Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 03 januari 2006, 19:02:14 »

 Jag stavar tydligen som en kråka ibland.
mvh
TS
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 03 januari 2006, 18:34:17 »


Citera

Nu ska jag vara lite snäll ts.
Finns på blocket.se

copy/past:


MASKINERNA HAR 2 ÅRS MATREALGARANTI.


Citera

vad är MATREALGARANTI ?
Häls
Tomas

copy/past: Skall vara copy/paste.  Sc:,h
Matreal: Skall vara Material.   :)

Det var nog frågan.








Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 03 januari 2006, 17:38:22 »

Med matrealgaranti menas att om någon matrealdel som tex kretskort, givare,fläktmotor eller någon annan
del mot förmodan skulle gå sönder under garantitiden får kunden en ny del och ombesörjer  att han/hon
byter delen själv eller tar hjälp av montören som hjäplte till att montera värmepumpen.
Skulle kompressorn gå sönder och man har monterat och vacumsugit enligt fabrikantens instruktioner
ersätts kunden med en ny utedel. Jämför man med funktionsgaranti som tex luftmiljöbutiken så står butiken
för att maskinen repareras  kosnadsfritt under garantitiden. Så man får jämföra mina priser och sen avgöra
hur många tusenlappar man vill lägga på garantier.
Har inte du Tomas på VPGR frågat mig tidigare om samma sak?
mvh
TS
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 03 januari 2006, 00:51:31 »


Citera

Nu ska jag vara lite snäll ts.
Finns på blocket.se

copy/past:


MASKINERNA HAR 2 ÅRS MATREALGARANTI.


Citera

vad är MATREALGARANTI ?
Häls
Tomas
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 02 januari 2006, 18:52:04 »

Hej!  Undrar bara var du hittade det bra priset på Sanyo SAP-KRV123EH (11.990:-)

/Jimmy

Nu ska jag vara lite snäll ts.
Finns på blocket.se

copy/past:

SAMTLIGA PRISER INKL. SVENSK MOMS.
MASKINERNA HAR 2 ÅRS MATREALGARANTI.
EFFEKTEN ÄR VAD MASKINERNA KAN LEVERERA SOM MAX VID VÄRME OCH KYLDRIFT.

Sanyo SAP CRV/KRV123EH 5.8/3.8 kw 9750:-


Om den bara behagar avfrosta så kanske det är bästa köp vid låg monteringskostnad.

Min egen ganska nya 123EHN (som jag valt med omsorg) har föresten dragit 650w i snitt senaste 30 timmarna i stockholm vid -6,5 grader medel (enligt temperatur.nu/) vilket gläjer mig. Som att värma radhuset på 100m2 med 11 glödlampor.  :D Innedelen tänker jag aldrig på (brusar lite lätt i hallen på max fläkt) och utedelen hörs knappat en bit ifrån.


Skrivet av: jimw
« skrivet: 02 januari 2006, 11:33:12 »

Hej!  Undrar bara var du hittade det bra priset på Sanyo SAP-KRV123EH (11.990:-)

/Jimmy
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2005, 09:35:10 »

OK, då vet vi att det finns värmepumpar med kompressorvärmare.

Någon som vet hur det är med H/L-pressostater?
Skrivet av: asdf
« skrivet: 07 december 2005, 18:15:58 »

Om kompressorn inte har förvärmning går det ju alltid att linda några varv självreglerande värmekabel runt kompressorns nederdel.

Angående oljan i kompressorn.
Är det esterolja?
Använder alla tillverkare samma olja?
Vad är viskositeten vid -20C ?
Är oljan tixotrop?
Har skruvkompressorer olja ?
Skrivet av: MickeBj
« skrivet: 07 december 2005, 16:51:04 »

En bekant till mig har en fujitsy asy9 och den har kompressorvärmare.
se länk: http://www.fgnordic.se/products.php?page=cooling&type=arctic&lang=se

Han fick dock ändå rådet av installatören Bravida att aldrig slå av pumpen vintertid eftersom det ändå sliter mer på pumpen att starta om den i kyla än att låta den gå.

Själv har jag en kraftigare pump från fujitsu (AWY14  8,4kw) utan kompressorvärmare. När jag var i köptagen stod det mellan dessa två pumpar. Bravida sade då till mig att eftersom det ändå är skonsammast för pumpen att gå hela vintern och allstå inte slå av den oavsett hur kallt det blir så är egentligen kompressorvärmaren onödig. Har man å andra sidan ett fritidshus man endast besöker då och då och ej vill ha pumpen på hela vintern kan väl kompressorvärmaren fylla en funktion.   
Skrivet av: larryd
« skrivet: 07 december 2005, 10:32:06 »

Finns det fortfarande ingen som kan svara på vilka tillverkare som har kompressorvärmare i sin värmepumpar. Sc:,h

Det gör ju faktiskt en viss skillnad.

Principiella resonemang går ju alltid att föra, men det vore liksom på sin plats med lite fakta.

Är det någon som vet om det sitter mekaniska hög och lågtrycksvakter i luftvärmepumparna, gör det inte det så är det upp till ägaren att följa tillverkarens rekomendationer gällande drifttemperaturens område. Det går inte bygga en kylmaskin/värmepump utan att det finns vissa fakta som gäller för vad tryckuppsättningen tillåter.

Mitt inlägg var delvis baserat på fakta.

-Startsekvens finns på flera (alla?) nyare inverterpumpar.
-Jag känner inte till någon R410 inverter som säljs idag och som har förvärmning

Och en gissning:
-Tillverkarna anser att en skonsam startsekvens är ett tillräckligt bra skydd för inverterpumpar.

Men - - ned till vilken minimi temperatur??
Skrivet av: runte
« skrivet: 07 december 2005, 10:25:29 »

Finns det fortfarande ingen som kan svara på vilka tillverkare som har kompressorvärmare i sin värmepumpar. Sc:,h

När jag frågade gen.ag. för Toshiba i feb-mars om ev. temp.gränser så sades att Toshiban hade kompressorvärmare trots detta rekommenderades att inte stänga av maskinen ivart fall inte före -30 just av den anledning som har nämns tidigare att slitaget blir större att återstarta en nerkyld utedel
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 december 2005, 07:09:05 »

Finns det fortfarande ingen som kan svara på vilka tillverkare som har kompressorvärmare i sin värmepumpar. Sc:,h

Det gör ju faktiskt en viss skillnad.

Principiella resonemang går ju alltid att föra, men det vore liksom på sin plats med lite fakta.

Är det någon som vet om det sitter mekaniska hög och lågtrycksvakter i luftvärmepumparna, gör det inte det så är det upp till ägaren att följa tillverkarens rekomendationer gällande drifttemperaturens område. Det går inte bygga en kylmaskin/värmepump utan att det finns vissa fakta som gäller för vad tryckuppsättningen tillåter.
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 07 december 2005, 06:47:17 »

Hej det kan jag tänka mig att den startar mjuk men det måste ju ända vara bättre att hålla i gång den hela tiden då håller den sig ju varm och man slipper kallstarta den för det sliter ju på alla maskiner att behöva kallstarta dom!

Eller???


Johan
Skrivet av: larryd
« skrivet: 06 december 2005, 22:26:18 »

Nja,

Styrdatorn i E9DKE har en uppstartsprocess, som succesivt höjer frekvensen till kompressorn. Någon "chockstart" kan inte utföras. Även om den är inställd på maxtemp och maxblås.

Antar att dom flesta inverterpumpar fungerar på samma sätt.
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 06 december 2005, 22:11:40 »

Hej Javisst kan man resonera på det sättet men kallstart av bilen sliter ju då även ! det är som man ska köpa beg bil är det bättre att köpa en gammal taxi för dom är oftast aldrig kallstartade har god insikt i den branchen så det bästa är nog att aldrig slå av den när det är kallt!

Johan
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 06 december 2005, 22:01:08 »


...........
Jag har själv sett inre mekaniska förslitningar vid liknande tester då man "chockar" kompressorn med kallstarter!

MVH
KompressorExperten


Jag vill lägga till en fråga som kanske är betydelsefull med anledning av att man testat med att "chocka" kompressorn med kallstart. De inverterpumpar jag sett strömförbrukning på (SP) har startat på lägsta effekt (kanske 5%) Är test med chockstart utfört på on-off pump som startar med 100% varvtal? Det skulle vara jämförbart med att starta bilen vid -20 grader och hålla gasen i botten. Kan man säga att starta en inverterpump med 5% varvtal vid -20 är som att starta bilen vid -20 och låta den gå på tomgång. Ingen kan förmodligen svara men man kan kanske resonera på det sättet?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2005, 00:23:35 »

Vill bara göra ett inlägg här i debatten om vad man ska göra när man nått sin begränsning på utelufts temp enligt specifikationerna.

Jag kan inte granaterna att detta gäller för alla kompressor fabrikat men,
när det står "heating range -20C --- och uppåt" som menar Japanerna att de kan garantera att pumpen kan ge värme och fungera ner till minus 20.
Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.
I och med värmen så slits inte din kompressor mer än vanligt. (Givetvis kan det finnas kompressorer av betydligt sämre kvalitet men då är de inte Japan tillverkade/utveckalde – OBS!! En Japansk kompressor kan dock vara tillverkade i annat land än Japan). Om du skulle stänga av din pump pga av kylan och sen starta den efter ett par dagar vid exempelvis minus 18-19 grader, då är hela systemet kärvt, dvs oljan är väldigt stel och detta sliter MYCKET MER på kompressorn. Det kan faktiskt vara så illa att den mekaniska förslitningen blir för stor om toleransen är liten och kompressor går i sönder.
Givetvis så påverkas COP negativt vid kallare temp, men om man vill att ens pump ska leva länge då ska man inte stänga av den.

Jag har själv sett inre mekaniska förslitningar vid liknande tester då man "chockar" kompressorn med kallstarter!

MVH
KompressorExperten

Gäller detta även de värmepumpar som har kompressorvärmare, och vilka har det i sina maskiner?

Köldmediet har ju vissa intervaller inom vilka omvandlingen av värme fungerar, finns det något att säga om detta, ingen risk för undertryck på sugsidan kompressorn, eller har även luftvärmepumpar hp/lp-pressostater som sköter den biten?

En poolvärmepump som ett par bekanta köpte kunde inte operera både vid låg utetemp och låg pooltemp om man vill att den skall kunna värme vattnet till 30 grader i poolen även vid hög utetemp. Detta skylldes på att tryckuppsättningen inte tillät det.

Hamnar man inte i liknande situationmed en luftvärmepump när man tassar i de utmarker vi här talar om?

Finns inte risken att låg utetemp sänker tempen på innedelen så mycket att avfrostningen slutar fungera?

Obesrvera att jag ställer dessa frågor för att klargöra vad som gäller, inte för att såga några speciella värmepumpar.

Detta är verkligen ett ämne som skulle må bra av att benas ut ordentligt!
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 05 december 2005, 16:58:13 »


Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.

Bra precis detta svar fick jag från Ventilationsutveckling vid förfrågan i feb-mars när vi hade -25-30



En installatör anställd hos Bravida sa samma sak till meg.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 05 december 2005, 16:55:10 »

KÖP EN TOSHIBA ELLER IVT

DE ENDA PUMPAR SOM ENLIGT TILLVERKAN KAN GÅ NED TILL -25C

Enl R&R så har inte IVT satt någon gräns alls.
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 05 december 2005, 15:56:21 »

KÖP EN TOSHIBA ELLER IVT
DE ENDA PUMPAR SOM ENLIGT TILLVERKAN KAN GÅ NED TILL -25C

Nää.. Inte enligt tillverkaren. Enligt generalagenten (vad jag förstår). Läs tråden!
Skrivet av: asdf
« skrivet: 05 december 2005, 13:30:35 »

KÖP EN TOSHIBA ELLER IVT

DE ENDA PUMPAR SOM ENLIGT TILLVERKAN KAN GÅ NED TILL -25C
Skrivet av: runte
« skrivet: 05 december 2005, 13:23:32 »


Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.

Bra precis detta svar fick jag från Ventilationsutveckling vid förfrågan i feb-mars när vi hade -25-30

Skrivet av: larryd
« skrivet: 05 december 2005, 10:45:50 »

Det är ju naturligtvis oxå en fråga om garanti och ansvar.

Panasonic och Toshiba själva står sannolikt för den snäva "tillverkningsspecen". Med (eller mot) tillverkarens goda minne sätter de svenska agenterna sedan utökade värden på funktionsområde och effektivitet.

Det är framförallt det som är "marknadsanpassningen". Värmekabel mm är ju småpotatis.

Man kan fråga sig vad som händer om det blir en större mängd skador under garantitiden, därför att agenten har angivit funktion vid för låg temperatur. Risken är att agenten får stå för dessa kostnader själv, utan att få ersättning av tillverkaren.
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 05 december 2005, 10:24:45 »

Hej Kompressor

Jag måste säga att jag håller med dig i vad du säger!

Johan
Skrivet av: KompressorExperten
« skrivet: 05 december 2005, 10:21:22 »

Vill bara göra ett inlägg här i debatten om vad man ska göra när man nått sin begränsning på utelufts temp enligt specifikationerna.

Jag kan inte granaterna att detta gäller för alla kompressor fabrikat men,
när det står "heating range -20C --- och uppåt" som menar Japanerna att de kan garantera att pumpen kan ge värme och fungera ner till minus 20.
Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.
I och med värmen så slits inte din kompressor mer än vanligt. (Givetvis kan det finnas kompressorer av betydligt sämre kvalitet men då är de inte Japan tillverkade/utveckalde – OBS!! En Japansk kompressor kan dock vara tillverkade i annat land än Japan). Om du skulle stänga av din pump pga av kylan och sen starta den efter ett par dagar vid exempelvis minus 18-19 grader, då är hela systemet kärvt, dvs oljan är väldigt stel och detta sliter MYCKET MER på kompressorn. Det kan faktiskt vara så illa att den mekaniska förslitningen blir för stor om toleransen är liten och kompressor går i sönder.
Givetvis så påverkas COP negativt vid kallare temp, men om man vill att ens pump ska leva länge då ska man inte stänga av den.

Jag har själv sett inre mekaniska förslitningar vid liknande tester då man "chockar" kompressorn med kallstarter!

MVH
KompressorExperten



Skrivet av: Sparare
« skrivet: 05 december 2005, 09:59:26 »

Hej.
Jag har erfarenhet av utveckling på ett väldigt stort företag.

När man tar fram en konstruktion så börjar man med en specifikation och i den anger man vad man vill att konstruktionen ska klara. När konstruktionen (prototypen) är klar verifierar (provar) man att konstruktionen uppfyller specifikationen som i detta fall temperaturområdet (värme: -15 - +24, kyla: +10 - +43). Man har ingen anledning att prova om den fungerar utanför temperaturområdet dvs kallare än -15 grader eftersom det inte är specificerat.

Om pumpen går och elektroniken håller sig varm är det kanske inga problem men det är inte säkert att det går att starta en kall pump vid -25°C pga att elektroniken (digital) är temperaturkänslig (kretsarnas hastighet varierar med temperaturen) och förmodligen endast provad inom specificerat  temperaturområde.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2005, 09:27:13 »

Bara en liten undran det står:

Ute temp vid kyla +10 - +43
Ute temp vid värme -15 - +24

Varför tål den bara att gå ner till +10 vid kyla om den tål -15 vid värme.

M.V:h
messer

Jag tror det har att göra med mängden köldmedium och storleken på ute/innedelen, förmodligen finns risk att maskinen suger ned sig och stannar p.g.a. lågt köldmedietryck.
Eller att den tar skada av att gå med så låg temperatur i både inne och utedel. Kanske problem med smörjningen eller separationenen av köldmedium och oljan.
Nåt är det i alla fall.

I höstas när vi hade +10 grader ute, men sol, hade vi i alla fall 27 grader i vårt vardagsrum (söderläge med många fönster), jag körde frikylan...

Citera
Kan vara av samma skäl som bilar för olika marknader. Om en Ökenjeep till 98% bara säljs i Dubai och Saudiarabien tror jag inte du kommer hitta rekommendationer i ursprungsmanualen för smörjolja på 0w-50 eller frysskydd i spolarvätskan/kylare (förutom av ev antikorrosionstekniska skäl). Men om man ämnar importera bilen ifråga för riktad försäljning till Lapplands Samer, så skulle ju i alla fall jag ändra de skriftliga rekommendationerna och göra nödvändiga "vinteranpassningar". Jag skulle i alla fall inte rent spontant spekulera i att det inte skulle gå att bruka fordonet bara för att det är kallt.
Detta istället för att lägga in ett start/stoppskydd/varningslampor för kyla etc.
Och det är väl så att värmekablar osv saknas på dom marknader som ursprungsmanualerna är ämnade för.
Det verkar ju onekligen som en viktig komponent då mången vittnesbörd om "fryshaverier" finns om den saknas. Men ingen så vitt jag vet pga just kyla

Det skulle förvåna mig mycket om någon tillverkare gjorde speciella värmepumpar för någon marknad, dock med vissa undantag.

Sanyo t.ex., som ju faktiskt har en egen modell EHN, som faktiskt slår av sig vid -20 grader.
Kanske Toshiba, som har ensamrätt på försäljningen, de kan ju faktiskt få specialpreparerade värmepumpar.
Panasonic, Sverigepumpen, det kan ju faktiskt vara så att det finns fler skäl än man tror till det lite högre priset än enbart kabeln.

Kan finnas fler.

Dock så tror jag faktiskt inte att det är nån skillnad (förutom värmekabel) , och om det vore, varför går dom inte ut med det.  Sc:,h

Det skulle vara väldigt intressant att få ett svar i denna tråd av Kompressorexperten eller PerJ som båda verkar veta vad som krävs för att en kompressor skall fungera både bra och länge.

Citera
Ps. Och det kan faktiskt finnas skillnader i material, komponenter etc som gör att ett visst fabrikat lämpar sig bättre för konstant drift ner till -30 än andra. Du har t.ex. inte samma kvalitet på kullager i en Trabant som i BMW.   Så då återstår att lita på siffran från den som står bakom, oavsett det är Ahlsell eller Kinnan/eller annan. Om man inte kan dissekera maskinen för en oberoende teknisk analys?   Vår pump anges ju till -25 som lägsta rekommenderade temp, och den snurrade på vid -27 i vintras. Den som lever får (kanske) se.

Naturligtvis kan det finnas skillnader på kvaliten, inget snack om den saken, vad jag ställer mig tveksam till är att någon kan påverka de fysikaliska lagarna som styr köldmediats och oljans egenskaper vid riktigt kallt väder. Jag är tveksam.

Och det har skrivits ganska många inlägg i detta forum som talar om den reltivt korta livslängden som tidigare funnits på luftvärmepumparna.
Några med exempel på motsatsen med, men inte lika många.

Skrivet av: johnny00
« skrivet: 05 december 2005, 08:05:37 »

Vid AC finns det då skäl att kyla ner huset när det är 10+ ute? Blir väl kallt av sig själv.

John
Skrivet av: messer
« skrivet: 05 december 2005, 04:26:11 »

Bara en liten undran det står:

Ute temp vid kyla +10 - +43
Ute temp vid värme -15 - +24

Varför tål den bara att gå ner till +10 vid kyla om den tål -15 vid värme.

M.V:h
messer
Skrivet av: gäst
« skrivet: 05 december 2005, 00:47:03 »

Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf

Hmm, om man läser de internationella manualerna och jämför med de svenska rekomendationerna så skiljer det i de flesta fallen. (de jag har kollat)

Undrar om det beror på konkurensen eller på att det finns sakliga skäl att tillåta värmepumparna att arbeta i lägre temp här än i övriga världen. (t.ex. modifieringar av skilda slag)

Kan vara av samma skäl som bilar för olika marknader. Om en Ökenjeep till 98% bara säljs i Dubai och Saudiarabien tror jag inte du kommer hitta rekommendationer i ursprungsmanualen för smörjolja på 0w-50 eller frysskydd i spolarvätskan/kylare (förutom av ev antikorrosionstekniska skäl). Men om man ämnar importera bilen ifråga för riktad försäljning till Lapplands Samer, så skulle ju i alla fall jag ändra de skriftliga rekommendationerna och göra nödvändiga "vinteranpassningar". Jag skulle i alla fall inte rent spontant spekulera i att det inte skulle gå att bruka fordonet bara för att det är kallt.
Detta istället för att lägga in ett start/stoppskydd/varningslampor för kyla etc.
Och det är väl så att värmekablar osv saknas på dom marknader som ursprungsmanualerna är ämnade för.
Det verkar ju onekligen som en viktig komponent då mången vittnesbörd om "fryshaverier" finns om den saknas. Men ingen så vitt jag vet pga just kyla, kanske inte ens livslängden nere i Afrika är längre när dom används som rena kylaggregat, fast vad vet jag, dom kanske stänger av sig vid +45 då?  :D  ;) De "för tidiga" haverier jag hört mest om är berg/markvärme kompressorer och kanske de aggregat som jag noterat står avstängda runt om i grannskapet som jag misstänker är "egenmonterade", vilket fabrikat det är tänker jag inte säga, men det är några stycken av samma märke (eller så tycker ägarna inte det är någon mening att köra dom för att dom inte ger tillräckligt, ev rädda om dom för att det är "för kallt")  ;D ;)

Och som sagt tidigare, taxibilar som alltid går finns det många av som passerat 100000 mil. Säkerligen även långt upp på Norra halvklotet.
Har personlig erfarenhet av både taxi och "tidningsbilar" som gått så långt utan mycket mer än vanlig service. Medans andra är slut vid 30000.
Dessutom jobbar väl pumpen internt hela tiden neråt -50 med sitt kylmedia?

Vår marknad är väl en droppe i havet för Air cond tillverkarna med många miljoner i samlad produktion.
Och dessutom (puh)  :D så finns det väl massor med (korrekt installerade) aggregat som är 10-15 kanske 20 år gamla som fortfarande snurrar trots avsaknad av köldstopp lite här och var i vårt avlånga land, jag vet åtminstone ett som en granne har, jag tänker inte heller säga det fabrikatet, men det börjar faktiskt på T.  ;) ;D

Ps. Och det kan faktiskt finnas skillnader i material, komponenter etc som gör att ett visst fabrikat lämpar sig bättre för konstant drift ner till -30 än andra. Du har t.ex. inte samma kvalitet på kullager i en Trabant som i BMW.  ;) Så då återstår att lita på siffran från den som står bakom, oavsett det är Ahlsell eller Kinnan/eller annan. Om man inte kan dissekera maskinen för en oberoende teknisk analys? ;)  Vår pump anges ju till -25 som lägsta rekommenderade temp, och den snurrade på vid -27 i vintras. Den som lever får (kanske) se.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 december 2005, 23:25:53 »

Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf

Hmm, om man läser de internationella manualerna och jämför med de svenska rekomendationerna så skiljer det i de flesta fallen. (de jag har kollat)

Undrar om det beror på konkurensen eller på att det finns sakliga skäl att tillåta värmepumparna att arbeta i lägre temp här än i övriga världen. (t.ex. modifieringar av skilda slag)
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 04 december 2005, 23:02:59 »

Hallå!

Allt om lvp är som en djungel det är inte lätt att välja men nu har jag då beställt en panasonic E9DKE så får man ju se hur den funkar och vad man sparar om den inte räcker till som mina förhoppningar är så kommer jag att sätta in en större pump och då får den här flyttas och värma upp garage och ekonomi del man måste ju prova för att få veta hur det funkar !

Min granne har en sådan och han är supernöjd . Sedan besökte jag en bekant i dag och när jag kom dit upptäckte jag att han också satt in en lvp och det var en panasonic E9dke han har ett mindre hus på 90kvm i överplan och ej öppen planlösning och han var super nöjd hade inte ens slagit på elementen nu när det var -22c ute stöd eldade bara i järnspisen han skulle investera i en till lvp till källaren


Pumpen min kommer i morgon så mot mitten av veckan kommer den nog att vara på plats hoppas jag .

Kommer hålla er uppdaterad hur den funkar !(funderar på ett sådant där program till pc:n)

Johan
Skrivet av: mansan
« skrivet: 04 december 2005, 22:03:46 »

Om man läser här så ser man att nästan alla pumpar har rekomenderad lägsta temp http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/050923_08_luftvarmepumpar2.pdf
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 december 2005, 20:53:05 »

Svaret är enkelt.

Skall du värma ett sådant hus i Boden med L/L vid sådana utetemp är sannolikt 2st E9DKE det billigaste och bästa alternativet.

Om du inte är ägare till "Bodens Gym!"

Håller med, helst 2 pumpar, men jag vet flera som har Panna E12DKE i Piteå och är nöjda med den besparing de gjort, förutsättningarna i övrigt likvärdiga.
Två mindre blir dyrare, och det är nog tveksamt att det lönar sig.

Sanyon är säkert lika bra som Panasonicen.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 04 december 2005, 20:41:40 »

Svaret är enkelt.

Skall du värma ett sådant hus i Boden med L/L vid sådana utetemp är sannolikt 2st E9DKE det billigaste och bästa alternativet.

Om du inte är ägare till "Bodens Gym!"
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 december 2005, 20:38:27 »

Jag påstår inte att jag vet vad som gäller, men tittar man i internationella manualer för din värmepump så ser det ut som på de bifogade bilderna.

Drift vid värmepumpsdrift -15 till +24 grader.

Kanske har den svenska generalagenten gjort modifieringar eller säljer en specialmodell, jag vet inte.

Jag tror dock att alla värmepumpar far precis lika illa av att köras vid låga utetemperaturer (talar nu om R410A).
Jag vet dock inte, så hav detta i åtanke du läsare, det är ren spekulation från min sida.

Bara för att förtydliga:

Jag tar inte ställning till ena eller andra fabrikatet, jag tror att det går att hitta samma info från de flesta tillverkare gällande den rekomederade mintempen.
Skrivet av: runte
« skrivet: 04 december 2005, 20:17:44 »


Handen på hjärtat, vad står det i era manualer?
Skulle tro att det står en lägsta rekomenderad temp för drift, även om värmepumpen inte har någon inbyggd begränsning.

Vid förfrågan hos generalagenten så påstod dom att jag kunde köra Toshiban ner till -30, men vad vet jag, dom kanske vill sälja en ny :'(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 december 2005, 20:05:03 »

Citera
Läs mera noggrant vad sparare skriver EH stänger inte av sig vid -20 men EHN gör det

Så är det, jag har också kollat upp det...

Det görs för att skona värmepumpen.

Jag håller med Tomas om att samma problem med kyla gäller för "alla" värmepumpar, KCC verkar ha tagit beslutet att begränsa de pumpar de säljer, För att kunna leverera en vara med lång hållbarhet. (min bedömning)

Andra har valt att inte göra det. (även detta min egen bedömning)

Frågan om vem som gjort rätt val kommer förmodligen att få sitt svar om några år...

Nu skall vi komma ihåg att luftvärmepumpar har funnits länge, så erfarenheter av hur drift vid låg utetemp påverkar dem bör finnas i överflöd.

Paralellimportörer och svartmånglare (i många fall utan större erfarenhet) konkurrerar nu med "obegränsade" värmepumpar till lågt pris, de gamla leverantörerna/importörerna som "vet" hur illa en värmepump far av att gå i riktigt låga utetemperaturer har svårt att förklara på ett trovärdigt sätt att de begränsar sina värmepumpar för att skydda kundens investering och minska sina egna garantiåtaganden.

Jag säger inte att någon säljer värmepumpar med vetskap om att de kommer att haverera tidigt p.g.a. drift vid låga utetemperaturer, men de kanske gör det p.g.a. bristande erfarenhet.

Handen på hjärtat, vad står det i era manualer?
Skulle tro att det står en lägsta rekomenderad temp för drift, även om värmepumpen inte har någon inbyggd begränsning.

Jag kan hålla med om att det känns lite taskigt att värmepumpen stannar vid -20 grader, men, om man visste att det fördubblade livslängden skulle man inte tveka.

Frågan är bara, gör det det...

Jag är beredd att satsa en slant på att de värmepumpar som har inbyggd begränsning överlever de som inte har det, men det är ju bara min uppfattning.

Nån fler som vill spekulera?  Sc:,h
Skrivet av: mansan
« skrivet: 04 december 2005, 19:11:58 »

Läs mera noggrant vad sparare skriver EH stänger inte av sig vid -20 men EHN gör det:,v(
Skrivet av: runte
« skrivet: 04 december 2005, 17:18:43 »

Enl. försäljare samt ahlsel stänger både 93 samt 123 av sig..

Skillnaden för avstängning vid -20 eller inte lär bestå i bokstäverna i slutet på modellbeteckningen sägs det ofta på forumet huvuddunk
Skrivet av: BVH
« skrivet: 04 december 2005, 16:59:55 »

Enl. försäljare samt ahlsel stänger både 93 samt 123 av sig..
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 04 december 2005, 12:34:29 »


SANYO SAP-KRV123EH stänger INTE av vid -20!

Rätt ska va rätt,
eller? ;)


Detta börjar bli tjatigt!
Diskutionen gällde SANYO SAP-KRV123EH!
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 04 december 2005, 03:23:13 »

Är det ingen som funderar på VARFÖR Sanyo 123EHN stänger av vid -20 C ??
Det kan inte vara så att maskinens konstruktion inte lämpar sig för att utvinna värme när det är kallare än -20 C??


Är det spara pengar man vill, då är det väl bara att köra på med Sanyo´n ner till -20, sen stänga av maskinen och slå på elementen.
Hur mycket sparar man på att maskinens livslängd förkortas vid extremt kall väderlek?
(obs, gäller de flesta maskinerna)

Häls
Tomas

Självklart är det för livslängden den stängs av. Men bor man i Boden där -20 inte alls är någon extremtemperatur så kanske man då ska se sig om efter ett annat fabrikat som inte stänger av vid -20. Personligen så önskar jag nog själv välja vilken temperatur min pump ska stängas av och inte att pumpen själv ska bestämma det.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 02 december 2005, 22:49:07 »

Är det ingen som funderar på VARFÖR Sanyo 123EHN stänger av vid -20 C ??
Det kan inte vara så att maskinens konstruktion inte lämpar sig för att utvinna värme när det är kallare än -20 C??


Är det spara pengar man vill, då är det väl bara att köra på med Sanyo´n ner till -20, sen stänga av maskinen och slå på elementen.
Hur mycket sparar man på att maskinens livslängd förkortas vid extremt kall väderlek?
(obs, gäller de flesta maskinerna)

Häls
Tomas
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 02 december 2005, 08:57:36 »

Enligt tidigare inlägg här så har Sanyo automatisk avstängning vid -20, så den pumpen hade inte fungerat nått vidare "i dag".

jag läste att den stänger av vid -20c och det vill man ju inte vara med om det är ju då den behövs!

Vid -20 och kallare är då pumpen INTE ger nåt!
SANYO SAP-KRV123EH stänger INTE av vid -20!

Rätt ska va rätt,
eller?  ;)
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 02 december 2005, 07:27:38 »

jag läste att den stänger av vid -20c och det vill man ju inte vara med om det är ju då den behövs!
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 02 december 2005, 01:32:41 »

Vad tror ni funkar bäst norr om Boden -21.7c i dag ?
Till att värma upp 117kvm och en års förbrukning på 32000kwh!

Enligt tidigare inlägg här så har Sanyo automatisk avstängning vid -20, så den pumpen hade inte fungerat nått vidare "i dag".

Om du är intresserad av Panasonic, spana in HE12:an på 7,7 kW.
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 02 december 2005, 00:15:44 »

Hej John
Har precis kollat testet och då är det sanyo 5.8 som sparar mest!
nu verkar det som att jag har flera att välja bland sanyo,ivt,toshiba,panasonic
panasonicen och sanyon köper man för 11990:- inklusive frakt
ska kolla på ivt i morgon på en firma dom säljer även panasonic

Johan
Skrivet av: johnny00
« skrivet: 01 december 2005, 23:40:42 »

Jag är absolut ingen expert, men du har inte så stort hus, MEN gör av med 32´kWh. Hur mycket är värme?
Ett förslag är att kolla RoR testen kolla vilken ort du bor närmast välj den som sparar mest.
Ett annat är välj en stor pump av känt märke ca 6 kw eller över, köp den som du hittar billigast, oavsett märke. Med oavsett märke menas tex de som finns här på forumet (förutom NA) DVS gemene man bör känna igen varumärket.

John
Skrivet av: lillecab
« skrivet: 01 december 2005, 22:34:54 »

HEJ SPARARE
Det har jag inte hunnit kolla på alls än vad sanyon levererar
har två grannar som har panasonic ska kolla med dom men de har nyss installerat dessa och efter i dag så måste dom ju veta för nu har vi -22.5c


Johan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!