Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO2 9kw som förbrukar alldeles för mycket!  (läst 4204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MeckaN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Sanyo CO2 9kw som förbrukar alldeles för mycket!
« skrivet: 15 februari 2012, 07:35:32 »
Hej

Forskar lite för min fars räkning. Han har är inne på andra vintern med sin Sanyo CO2 9kw.
Han tycker att den drar förbrukar alldeles galet med energi!

Huset är ett två-plans hus från 1930 som är mycket dåligt isolerat. Men fönstren är nya.
Finns även en källare som dock ej värms upp. Till saken så har han blivit lovad guld och gröna
skogar av försäljaren (Hans siffror på uppskattad förbrukning har jag dessvärre inte i nuläget)
Temperaturen är nu här (strax söder om Göteborg) runt +-0grader. Då vill den här stackaren
sluka sÃ¥där 120kwH/dygn. Förbrukning vid -15grader tror jag att det landade runt 200kwH/dygn.   

Han hade tidigare oljepanna med förbrukning på runt 3,5m3/år.

Försäljaren har haft idéer om att den skall justeras och ändra inställningar som, Detta har
dock inte lett till någon form av förbättring. Har sett att tillskotts värmarna har ställts ner
både uppe och nere i pannan. Men som sagt, ingenting gör saken bättre. Nu när man har läst
runt lite här så verkar det som att den har svagheter och att den kanske inte är rätt produkt
för en mycket dåligt isolerad 30-tals villa med gamla element?



Skall man förvänta sig att den här förbrukar som den gör?

Är det här ej rätt produkt för min fars hus? Om ja, varför inte?



Mvh Martin






 


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sanyo CO2 9kw som förbrukar alldeles för mycket!
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2012, 08:24:29 »
Det finns mycket skrivet om Sanyo CO2 på detta forum.
Det som framkommit är att den kräver rätt mycket jobb med intrimmning för att ge bra besparing.
En 9 kW maskin borde kunna fixa detta huset tycker jag.

Det som gäller är att ställa ner farten på cirkpumparna så det blir bra skiktning i tanken.
Ställ även ner temperaturen i tanken så mycket som möjligt (tills varmvattenkomforten börjar bli lidande).
Och så ska man förstås trimma in rätt framledningskurva på pannan utan att strypa med termostater på radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MeckaN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO2 9kw som förbrukar alldeles för mycket!
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2012, 09:17:21 »
Tackar för din input!

Har läst flertal trådar om flertal gånger. Det verkar som det är många här som inte är nöjda med Sanyo CO2
Den besparing som utlovats kommer nog min far aldrig uppnå oavsett hur mycket man trimmar systemet.
Men vi jobbar vidare och skall se om vi kan förändra förbrukningen.

/Martin

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Hej

Tyvärr faller många i fällan med CO2 reklamen. Faktum är att detta naturliga köldmedium endast lämpas sig till hög (>80grC) varmvatten produktion. Det har med köldmedie egenskaperna att göra som inte kan påverkas. Idag finns ingen teknik i världen ännu som kan hantera CO2 med lägre kondensering (flytande) och få en vettig COP. Den ligger ca 40% lägre än ett R407c/R410a köldmedium som de flesta använder idag. Jag tror inte det handlar så mycket om intrimmning utan man får nog acceptera att man har en "miljövänlig" värmepump som inte är helt optimal gällande besparing.

mvh
KompressorExperten

daniel ohlin

  • Gäst
daniel ohlin
SV: Sanyo CO2 9kw som förbrukar alldeles för mycket!
« Svar #4 skrivet: 15 december 2013, 12:39:13 »
Läs mina inlägg i andra trådar.
Han har säkert "ratten på vänster sida" ställd till ett värde. Denna skall enbart stå på 10grader eller frostskydd. Annars kommer elpannan att gå 100% (om tempen är satt högre än VP bör värde)

mycket vanligt fel bland de novisa inom området.

Hej

Forskar lite för min fars räkning. Han har är inne på andra vintern med sin Sanyo CO2 9kw.
Han tycker att den drar förbrukar alldeles galet med energi!

Huset är ett två-plans hus från 1930 som är mycket dåligt isolerat. Men fönstren är nya.
Finns även en källare som dock ej värms upp. Till saken så har han blivit lovad guld och gröna
skogar av försäljaren (Hans siffror på uppskattad förbrukning har jag dessvärre inte i nuläget)
Temperaturen är nu här (strax söder om Göteborg) runt +-0grader. Då vill den här stackaren
sluka sÃ¥där 120kwH/dygn. Förbrukning vid -15grader tror jag att det landade runt 200kwH/dygn.   

Han hade tidigare oljepanna med förbrukning på runt 3,5m3/år.

Försäljaren har haft idéer om att den skall justeras och ändra inställningar som, Detta har
dock inte lett till någon form av förbättring. Har sett att tillskotts värmarna har ställts ner
både uppe och nere i pannan. Men som sagt, ingenting gör saken bättre. Nu när man har läst
runt lite här så verkar det som att den har svagheter och att den kanske inte är rätt produkt
för en mycket dåligt isolerad 30-tals villa med gamla element?



Skall man förvänta sig att den här förbrukar som den gör?

Är det här ej rätt produkt för min fars hus? Om ja, varför inte?



Mvh Martin






 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!