturen?Vad gör vi? Tips och hjälp mottages tacksamt.//M
Det verkar som sagt vara en lite väl liten pump till huset. Vilken utetemperatur klarar pumpen utan att tillsatsel behövs och var ligger huset? Hur många drifttimmar har pumpen hittills? Borrhålet är också för grunt för pumpen men man var snål med borrhålen på den tiden. Idag hade man offererat 30-40 meter till. 15-20 år livslängd är ungefär vad man kan räkna med för en bergvärmepump även om jag har läst här om de som har gått 25 år. Ofta är det kompressorn som lägger av. I det här fallet har pumpen passerat mer än sin halva förväntade livslängd. Man skulle kunna säga att man har arbetat upp en latent kostnad för mer än en halv ny pump eller kompressormodul, som man slipper om man köper ny pump eller byter modul men som finns kvar om man bara reparerar eller byter värmeväxlaren. Sett ur den synvinkeln blir det dyrt att bara reparera eller byta värmeväxlaren. En ny modul blir ur livslängssynpunkt som en ny pump bortsett från att cirkulationspumparna inte byts. Elektroniken brukar sällan haverera. Fördjupa borrhål är inte populärt hos borrare, det verkar vara mycket som kan gå snett. Tar man dessutom hänsyn till att slangen måste tas upp och förlängas eller bytas ut är det vettigare att borra ett hål till vid sidan av. Alternativt kan man komplettera med en markslinga om tomten tillåter. Jämfört med en pump som arbetar med noll grader in så betyder -4 grader ca 10 % högre elförbrukning plus större behov av tillsatsel. Jag skulle ta ett steg tillbaka och förutsättningslöst fundera på vad det är för anläggning som skulle vara bäst med tanke på husets värmebehov och räkna på kostnaden och vinsten för det alternativet. Ta bara en sådan sak som den kommande timdebiteringen av elen. En klen pump med -4 grader in på köldbäraren som kanske behöver mycket tillsatsel när elpriset hamnar på 5 kr/kWh blir inte så rolig att ha då.
Fan jag tycker man blir aldeles deppig när man läser all skit om värmesystem. Är det verkligen så att man ska behöva punga ut med 48000 plus moms varje 10års period?
Total drifttid produkt: 22146hDrift kompressor: 15259kwhEl-värmedrift: 26318kwhAntal starter senaste dygnet 20stCTC Ecoheat 8,3 från 1999