Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1215 strular  (läst 1448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 1215 strular
« skrivet: 11 februari 2024, 16:41:57 »
Har en Nibe 1215 bergvärmepump.

Installerad 2004...så 20 år i drift utan större problem. Endast motionerat växelventil, motionerat potentiometern till kurförskjutningen genom alla år.

Nu har det börja hände saker... har precis bytt läckande påfyllningsventil och trasigt expansionskärl... inga större saker... men får inte igång värme i slingorna.

Har 3st våningsplan med golvvärme, ca4-5st slingor per plan.

VP kompressor ej igång:
VBfram 23(33)
VBretur 23(50)

VP kompressor i drift:
VBfram 41(börvärde 33)
Varmvatten 46
VBretur 23(50)
VVstart 46(42)
KBfram 2
KBretur 0

Utetemp+2
Kurvlutning 6
VPstarter 22100
VPtid 45 500tim
TStid 134tim

Efter kompressordrift så sjunker VBfram snabbt till ca 23 med börvärde 33 och får alltså ingen värme i huset.

Jag har varmvatten så det är lite positivt.

Är det givare som strular? Växelventil?

Ledning från cirk pump blir inte varm när kompressorn är igång...men displayen säger VBfram 41! Cirk pump snurrar och verkar fungera.

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2024, 17:41:11 »
Har en Nibe 1215 bergvärmepump.

Installerad 2004...så 20 år i drift utan större problem. Endast motionerat växelventil, motionerat potentiometern till kurförskjutningen genom alla år.

Nu har det börja hände saker... har precis bytt läckande påfyllningsventil och trasigt expansionskärl... inga större saker... men får inte igång värme i slingorna.

Har 3st våningsplan med golvvärme, ca4-5st slingor per plan.

VP kompressor ej igång:
VBfram 23(33)
VBretur 23(50)

VP kompressor i drift:
VBfram 41(börvärde 33)
Varmvatten 46
VBretur 23(50)
VVstart 46(42)
KBfram 2
KBretur 0

Utetemp+2
Kurvlutning 6
VPstarter 22100
VPtid 45 500tim
TStid 134tim

Efter kompressordrift så sjunker VBfram snabbt till ca 23 med börvärde 33 och får alltså ingen värme i huset.

Jag har varmvatten så det är lite positivt.

Är det givare som strular? Växelventil?

Ledning från cirk pump blir inte varm när kompressorn är igång...men displayen säger VBfram 41! Cirk pump snurrar och verkar fungera.



Hej!

Luft i systemet...  8)

eller trasig/utsliten impeller i vattenpumpen, som lurar dig att den snurrar?

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2024, 18:01:12 »
Har försökt att lufta... tror jag lyckats genom att spola varje slinga.... ovanvåningen lyckades jag inte av någon konstig anledning.

Aha... kan impellern vara utsliten? Har hört talas om att cirkpumo havererar och inte snurrar alls. Är enda sättet att kolla om impellern är sliten att öppna pumpen? Lie struligt... tappar mycket vatten dÃ¥ 🤔🙈
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2024, 18:09:46 »
Det brukar ofta sitta avstängningar före och efter cirkulationspumpar just för att det ska gå enkelt att byta/kontrollera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2024, 18:10:57 »
Har försökt att lufta... tror jag lyckats genom att spola varje slinga.... ovanvåningen lyckades jag inte av någon konstig anledning.

Aha... kan impellern vara utsliten? Har hört talas om att cirkpumo havererar och inte snurrar alls. Är enda sättet att kolla om impellern är sliten att öppna pumpen? Lie struligt... tappar mycket vatten dÃ¥ 🤔🙈

Okej, jag tänker att felen uppkom efter bytet av ventilen (luftinträde1) och expansionskärlet (luftinträde2)?

Beror nog hur cirkulationspumpen är konstruerad, och det är bara en logisk killgissning.  ;)

Är mest van vid Eheimpumpar till akvarier och vattenkylning av datorer.
Kavitering/luft brukar gÃ¥ hÃ¥rt Ã¥t cirkulationspumpar!  :-\

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2024, 18:25:28 »
Tack för alla svar!

Har haft problem med cirkulation ett bra tag... om det beror på cirkpump eller lust i slingorna vet jag inte.

Är lite sugen att plocka isär cirkpumpen och inspektera den.

Någon som vet om jag kan få växelventilen att hålla tätt, den sitter ovanför cirpumpen...se bild
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2024, 18:26:23 »
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2024, 18:29:31 »
Finns en avtappningsventil före pumpen ser jag.

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2024, 18:33:44 »
Nu säger displayen VBfram 41 grader (börvärde 33)... men ledningen efter VB pumpen är sval... inga 40+ grader... kan det vara ett tecken på att cirkpumpen är sliten? Den snurrar men kanske impellern är utsliten?

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2024, 18:36:02 »
Tack för alla svar!

Har haft problem med cirkulation ett bra tag... om det beror på cirkpump eller lust i slingorna vet jag inte.

Är lite sugen att plocka isär cirkpumpen och inspektera den.

Någon som vet om jag kan få växelventilen att hålla tätt, den sitter ovanför cirpumpen...se bild

Ja, det kom säger in luft när de byttes. Saken är den att jag haft problem med cirkulation och lågt VBfram under en lång tid...
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2024, 19:03:29 »
Nästa bra fråga, har du slangar mellan VP och annat då, en klassiker att dom sätts igen med skit och magnetit. En del har haft så mycket skit i dom att det nästan inte fanns något flöde.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2024, 19:42:27 »
Nästa bra fråga, har du slangar mellan VP och annat då, en klassiker att dom sätts igen med skit och magnetit. En del har haft så mycket skit i dom att det nästan inte fanns något flöde.

Från källare går det kopparrör... övergår sedan till slang i skyddsslang... sedan kopparrör precis innan fördelare.

Se bild pÃ¥ fördelare pÃ¥ andra vÃ¥ningen... fick inte till spolningen där... mycket konstigt... tryck inkommande pÃ¥ övre fördelare med Gardenaslang och öppnade ventilerna pÃ¥ nedre fördelare... fick ändÃ¥ inget flöde igenom🤔🤔

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2024, 22:56:29 »
Har du rensat smutsfilter?::Kanske dags att byta ut cirkpumpen oavsett?  Tjänar ändÃ¥ in den pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2024, 05:43:21 »
förmodligen pumpen

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2024, 21:32:43 »
Hej igen.

Köpte en ny växelventil idag och monterade. Verkar inte hjälpa tyvärr. Imorgon lutar det Ã¥t en ny cirk.pump  >:(

Smutsfiltret är kontrollerat och rengjort.

VBfram går upp till 49-51 grader när kompressor är igång. Sjunker sedan snabbt till ca 23 när börvärdet är 33. VBretur är då samma 23.

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2024, 21:35:35 »
Röret cirk.pump sitter på är kallt trots att VBfram är 36grader. Eller är det VBretur på det röret?
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2024, 21:39:47 »
förmodligen pumpen

Ja. Kan impellern vara så sliten att den inte pumpar? Pumpen roterar.

Jag har 2st cirk.pumpar på VB...1st pump dedikerad till källaren... och cirk.pumpen i värmepumpen går till plan 1 och plan 2. Puh... får väl byta båda!
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2024, 05:05:37 »
ibland har det hänt att impellern har lossnat från axeln. Om du känner på framledning och retur ut ur pumpen är det någon skillnad på dessa rör ? Om ingen skillnad känns, så cirkulerar det ej.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2024, 08:00:24 »
Om jag får gissa så är det antligen plugg i slangarna eller så mycket luft i systemet att cirkpumpen inte orkar lyfta vattnet så högt som krävs och få ett flöde som gör det möjligt för kompressorn att gå mer än korta stunder mot värmesystemet.
Det kan förstås vara fel på cirkpumpen, men min känsla är inte att den borde haverera totalt bara för att du byter expansionskärl och vad mer du nu bytt.
Det som stoppar kompressorn är antagligen värdet på VB diff VP (du kan prova öka det till 20 grader för att se om du kan få ut lite mer värme i systemet)
På grund av det låga flödet i systemet så blir vattnet efter värmeväxlaren snabbt hett och styrningen (VB diff VP) nollar då graminutunderskottet och kompressorn stannar.
Röret både före och efter cirkpumpen kommer normalt att vara svalt, dit kommer vatten antingen från returledningen på värmesystemet eller från returledningen från VVB, och där är ofta temperaturen i botten också rätt sval.

Att du inte får flöde på övervåningen skulle jag börja med att utreda, möjligen går flödet bakvägen och vattnet ut genom säkerhetsventilen på systemet som ska öppna om trycket går över typ 1.5 bar.
Om det är draget till avlopp, som det ska vara, är det inte säkert att du noterar vart vattnet tar vägen.
Bara en teori förstås.

Jag skulle nog satsa mest på att någon av slangarna är plugg, eller att du när du motionerat växelventilen inte fått på motorn korrekt, så att du har lite eller inget flöde genom den när den står i läge mot värmesystemet.
Jag skulle hur som helst börja med att säkerställa flöde i alla golvvärmeslingor.
Och möjligen lossa växelventilen för att okulärt kontrollera att den står öppen mot beredare eller värmesystemet när du växlar mellan de två lägena.

Med 1.5 bars tryck på framledningen nere vid värmepumpen borde du kunna få flöde IN i varje slinga, och UT ur varje golvvärmeslinga i hela systemet.
Jag skulle nog lossa slangarna på returfördelaren där uppe för att se att det verkligen blir flöde i varje slinga.
« Senast ändrad: 13 februari 2024, 08:05:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2024, 08:13:45 »
ibland har det hänt att impellern har lossnat från axeln. Om du känner på framledning och retur ut ur pumpen är det någon skillnad på dessa rör ? Om ingen skillnad känns, så cirkulerar det ej.

Hej.

Ja det är samma svala temp runt 20 grader på framledning och returledning från cirk.pumpen.

Är det värt att skruva isär cirk.pumpen och försöka återmonteta impellern... eller är det bättre att byta hela pumpen?
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2024, 08:23:16 »
Om jag får gissa så är det antligen plugg i slangarna eller så mycket luft i systemet att cirkpumpen inte orkar lyfta vattnet så högt som krävs och få ett flöde som gör det möjligt för kompressorn att gå mer än korta stunder mot värmesystemet.
Det kan förstås vara fel på cirkpumpen, men min känsla är inte att den borde haverera totalt bara för att du byter expansionskärl och vad mer du nu bytt.
Det som stoppar kompressorn är antagligen värdet på VB diff VP (du kan prova öka det till 20 grader för att se om du kan få ut lite mer värme i systemet)
På grund av det låga flödet i systemet så blir vattnet efter värmeväxlaren snabbt hett och styrningen (VB diff VP) nollar då graminutunderskottet och kompressorn stannar.
Röret både före och efter cirkpumpen kommer normalt att vara svalt, dit kommer vatten antingen från returledningen på värmesystemet eller från returledningen från VVB, och där är ofta temperaturen i botten också rätt sval.

Att du inte får flöde på övervåningen skulle jag börja med att utreda, möjligen går flödet bakvägen och vattnet ut genom säkerhetsventilen på systemet som ska öppna om trycket går över typ 1.5 bar.
Om det är draget till avlopp, som det ska vara, är det inte säkert att du noterar vart vattnet tar vägen.
Bara en teori förstås.

Jag skulle nog satsa mest på att någon av slangarna är plugg, eller att du när du motionerat växelventilen inte fått på motorn korrekt, så att du har lite eller inget flöde genom den när den står i läge mot värmesystemet.
Jag skulle hur som helst börja med att säkerställa flöde i alla golvvärmeslingor.
Och möjligen lossa växelventilen för att okulärt kontrollera att den står öppen mot beredare eller värmesystemet när du växlar mellan de två lägena.

Med 1.5 bars tryck på framledningen nere vid värmepumpen borde du kunna få flöde IN i varje slinga, och UT ur varje golvvärmeslinga i hela systemet.
Jag skulle nog lossa slangarna på returfördelaren där uppe för att se att det verkligen blir flöde i varje slinga.

Tack för ett väldigt ett genomarbetat svar🙏

Plugg/ stopp i ledningarna låter allvarligt. Får det att spola de rena på något vis?

Jag hade problem på andra våningen när jag skulle spola/ lufta slingorna. Jag kopplade in Gardenaslang på resp fördelare för att spola en golvslinga i taget... men jag fick inget flöde alls igenom >:( Kan injusteringsventilen som sitter på övre fördelare sättas igen? Eller kanske på undre returfördelare? De är normalt helt öppna (kör slingorna utan don). De är lite tröga att motionera. Kan man skruva av dem och inspektera/ rengöra?

Funderar på att nästa steg idag blir ev en ny cirk.pump...? Som tur är har jag varmvatten i alla fall men det kallare o kallare i huset.
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2024, 08:31:13 »
När golvvärmen injusteras så brukar man öppna x.x antal varv på grundjusteringen (brukar vara någon form av handratt eller insex-skruv man justerar på.)
I ditt fall är det nog på övre fördelaren på de där "pluggarna" som sitter rakt ovenför slangarna som kommer in på nedsidan.
Dessa flöden ställs normalt in på ca 4 liter/minut, så ventilerna står inte så mycket öppna, visst kan det plugga, men allihop... låter märkligt.
OM du ska skruva på dem, skruva först ÅT dem (mot stängt läge) och räkna varven, notera dessa så du kan gå tillbaks till samma efter alla övningar.
Öppna dem sedan helt för att kunna spola slingorna med maximalt flöde.

Hur många meter ovanför cirkpumpen sitter den övre fördelaren på ett ungefär?
Slangarna brukar gå böja och bända lite på så att beläggningen släpper, har aldrig gjort det själv utan bara läst om det.
Är inte jättedyra att byta heller.
På Nibe brukar det sällan plugga i slangarna, men inget är ju omöjligt, det är annars mest ett vanligt problem på lite äldre IVT.
« Senast ändrad: 13 februari 2024, 08:34:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #22 skrivet: 13 februari 2024, 21:40:43 »
Uppdatering:
Har bytt cirk.pump ikväll... men verkar inte lösa värmeproblemet.

Vilka slangar menar du kan sätta igen sig? Är det den stålbundna flexslangen nere till höger i bilden?

VBfram 37(33) när kompressor går.
VBretur 26.

VBfram sjunker snabbt till samma värde som VBretur,26, när kompressorn stannar. VBfram håller sig alltså inte runt börvärdet utan sjunker snabbt ner till VBretur.

Kan fördelarna vara igensatta? Jag har provat att skruva på några av de övre injusteringsskruvarna... precis som att de slirar...de rör sig inte!

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2024, 21:45:19 »
Har du luftat beredaren uppepå till vänster? Minst 5 sekunder, första kan vara vatten före luften kommer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2024, 21:51:40 »
Har du luftat beredaren uppepå till vänster? Minst 5 sekunder, första kan vara vatten före luften kommer.

Ja den luftade jag när jag fyllde upp vatten efter cirk.pump bytet.
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2024, 22:10:06 »
Ja den luftade jag när jag fyllde upp vatten efter cirk.pump bytet.
Hmmm...

"Nu har det börja hände saker... har precis bytt läckande påfyllningsventil och trasigt expansionskärl... inga större saker... men får inte igång värme i slingorna."

Jag tycker vi kör Occams razor:
Om värmen funkade innan, och "endast" läckage var problemet. Är allting med påfyllnadsventilen och expansionskärlet verkligen rätt monterat? Är systemet påfyllt på rätt sätt? Rätt tryck?
Var sitter påfyllnadsventilen, respektive expansionskärlet i din schematiska bild? På översta våningen?

Fota översta golvvärmefördelaren igen, där man ser allt i bra ljus.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2024, 22:16:48 »
Fortsätter med Occams,
Gardenakopplingarna du använder för spolning, är inte den ena av dom av waterstopp-typ (mörkgrå färg)?
Isåfall kanske den låser backflödet, eller låser om anslutningen inte är "äkta" Gardena?
 Sc:,h
« Senast ändrad: 13 februari 2024, 22:30:02 av kWhalp »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2024, 22:20:29 »
Pumpen på max 3. Inte mycket kvar att kolla, först slangarna. Fördelarna brukar inte sätta igen sig. Har fungerat förut, ursäkta, har du rensat filtret. Vilken fart har pumpen till källaren, den ska ha mindre fart, kanske bara på fart 1 , det är kort sträcka och den kan stjäla flöde från det andra som behöver lite kraft för att gå runt.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2024, 23:14:44 »
Hmmm...

"Nu har det börja hände saker... har precis bytt läckande påfyllningsventil och trasigt expansionskärl... inga större saker... men får inte igång värme i slingorna."

Jag tycker vi kör Occams razor:
Om värmen funkade innan, och "endast" läckage var problemet. Är allting med påfyllnadsventilen och expansionskärlet verkligen rätt monterat? Är systemet påfyllt på rätt sätt? Rätt tryck?
Var sitter påfyllnadsventilen, respektive expansionskärlet i din schematiska bild? På översta våningen?

Fota översta golvvärmefördelaren igen, där man ser allt i bra ljus.

Värmen fungerade inte tidigare. Jag började undersöka och felsöka. Trycket var konstant 1.5bar, sänkte jag trycket sÃ¥ steg det sakta igen. Jag bytte pÃ¥fyllnadsventilen (insatsen)... denna var enkel och borde inte blivit fel. Efter bytet höll trycket konstant sÃ¥ det var bra. Men flödet var fortfarande dÃ¥ligt. SÃ¥ bytte exp.kärl... enkelt bytte även det.  Satte förtrycket till ca 0.55-0.6 bar.

Bytte sedan vxl.ventil... och idag cirk.pump.

Se bifogade bilder nedan.

Injusteringsventilen på övre fördelare förstår jag inte riktigt. Det sitter en liten insexskruv inuti den stora. Skruvar jag ut den lilla skriven helt så kan man skruva på den stora utan att den rör sig verkar det som. Är den lilla skruven en stopp-skruv? Hmm. Fördelarna är från ett danskt företag Neotherm.

Gardenakopplingen är ingen backstop. Jag använder samma slangar på fördelarna på 1:a planet och där kunde jag spola.

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #29 skrivet: 13 februari 2024, 23:19:38 »
Pumpen på max 3. Inte mycket kvar att kolla, först slangarna. Fördelarna brukar inte sätta igen sig. Har fungerat förut, ursäkta, har du rensat filtret. Vilken fart har pumpen till källaren, den ska ha mindre fart, kanske bara på fart 1 , det är kort sträcka och den kan stjäla flöde från det andra som behöver lite kraft för att gå runt.

Hej.
Cirk.pump pÃ¥ VP stÃ¥r pÃ¥ max 3. Cirk.pump för källare stÃ¥r pÃ¥ 1. Smutsfilter är kollat/ rengjort. Det känns som det är lite smuts i vattnet för varje gÃ¥ng jag rengör det sÃ¥ är det lite beläggning pÃ¥ det!  Ventilen med den stora blÃ¥a ratten har jag satt till 2.0 för att begränsa flödet frÃ¥n VP till källaren.
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #30 skrivet: 13 februari 2024, 23:45:31 »
Uppdatering:
VBfram 37(33) när kompressor går.
VBretur 26.

VBfram sjunker snabbt till samma värde som VBretur,26, när kompressorn stannar. VBfram håller sig alltså inte runt börvärdet utan sjunker snabbt ner till VBretur
Vad är det du tycker är fel med det?  Vb fram kommer aldrig ligga stabilt pÃ¥ börvärdet.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #31 skrivet: 14 februari 2024, 09:58:08 »
Fått svart från Neotherm. Den lilla skruven tas bort... den stora skruvas moturs för att öppna... den lilla skruven åter, agerar låsskruv.

Det blir kvällens övning... tänker jag öppnar alla slingor...och hoppas pÃ¥ bättre flöde  ::)
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #32 skrivet: 14 februari 2024, 10:13:17 »
Om du trycker ner växelventilens insats utan ställdon (tving etc), då har du bara flöde över varmvattenberedaren. Ifall du vill låta golvvärmen vara i fred och provköra bara själva värmepumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1215 strular
« Svar #33 skrivet: 14 februari 2024, 11:00:24 »
Fått svart från Neotherm. Den lilla skruven tas bort... den stora skruvas moturs för att öppna... den lilla skruven åter, agerar låsskruv.

Det blir kvällens övning... tänker jag öppnar alla slingor...och hoppas pÃ¥ bättre flöde  ::)

Trevligt! Ett steg närmre värmen =)

Men nu får du många kluriga frågor: Har du pillat på slingorna i samband med något komponentutbyte, luftning osv, eller vaför har de ändrats? Eller har de månne blivit skitiga invändigt, och stoppat flödet, varpå spolning med öppna don blir nödvändig?

Men detta löser väl inte problemet att du har typ 0 flöde från cirkulationspumpen i värmepumpen?
Eller är rören kopplade på ett annat sätt än du anger i den tidigare ritningen? (för du borde väl få varmt i källaren/bottenvåning med det upplägget?)

Dock känns ju ett förmodat "enrörssystem" otänkbart i ditt fall..? Sc:,h

MÃ¥nga frÃ¥gor  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!