Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem  (läst 18374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #15 skrivet: 26 maj 2018, 09:46:06 »
Kan ingen svara på detta var denna avluftning sitter?

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #16 skrivet: 26 maj 2018, 12:58:54 »
Jacboj skrev:
Har precis köpt Lyfco 12 kW. Installationen gick väldigt fort - en dag. Inga konstigheter. Det enda jag kan anmärka är att efter inkopplingen, när man öppnar vatten, måste man avlufta kompressor vilket står inte i instruktionen. Annars för man Error 05. Avluftning finns på kompressors höger sida. Än så länge fungerar pumpen som den ska.
    Skulle vara bra om denne Jacboj kunde höra av sig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #17 skrivet: 27 maj 2018, 12:57:38 »
Kan ingen svara på detta var denna avluftning sitter?

Manualen förklarar inte nått om detta.
Mitt förslag är att följa vattenrören och kolla, det kanske inte finns nån luftning på denna lyfco, det kan ju finnas orsaker till att den är billig att köpa.
I så fall får man själv montera en luftningsnippel på högsta punken innan anslutningen till värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #18 skrivet: 27 maj 2018, 20:04:38 »
Tack!

Ska se om jag kan göra detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #19 skrivet: 28 maj 2018, 07:38:16 »
Det är inte säkert att den behöver avluftas, det beror på hur den är konstruerad.
På de flesta värmepumpar (mark/bergvärme) så sitter ju en varmvattenberedare där luften brukar samlas, men i din värmepump är det ju troligen bara en plattvärmeväxlare och en bit rör där det svårligen borde kunna bli kvar någon luft (för stora flöden i alla delar av maskinen.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #20 skrivet: 28 maj 2018, 10:05:24 »
Problemet kvarstår i alla fall. När jag startar vp går den i två omgångar innan den stannar och piper på felkod 05 som betyder högtryck. Har rensat filtret. Avluftat överallt detta går att göra. Cirkpumpen går på högsta. Flödet bör vara bra. Satt ner temperaturen till 45 grader.
Varmvattnet blir rejält varmt på denna lilla stund i alla fall.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #21 skrivet: 28 maj 2018, 21:52:25 »
Vill du berätta hur rördragningen är utförd inifrån huset?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #22 skrivet: 29 maj 2018, 08:48:35 »
Rördragningen är gjord från CTC pannan med rör diameter 22 mm in och ut. CTC pannan har en övre och en undre tank. Man kan öppna eller stänga varje rör till dessa tankar. Dessa rör går sedan ihop med cirkulationspump på utgången till ett utlopp och ett inlopp till luft/vatten värmepumpen utomhus. Rören går från källaren ut genom väggen upp till värmepumpen. Tyvärr är det 90 graders vinklar på både in och utrör till värmepumpen. Dessa sitter ca. 1 meter från värmepumpen för att vinkla från källare till markläge.

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #23 skrivet: 29 maj 2018, 08:53:22 »
Denna Lyfco luft/vatten 12,3 kW värmepump kostade 35000 kr på Outlet1.

Den ger mycket värme när den väl går men stannar hitintills alltid på felkod 05 som betyder Högtryck.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #24 skrivet: 29 maj 2018, 09:08:46 »
Normalt så innebär det att den inte blir av med värmen tillräckligt bra.
För dåligt flöde är det normala, men det kan ju vara nåt fel på maskinen också så att gasflödet begränsas och då löser den också på högtryck.
Om vattnet blir hett så är det en klar indikation på för lågt flöde på vattnet.
Lite bilder på rördragningen och cirkpumpen kanske skulle hjälpa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #25 skrivet: 29 maj 2018, 09:58:55 »
Kan man mäta flödet på något sätt?

Vad kan jag göra åt för dåligt flöde?
Har ju cirkpumpen på den högsta hastigheten.
Skall jag ta bort vinklarna?
Behöver jag byta ut rören till stötte diameter?

Kan den fungera då det blir kallare ute?
Nu är det 26 grader ute i Malmö.




Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #26 skrivet: 29 maj 2018, 13:37:15 »
min luftvattenvp ger som mest 6 kW.......och jag har 28 mm cu rör mellan pumpen och inkopplingspunkter i huset.

Om jag hade din pump, så skulle jag ha dragit 35 mm cu rör
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #27 skrivet: 29 maj 2018, 21:38:29 »
Min pump på 7kw löste för hög pressostat med 22mm rör lite titt som tätt för nått år sedan och bytte till 28mm rör och har därefter aldrig haft det felet igen. Borde stå i installation anvisningarna vad lägsta dimension för rören ska vara?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #28 skrivet: 30 maj 2018, 08:08:54 »
För den som inte tycker att det är mödan värt att lära sig använda ett dimensioneringsprogram finns det genvägar eller praxis som man kan gå efter, följande finns att finna i "VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:

Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

Större effektuttag än ovan beskrivet ger "för" höga difftryck, man riskerar då brusande radiatorkoppel och dålig/ojämn värme i de olika rummen.
I ett enplanhus behöver man således minst 2 stammar med 22 mm diameter, de kan ge totalt 10 kW tillförd effekt utan att det resulterar i några flödes/tryckfalls-problem. I ett tvåplans hus lär det normalt krävas 4 stammar med 22 mm rör. 15 mm rör från stammar till radiatorer är det som normalt används.

Överfört till dina problem så behöver du troligen både fylla på köldmedia om du släppt ut det, och försöka öka flödet, antingen med större cirkpump eller med grövre rör, eller både och .
« Senast ändrad: 30 maj 2018, 08:10:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #29 skrivet: 31 maj 2018, 09:47:38 »
Tack Rickard!
Skall se vad jag kan göra åt detta.
Börjar med att byta ut två 90 graders vinklar nära vp ute.
Till flexrör 28 mm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!