Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med comfortzone.  (läst 7712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Problem med comfortzone.
« skrivet: 29 april 2006, 09:30:49 »
Hej och tack för denna forum  Thumbsup som jag upptäcker nu 1 vecka efter att jag har lÃ¥tit installerat comfortzone CE50  huvuddunk ....Det verkar iof att de flesta som har den är nöjda.
Jag försöker kommer överens med pumpen men har lite svårt att justera temperaturen i huset så här kommer lite nybörjare frågor!
För det första så är rumstemperaturen alltid 3 grader under den riktiga temperatur i de rum som luften tas i från. För det andra så jobbar pumpen mycket på nätterna fast man är snart i maj (bor i Stockholm) och det blir varmare i huset fast man har inte ändrat önskad temperatur, kan det vara en läckage i luftssystemet?
Hur har ni er andra som har Comfortzone? Stämmer temperaturen i huset med den som comfortzone läser? Har ni det svårt att reglera? Tack!
« Senast ändrad: 29 april 2006, 09:32:41 av Gaaaz »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #1 skrivet: 29 april 2006, 10:50:02 »
Hej och tack för denna forum Thumbsup som jag upptäcker nu 1 vecka efter att jag har låtit installerat comfortzone CE50 huvuddunk ....Det verkar iof att de flesta som har den är nöjda.
Jag försöker kommer överens med pumpen men har lite svårt att justera temperaturen i huset så här kommer lite nybörjare frågor!
För det första så är rumstemperaturen alltid 3 grader under den riktiga temperatur i de rum som luften tas i från. För det andra så jobbar pumpen mycket på nätterna fast man är snart i maj (bor i Stockholm) och det blir varmare i huset fast man har inte ändrat önskad temperatur, kan det vara en läckage i luftssystemet?
Hur har ni er andra som har Comfortzone? Stämmer temperaturen i huset med den som comfortzone läser? Har ni det svårt att reglera? Tack!

Hur värmer du huset, radiatorer/golvvärme ?

Hur många/vilka rum har du tilluftsdon i?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #2 skrivet: 29 april 2006, 12:29:38 »
Jag värmer med radiatorer, luften tas ifrån 5 rum.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #3 skrivet: 29 april 2006, 13:12:03 »
Jag värmer med radiatorer, luften tas ifrån 5 rum, pannrum, badrum(2), toalett och tvätstugan.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #4 skrivet: 29 april 2006, 15:03:34 »
Var har du CE50? Om den sitter i tvättstugan med torktumlare pÃ¥ (och den drar luft frÃ¥n tvättstugan) dÃ¥  kommer den att registrera högre temp än resten av huset. Temp givare (rumsgivare) pÃ¥ CE 50 sitter i frÃ¥nlufts kanal. Den (givaren) kan flyttas till hallen om man vill, dÃ¥ kommer det att registrera rätt.


Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #5 skrivet: 29 april 2006, 15:16:15 »
Jag värmer med radiatorer, luften tas ifrån 5 rum, pannrum, badrum(2), toalett och tvätstugan.

Ok, det i dessa rum du har problem med låg temp.

Du har väl säkerställt att luft kan komma in i dessa rum från övriga huset?

Se även till att täta fönstrena i dessa rum med tätningslister.

Och givetvis ska alla eventuella friskluftsventiler i dessa rum vara stängda, luften ska tas från sovrummen och vardagsrum och där ska friskluftsventilerna vara öppna.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #6 skrivet: 29 april 2006, 15:50:06 »
Ok, det i dessa rum du har problem med låg temp.
Fast jag har termoter där och de visar 21 när CE50 visar 18.

Du har väl säkerställt att luft kan komma in i dessa rum från övriga huset?
Det var en bra fråga, jag antog att installatörna har gjort det, jag får fråga honom.

Se även till att täta fönstrena i dessa rum med tätningslister.

Och givetvis ska alla eventuella friskluftsventiler i dessa rum vara stängda, luften ska tas från sovrummen och vardagsrum och där ska friskluftsventilerna vara öppna.
Jo det upptäckte jag efter första natt, montör hade inte ens sett det  >:( sÃ¥ jag fick tätta de själv.
Jag har gamla fönster -> inga ventil....


Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #7 skrivet: 29 april 2006, 18:37:13 »
Det finns en offset som kan justeras beroende pÃ¥ skillnad i temp pÃ¥ frÃ¥nluften och rumstemperaturen. Det kan skilja pÃ¥ olika hus, bl a beroende pÃ¥ hur väl isolerade kanalerna är.  Jag upplever ocksÃ¥ att min CE50 gÃ¥r mycket pÃ¥ nätterna eftersom det faktiskt är ganska kallt pÃ¥ nätterna fortfarande.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #8 skrivet: 29 april 2006, 19:43:25 »
Ok men då får jag väl vänta några nätter med rumstemperatur inställt på 17,5. Det känns skönt att det inte bara är hos mig att pumpen går så nu.
Jag ska prata med installatören nästa vecka och se om det går att göra något åt isolations problem för det verkar vara det som spökar.
Jag har läst dina loggar BJohan och mÃ¥ste säga att jag vÃ¥gar inte ens hoppas att jag kommer att fÃ¥ lika bra resultat som du, villken besparing! Det är nästan sÃ¥ att man längtar efter vintern för att testa pumpen  :)!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #9 skrivet: 30 april 2006, 06:43:37 »
Hmmm.... Sc:,h

Jag uppfattade problemet att du hade olika temp i dina olika rum men problemet verkar vara en felvisande tempgivare.

Det finns bara ett sätt att kolla, köp en termometer och stoppa in givaren i röret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #10 skrivet: 30 april 2006, 08:54:50 »
Nej utan det är ungefär samma temp i alla rum men jag kanske ska göra som du skrev högre upp att "öppna" i sovrum och vardagsrum och täta bättre i de rum där luften tas.

I natt har jag haft rumstemp på 17 grader och det har fungerar bra faktist, ska börja läsa av mätare nu också.

Om nu kanalerna är dålig isolerade, minska då comfortzone effektivitet???

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #11 skrivet: 30 april 2006, 16:44:59 »
Yepp. frånluftsvärmepumpen tappar en hel del effektivitet om kanalerna är dåligt isolerade där de går i kalla utrymmen. Jag föreslår att du kollar själv hur det ser ut så att du är välinformerad när du skall prata med installatören. Är det ett helhetsåttagande bör det ingå att isolera kanalerna. Som sagt ovan kan det ju vara bra att kalibrera temperaturerna i frånluftskanalerna och i rummen genom att mäta med en och samma termometer så att det inte är mätfl som spökar

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #12 skrivet: 30 april 2006, 16:56:59 »
Ja fa... klart det ska ingå, 36 000 :- kostade installationen (utan bortforsling av gamla panna eller isolering av frånluft kanalen i pannrummet).... Ska kolla med de på tisdag. Tappar pumpen i effektivitet så ska det definitivt fixas....
Pumpen är ju ny så det är tveksamt att den ger fel temperatur, jag tror mer på dålig isolering. Kan det vara en läckage??

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #13 skrivet: 30 april 2006, 21:38:49 »
Jag har för mig att CZ säger att frånluften normalt är varmare än rumstemperaturen, eftersom utsugen sitter i taken, och värmen stiger. Jag märkte i vintras, när det var som kallast, att jag fick varmare inne. Det berodde nog på att frånluften kyldes av innan den nådde CE50 och därmed trodde CE50 att det var kallare i huset än det egentligen var. Mina kanaler ligger i lösullen på vinden med 100-200 mm täckning. Det verkar inte vara fullt tillräckligt, utan man skulle nog ha klätt hela kanalsystemet med isolering. För att råda bot på detta samt även få bättre reglering när man kör tumlare ska jag montera en rumsgivare istället för frånluftsgivare. Får se om jag orkar krypa ut på vinden och bättra på täckningen med lösull någon gång. Det borde jag göra innan nästa vinter.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem med comfortzone.
« Svar #14 skrivet: 02 maj 2006, 16:23:03 »
Jag har nu pratat med installatör och han tror att det kan vara för att en bit av kanalen går igenom en kall utrymme (fast den biten är isolerad) så lösningen är att isolera hela kalla utrymme....Det kanske är lika bra i alla fall, vi får se om det blir rätt temperatur till CZ sedan...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!