Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pickup  (läst 2566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pickup
« skrivet: 13 januari 2019, 13:45:12 »
Är det toyota hilux som gäller?. Har idag en Nissan navara som jag inte är nöjd med.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2019, 17:48:42 »
Vet ej. Grannen har en VW Amarok som är ett par tre år gammal. Har den verkligen maxlastad med grejer. Några hundra liter diesel plus annat bråte.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2019, 18:30:14 »
Det lilla jag läst och hört så verkar toyotan vara den med minst problem. Nissan verkar ha problem med allt, den bil med sämst kvalitet.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2019, 00:09:44 »
Amoraken är snygg! Tycker jag. Men grannen bytte bort sin efter att han inte kunde starta den när det vart kallare än minus 25 c..... :o
Vet ej. Grannen har en VW Amarok som är ett par tre år gammal. Har den verkligen maxlastad med grejer. Några hundra liter diesel plus annat bråte.

Själv så kör jag jänkarford tummenupp F150
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2019, 05:31:19 »
Ford F150 är verkligen läcker, kör du diesel eller bensin. Mitt användnings område för bilen är jakt med körning på dåliga bilskogsvägar och snö på senhösten i norrbottensinland.
« Senast ändrad: 14 januari 2019, 05:32:59 av magfor »
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2019, 05:40:03 »
Jag är också ute efter en bil för jakt. Fyrhjulsdrift och rejält med markfrigång. Det är rätt stenigt där jag håller till. Nu är det även oplogat.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2019, 08:59:45 »
Ford F150 är verkligen läcker, kör du diesel eller bensin. Mitt användnings område för bilen är jakt med körning på dåliga bilskogsvägar och snö på senhösten i norrbottensinland.
Jag är också ute efter en bil för jakt. Fyrhjulsdrift och rejält med markfrigång. Det är rätt stenigt där jag håller till. Nu är det även oplogat.

Trevlig bil med snudd på personbilskänsla vad det gäller komfort. Jag har min främst i jobbet IOM att det är en bra dragbil. Har för mig att den är godkänd för 5.4 tons dragvikt i staterna. Men här är det ju Max 3.5 ton så märks det knappt när jag hänger på mitt släp därbak. Hade tidigare en King cab som oxå fick dra duktigt men upplevde att allt var mkt mer svajigt o orken fanns inte riktigt där ;)

Det är en bensinare på lite över 5 liter o en åtta sitter i förstås. Brukar snitta på runt 1.5 liter när jag drar tungt o korta sträckor. Lyckats få ned förbrukningen när jag inte drar något o kör lugnt 80-90 km o långfärd till 0.9-1 liter enligt färddatorn.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Pickup
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2019, 15:15:41 »
Såg att F150 fanns med flexifuel, trodde dom inte gjorde såna bilar längre.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2019, 16:26:58 »
Jag har för mig att någon av Amerika tillverkarna gör en ecodiesel 6a, kan ha fel. Vad står F150 för resp ram 1500?.
« Senast ändrad: 14 januari 2019, 16:38:19 av magfor »
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2019, 16:40:03 »
Såg att F150 fanns med flexifuel, trodde dom inte gjorde såna bilar längre.

Min är en flexifuel 2010. Har dock aldrig tankat E85 i den IOM jag är lite skeptisk o försiktig. Har hört talas om byte av vissa slangar osv.... Plus att serviceintervallet kommer att öka enligt hörsägen..... Är jättenöjd med bilen. På minussidan är det väl främst det täta serviceintervallet runt 1000 mil. O andra sidan är det "bara" 6 liter dyr olja o oljefilter som behöver bytas vid dessa tillfällen. Haft den sedan start så nuförtiden byter jag själv. Är som att byta på en gammal 240 Dvs lätt o komma åt.
Om jag drar in magen så kan jag tom tömma ur oljan från oljetråget utan att lyfta bilen ::)

Största utgiftsposten kom lägligt förra vinternär fyrhjulsdriften rasslade till o försvannn... Drog mig någon månad för att kontakta verkstaden då jag förväntade mig att detta skulle bli sk*tdyrt. Räknade kallt med 70000kr. Hamnade på runt 11000 kr. Var några slags vaccumklockor som kickar in fyrhjulsdriften fram som tappat kontakten med omvärlden..... :)

Säger inte att det är den ultimata pickisen. Men troligtvis en av de mest sålda genom tiderna! Tittar man på liknande ifrån Japan o Tyskland så ligger de i nästan samma prisklass.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2019, 16:48:18 »
Jag har för mig att någon av Amerika tillverkarna gör en ecodiesel 6a, kan ha fel. Vad står F150 för resp ram 1500?.

Har för mig att beteckningarna vad det gäller Ford iaf handlar om bakaxeln dontknow
Dvs modellen efter heter 250 sedan 350 osv..... Såg en cool 450 som Brandkåren hade här för ett par år sedan.
Så fort du passerar 150 o kikar in på tex 250 så är det C kort som gäller. Jag ville ha en bil som även andra kunde köra därav valet av 150. Osäker om 150 går o få tag på i dieselversion  dontknow

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Pickup
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2019, 18:16:33 »
Min är en flexifuel 2010. Har dock aldrig tankat E85 i den IOM jag är lite skeptisk o försiktig. Har hört talas om byte av vissa slangar osv.... Plus att serviceintervallet kommer att öka enligt hörsägen..... Är jättenöjd med bilen. På minussidan är det väl främst det täta serviceintervallet runt 1000 mil. O andra sidan är det "bara" 6 liter dyr olja o oljefilter som behöver bytas vid dessa tillfällen. Haft den sedan start så nuförtiden byter jag själv. Är som att byta på en gammal 240 Dvs lätt o komma åt.
Om jag drar in magen så kan jag tom tömma ur oljan från oljetråget utan att lyfta bilen ::)

Största utgiftsposten kom lägligt förra vinternär fyrhjulsdriften rasslade till o försvannn... Drog mig någon månad för att kontakta verkstaden då jag förväntade mig att detta skulle bli sk*tdyrt. Räknade kallt med 70000kr. Hamnade på runt 11000 kr. Var några slags vaccumklockor som kickar in fyrhjulsdriften fram som tappat kontakten med omvärlden..... :)

Säger inte att det är den ultimata pickisen. Men troligtvis en av de mest sålda genom tiderna! Tittar man på liknande ifrån Japan o Tyskland så ligger de i nästan samma prisklass.

Normalt är det när man ständigt kör FFV-bilar på bensin som de får problem med tiden. De brukar fungera bättre om de ständigt körs på E85 - t ex sotas ju oljan ner mycket mindre än då man kör på bensin, det är ingen risk att E85 lämnar hartsavlagringar i bränslesystemet som bensin kan göra om bilen blir stående länge med gammalt bränsle i tanken osv.
En del FFV-bilar kan dra nytta av det högre oktantalet hos E85 genom att gå över till tidigare tändläge vid E85-drift, det brukar mest märkas på bättre segdragningsförmåga än på bensin. Man behöver inte växla ner så mycket i uppförsbackar, rondeller mm.
Den enda gång det kan vara bättre att köra på bensin är om man sällan eller aldrig kör så långa sträckor att motorn och även oljan blir genomvarm. Man måste upp i högre oljetemperatur för att bränslerester som kommer ner i oljan vid kallstart ska avdunsta, om det är E85.  Men om bilen är i dagligt bruk och man kan få till en landsvägskörning på några timmar minst en gång i månaden, så är det inga problem.
Förr i tiden (före ungefär 2011-2012) kunde svensk E85 ge avlagringar, s k "rosa klägg" som satte igen spridarna, och för att slippa det var det lämpligt att köra en tank bensin en eller ett par gånger om året. Men man skärpte standarderna och kraven på tillsatser i bränslet efter skandalen med felblandad E85 som Statoil ställde till med sommaren 2010 eller 2011, så numera är det inget problem alls.

Ryktena om att E85 skulle kunna ställa till problem med bränsleslangar är bara illasinnade rykten och ingenting annat.  De härstammar från en del problem man har haft när man har etanolkonverterat gamla bensinbilar, som har haft dåliga och söndervittrade gummislangar som egentligen läckte som såll redan innan konverteringen, men som tätades av ett skikt med hartsavlagringar från bensinen på insidan. När man börjar köra en sådan bil på E85 så löses hartsen upp efter ett par veckor, och då får man lite väl plötsligt klart för sig hur dåliga slangarna egentligen har varit i flera år.

När det var nytt med E85 så var många biltillverkare osäkra på hur motoroljorna skulle reagera kemiskt med E85, och föreskrev kortare oljebytesintervall för säkerhets skull. Men nu har ju 15-20 års erfarenhet att det snarare är tvärt om - om bara bilen får gå i någotsånär långa körningar så man slipper få oljan anrikad med bränsle, så klarar sig oljan i praktiken längre än vid bensindrift.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2019, 18:49:24 »
Normalt är det när man ständigt kör FFV-bilar på bensin som de får problem med tiden. De brukar fungera bättre om de ständigt körs på E85 - t ex sotas ju oljan ner mycket mindre än då man kör på bensin, det är ingen risk att E85 lämnar hartsavlagringar i bränslesystemet som bensin kan göra om bilen blir stående länge med gammalt bränsle i tanken osv.
En del FFV-bilar kan dra nytta av det högre oktantalet hos E85 genom att gå över till tidigare tändläge vid E85-drift, det brukar mest märkas på bättre segdragningsförmåga än på bensin. Man behöver inte växla ner så mycket i uppförsbackar, rondeller mm.
Den enda gång det kan vara bättre att köra på bensin är om man sällan eller aldrig kör så långa sträckor att motorn och även oljan blir genomvarm. Man måste upp i högre oljetemperatur för att bränslerester som kommer ner i oljan vid kallstart ska avdunsta, om det är E85.  Men om bilen är i dagligt bruk och man kan få till en landsvägskörning på några timmar minst en gång i månaden, så är det inga problem.
Förr i tiden (före ungefär 2011-2012) kunde svensk E85 ge avlagringar, s k "rosa klägg" som satte igen spridarna, och för att slippa det var det lämpligt att köra en tank bensin en eller ett par gånger om året. Men man skärpte standarderna och kraven på tillsatser i bränslet efter skandalen med felblandad E85 som Statoil ställde till med sommaren 2010 eller 2011, så numera är det inget problem alls.

Ryktena om att E85 skulle kunna ställa till problem med bränsleslangar är bara illasinnade rykten och ingenting annat.  De härstammar från en del problem man har haft när man har etanolkonverterat gamla bensinbilar, som har haft dåliga och söndervittrade gummislangar som egentligen läckte som såll redan innan konverteringen, men som tätades av ett skikt med hartsavlagringar från bensinen på insidan. När man börjar köra en sådan bil på E85 så löses hartsen upp efter ett par veckor, och då får man lite väl plötsligt klart för sig hur dåliga slangarna egentligen har varit i flera år.

När det var nytt med E85 så var många biltillverkare osäkra på hur motoroljorna skulle reagera kemiskt med E85, och föreskrev kortare oljebytesintervall för säkerhets skull. Men nu har ju 15-20 års erfarenhet att det snarare är tvärt om - om bara bilen får gå i någotsånär långa körningar så man slipper få oljan anrikad med bränsle, så klarar sig oljan i praktiken längre än vid bensindrift.

Tack!

Där ser man vad gamla fördomar kan låsa en vad det gäller mkt :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Pickup
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2019, 21:05:01 »
Kom en kund med en Ford Raptor och tydligen den med grym motor och den verkade lite trevlig ::)
Ingen stadsbil direkt och antagligen lite törstig!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pickup
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2019, 21:36:43 »
Jo jag såg några bilder på en Raptor och den ser mycket trevlig ut, tror en sådan bil blir för fin som jaktbil ;)med älghundar i baksätet
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!