Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sollceller eller solfÃ¥ngare som komplement pÃ¥ sommaren?  (läst 2846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hej
Jag funderar över att montera in någon form av solceller eller solfångare till mitt värmesystem.
Idag består mitt system av en vattenmantladkamin samt 500 liter acktank i tanken sitter en elpatron på 6 Kw
Men vad ska man välja?
Har två allternativ i huvudet.

Nr1 ett 24 volt solcells uppsättning med en elpatron 24 volt 900w i acktanken samt solceller 1-3 st beroende på hur mycket som behövs. Hur många behövs tror ni?

Nr2 ett solfångarpaket som kopplas till en värmeväxlare som sedan går till acktanken. Hur många solfångare bör man ha?

Detta hade jag bara tänkt som ett komplement till mitt system på sommaren för att minimera användningen av el då jag inte eldar från april till sep. Samt lite som en rolig sak att prova på.

Frågan är vad man får best effekt på samt vilket som är mest kostnads effektivt.

Huset finns i Stockholm.

Tack
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet inte vad solceller kostar , men har 2 paket 18rörs på ladan , dom ger så att poolen håller sig någotsånär men är lite klena , men till en tank på 500L så skulle dom vara effektivare med att värma
kostnad , beror på viket fabrikat , ( men tänk på att det ska vara sådana som inte har vätskan innanför glaset , dom kan explodera , sälj ibland på blocket ) mina låg på 8500;- st men det kommer mer och blir billigare

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har inte alla vätska i inne i glasrören?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte alla vätska i inne i glasrören?
Svar nej , det är den gamla sorten , fick 2 paket rör av grabben , det var ett glasrör med ett kopparrör ned i botten och cirk upp till samlaren , det fattades lite delar sÃ¥ jag ringde och ville beställa , tvärnit , dom ska bytas fÃ¥r inte användas sas det , jaha vad gör jag dÃ¥ , höll pÃ¥ att ramla av stolen , det kostar ingenting  vi stÃ¥r för all transport  med , det enda du ska göra , packa gamla grejerna beställ bil sen är allt klart  , tvÃ¥ veckor  senare kom en bil med nytt och tog det gamla.
Orsaken var att 1 paket i österike och 1 paket i tyskland hade exploderat med milijoner glasbitar , i poolen och över folk .
PS  Körde mina paket som vanligt , fick en viss överhettning PANG glas ( glaset var väldigt tunt )över allt , men var inte där när det hände
Det finns två typer , en med glasrör + kopparrör med nån soppa + glämd mot samlingsröret överföring med tryck
                              en med glasrör + kopparrör med med solsoppa i och har cirk till samlingsröret
bÃ¥da fungerar och kan inte explodera , fick själv en överkok  , det blev +140C i fÃ¥ngaren

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ska inte vätskan i solfångaren koka så att ångan trycker ut vätskan till expantionskärlet när det blir för varmt?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska inte vätskan i solfångaren koka så att ångan trycker ut vätskan till expantionskärlet när det blir för varmt?
Svar nej soppan ska cirkulera till en växlare över till ev, en pool eller som i en VVB direkt in via rör i vattnet
om den mot förmodan skulle koka så är som i en VP dålig cirk , när den kokar så är det i samlingsröret högst upp ,
det bildas en ångpropp som gör att det blir stopp , CP kan inte tryck soppan igenom och den fortsätter att koka .
kan Ã¥tgärdas med en att ha en häftig CP , men det normala flödet över fÃ¥ngarna är ca 1L/minut beroende pÃ¥ hur mÃ¥nga paket med rör man har , men deltaT  för 2 pkt rör ska ligga pÃ¥ ca +5C för varje pkt = ca +10C allt eftersom det blir varmare i tanken sÃ¥ stiger tempen i fÃ¥ngarna , inget ovanligt runt +90C pÃ¥ slutet

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Tack för ditt svar 25fOCUS.
Är det någon som har erfarenheter om det 24 volt system som jag skrev om?
Hur ger den i värme effekt bra dålig?
Lite av den skillnaden jag förstod var att med ett 24 volt system har man inte samma oroligheter av just för varmt vatten lättare att styra. Är detta riktigt eller inte?
N
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
Ska du bara värma vatten finns det inget skäl att gå omvägen att först tillverka el. Det är betydligt bättre verkningsgrad på termiska solfångare än såna för el. Även prisnivån är betydligt lägre per kW.

Bygger du systemet med partiell förångning så är det precis som skrivits innan. När systemet blir så pass varmt att vätskan förångas uppe i solfångarna trycks resten av vätskan ner i expansionskärlet, detta gör att endast en mycket liten del av vätskan utsätts för höga temperaturer och vätskan håller längre.
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan inte svara på 24V system har inte gjort något , men installationsmässigt är det ju lättare med kabel än Cu-rör
reglering är nog inga problem , beror lite pÃ¥ vilken effekt du funderar pÃ¥  , ta ordentligt reda pÃ¥ om cellerna kan gÃ¥ i tomgÃ¥ng , utan belastning mycket viktig , dÃ¥ kan du sätta en termostat som maxgräns
OBS om du funderar pÃ¥ som du säger 24V  , 900W  = 37Amp  ganska grova kablar , svÃ¥rt med anslutning till elementet
och ingen vanlig termostat , blir en häftig kontaktor  samt avsäkring som är ett mÃ¥ste
Som arla säger . men pass pÃ¥ sÃ¥ inte exsp-kärlet 10 Bar blir för litet ,och en säkerhetsventil för 10Bar  trycket i systemet ökar häftigt  kan explodera ,  jag fÃ¥r uppemot 5Bar  i mina , trycket beror pÃ¥ vilken temp som du fÃ¥r

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dessutom gäller elföreskrifterna när det handlar om så stora effekter så man ska vara behörig installatör för att få göra den typen av eljobb.
För att slippa undan behörighetskravet ska det vara max 10 A, 200VA, 50 volt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du bara värma vatten finns det inget skäl att gå omvägen att först tillverka el. Det är betydligt bättre verkningsgrad på termiska solfångare än såna för el. Även prisnivån är betydligt lägre per kW.

Bygger du systemet med partiell förångning så är det precis som skrivits innan. När systemet blir så pass varmt att vätskan förångas uppe i solfångarna trycks resten av vätskan ner i expansionskärlet, detta gör att endast en mycket liten del av vätskan utsätts för höga temperaturer och vätskan håller längre.
I stället för att gå över ån efter vatten något sådant , googla solfångare varmvatten , såg ett pris ca 4000:-
kallas populärt  SpanienVV  sitter i stort sätt pÃ¥ varje hus därnere
« Senast ändrad: 30 maj 2017, 19:34:07 av 25fOCUS »

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Tack för alla svar.
Alla verkar helt eniga att solfångare går före solceller i detta fall vad det gäller utvinning av värmevatten.
Allt ni har skrivit låter mycket bra. Jag går in lite djupare i solfångar systemen och lägger 24 volt åt sidan. tummenupp.
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!