Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Max effekt pÃ¥ Sfinx-rören  (läst 27010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Max effekt på Sfinx-rören
« skrivet: 13 april 2007, 22:39:12 »
50x 120W = 6kW.
Humlan,
Hur förklarar du siffran 120W? Jag har för mig jag har hört ca 80W på Sfinx-rören. Solen levererar som mest drygt 1000w/m2 och rören är på mindre än 0,1m2. Det kan inte bli 120W, eller?
Beror klart oxÃ¥ pÃ¥ hur högt du monterar dem  ;)
mvh

Klippt från Sfinx:ens hemsida, men samma uppgifter finns på Internet på div ställen, med effekt angivelser mellan 110-120W så det stämmer nog.
--------------------------------------------------------------------------------------

Vakuumrör 58/1800 
Längd 1800 mm
Yttre rördiameter 58 mm
Inre rördiameter 47 mm
Glasets tjocklek 1,6 mm
Rörmaterial Högkvalitativt borosilikatglas
Absorbatoryta  0.082 m2
Ljusöppningsyta 0.09976 m2
Absorbator Ytbeläggning
Stagnationstemperatur >200 C
Vikt/vakuumrör 2 kg
Vakuum P<5 x 10 -e3
Absorbtionseffektivitet > 92%
Värmeledningsförluster <0.8 W/m2 K
Emissionsförluster <8% vid 80 K
Max arbetstryck 8 bar
Hagelbeständighet 25 mm
 
Värmerör för vakuumrör 58/1800 
Anslutning diam 14, L= 75 mm
Material Syrefritt koppar 
Start temperatur <= 25 C
Max Effekt >=120W Värmeledare Aluminium
Max temperatur >=200 C
Vikt 350 gr
------------------------------------------

mvh humlan.

Ok. Då skickar jag frågan vidare till Sol-Stickan.

Hur kan ett rör ge 120w när solen ger max 100w på samma yta?

mvh

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #1 skrivet: 13 april 2007, 23:01:25 »
Är det "Absorbatoryta  0.082 m2" Du avser, eller vilken yta är det Du menar? Du fÃ¥r gärna tala om var uppgifterna kommer ifrÃ¥n, Ã¥ hur dom ska sättas in i sitt sammanhang, sÃ¥ att alla kan hänga med i vad som disskuteras. Jag är inte sÃ¥ bra pÃ¥ teori, sÃ¥ den delen fÃ¥r Du gärna stÃ¥ för..

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #2 skrivet: 14 april 2007, 01:56:43 »
Är inte 120W vad själva heatpipen kan överföra (kopparstaven)?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #3 skrivet: 14 april 2007, 06:01:44 »
Hej!
Har att jag loggar mina solfångare, och jag tycker att de dagar som det är höga värden på uv instrålningen har jag bättre effekt fån solfångarna till accumulatortankarna. Kan detta var en riktig iaktagelse. Sc:,h
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #4 skrivet: 14 april 2007, 07:01:30 »
Effekten som upptas av ett rör beror i stort sett på solstrålningens intensitet, rörets belysta yta i m2 och skillnaden i absorbtions och emmisionsförmåga.
Max solstrÃ¥lning är NORMALT 1000w/m2. Röret har en belyst yta = innerdiameter pÃ¥ yttre röret  x rörets synliga längd pÃ¥ 55 mm  x 1,75m ca.
Ytan är knappt 0,1 m2 /styck.
Verkningsgraden är för röret som bäst ca 80% dvs normalt ca 80 w.
Men med reflektorer, även naturliga sådana som tex snö, kan instrålningen lätt ökas 10-30%
För att röret skall kunna kylas är heatpipen utförd så att den klarar åtminstonde 120W dvs normalt 50% mer än vad röret normalt ger. Tvärtom skulle bli tråkigt. ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #5 skrivet: 14 april 2007, 07:19:02 »
Vill bara tillägga, att när det gäller att försöka hitta bra lösningar, för att utnyttja solenergin, så har ingen hittat den perfekta lösningen,.... än. Sfinx rör är en bit på väg (bäst hittills) styrning, ännu bättre, men kräver plats å snälla grannar.

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #6 skrivet: 14 april 2007, 08:00:56 »
Hej!
Vem som är bäst o vakrast är nog mycket svÃ¥rt att fastställa, om man ser pÃ¥ vebsidor om  solfÃ¥ngare för varmvattenproduktion sÃ¥ finns det en uppsjö av tillverkare och modeller, och om man läser reklamen sÃ¥ är de flesta bäst, men sedan kommer den mer viktiga biten och det är en optimal installation och intrimmning av varje enskilt system. Jag har följt med pÃ¥ detta forum och jag har konstaterat att även pÃ¥ värmepumpsistalationer har det varit varierande resultat före en ordentlig intrimmning har gjorts, kanske det kunde vara läge för att varje solfÃ¥ngarinstalation borde visa upp ett driftsprottokoll.  --/ Kanske att det senaste meningen blir för mycket storebror ser dig. >:(
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #7 skrivet: 14 april 2007, 10:06:51 »
Det finns ju SP:s mätningar, dom ligger ju på Internet..., men mycket blir hur var å en väljer att installera....

mvh humlan

Utloggad PerVita

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre med tvÃ¥ hÃ¥l i marken än tvÃ¥ hÃ¥l i väggen!
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #8 skrivet: 14 april 2007, 10:13:00 »
Jag har hört, rätt eller fel, att det är tveksamt att använda rören, här uppe i norr.
Snön skulle lägga sig mellan rören och då sprängas sönder?
PER ASPERA AD ASTRA

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #9 skrivet: 14 april 2007, 12:48:15 »
Jag har hört, rätt eller fel, att det är tveksamt att använda rören, här uppe i norr.
Snön skulle lägga sig mellan rören och då sprängas sönder?

 ;D ;D Den va kul  Thumbsup Men rören har nästan inga värme-förluster, sÃ¥ även om heat pipen är +200C gÃ¥r det utmärkt att ta i glaset. Glaset är inte nämnvärt hetare än den luft-temp Du vistas i. Svaret pÃ¥ din frÃ¥ga är = FEL..., Ã¥ den som svarat, har noll koll  ;)

mvh humlan.

Utloggad PerVita

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre med tvÃ¥ hÃ¥l i marken än tvÃ¥ hÃ¥l i väggen!
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #10 skrivet: 14 april 2007, 17:18:21 »
Då kanske det är rätt i alla fall. Eftersom rören inte skulle blir varmare än omgivande temperatur, kommer snön att ligga kvar, eller?
Hellre då med de vanliga plana panelerna, som man då kan köra lite varmare vatten baklänges(!) så att snön glider av.
PER ASPERA AD ASTRA

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #11 skrivet: 14 april 2007, 19:20:03 »
Bor du i norr med mycket snö som jag i västerb. inland så monterar man upp grejerna på väggen så fastnar varken snö eller is på dom. Mina är monterade ca 140 cm upp på vägg. Har fått upp hälften av de 60 rör jag beställt så det ska vara uppe allt i morgon.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad PerVita

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre med tvÃ¥ hÃ¥l i marken än tvÃ¥ hÃ¥l i väggen!
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #12 skrivet: 14 april 2007, 20:42:56 »
Då gäller det att inte använda väggen som bollplank! Annars är det nog helt rätt.

Min konstruktion bygger på att lägga panelerna på ett plant tak och styra panelera så de följer solen.

PER ASPERA AD ASTRA

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #13 skrivet: 14 april 2007, 23:28:12 »
1 fönsteruta har rykt pÃ¥ 24 Ã¥r och den var dyrare än 1 vakumrör.  :)
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Max effekt på Sfinx-rören
« Svar #14 skrivet: 14 april 2007, 23:37:22 »
Hälften av rören är uppsatta 18:30 ikväll av de 60.
Ska bli skoj se om det börjar ladda nåt innan alla är uppe.
2 Kw har jag ju idag i vvb som uppvärmning sÃ¥ teoretiskt skulle ju hälften räcka ....  :)
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!