Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 läker vatten (ej frÃ¥n spillkoppen)  (läst 3655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« skrivet: 19 oktober 2020, 08:18:05 »
Hej

Sista dagarna har pannan tappat i tryck och gått mot noll, jag har därför fyllt på trycket två gånger under helgen. Under avfrostning idag så märkte jag att det kom vatten från botten av värmepumpen. Spillkoppen är rengjord för ett par veckor sedan och det är inte från den vattnet kommer. Vattnet kommer från samma ställe som ett av rören går upp i värmepumpen. Se bifogade bilder där jag markerat vart vattnet sakta droppar från.

Är det någon som har en teori om vad detta beror på och vad som krävs för att åtgärda det?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2020, 20:50:35 »
Det är en del av returen, röret går in i den inbyggda volymtanken som sitter nedanför VVB.
Kommer vattnet från anslutningen ovanför så är det tyvärr läckage på denna tank.
Jag tror röret är svetsat.
Hur gammal är värmepumpen?
Om den är mindre än 6 år så har du en trygghetsförsäkring som tillsammans med hemförsäkringen ska täcka hela reparationskostnaden.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2020, 21:14:58 »
Det är en del av returen, röret går in i den inbyggda volymtanken som sitter nedanför VVB.
Kommer vattnet från anslutningen ovanför så är det tyvärr läckage på denna tank.
Jag tror röret är svetsat.
Hur gammal är värmepumpen?
Om den är mindre än 6 år så har du en trygghetsförsäkring som tillsammans med hemförsäkringen ska täcka hela reparationskostnaden.

Jag ringde och pratade med Nibe och de trodde att vattnet eventuellt kommer från avfrostningen och att det är tätt i tråget/slangen under kompressorn. Då finns risk att vattnet istället rinner genom pumpen och kommer ut längst ner. Det är nästintill omöjligt att se om vattnet kommer från anslutningen eller från något annat, däremot så sipprar det ut där röret kommer ut. Detta förklarar ju inte strulet med trycket som går upp och ner en del.

Pumpen är 9 år men jag har en försäkring på den.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2020, 21:15:59 »
har du kollat så slangen sitter ordentligt ifrån avfrostningskoppen`brukar rinna ner efter beredarn om den läcker.
Demontera fronten, lossa motorn till 3 vägs ventilen, och dra ut isoleringsskivan högst upp, så ser du om slangen sitter fast i vita behållaren.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2020, 21:17:08 »
hmm bommade det med trycket, har du kollat så inte säkerhetsventilen släpper igenom.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2020, 21:32:55 »
har du kollat så slangen sitter ordentligt ifrån avfrostningskoppen`brukar rinna ner efter beredarn om den läcker.
Demontera fronten, lossa motorn till 3 vägs ventilen, och dra ut isoleringsskivan högst upp, så ser du om slangen sitter fast i vita behållaren.
Är motorn till 3-vägsventilen svår att få montera bort respektive montera tillbaka? Vill inte riskera att ta sönder nåt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kolla säkerhetsventilen som du nämner i andra inlägget. Jag har testat vrida på den och då spolar den vatten i spillkoppen.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2020, 05:29:33 »
nej motorn är enkel att ta av, slå bara av pumpen på knappen först, sen tar du bort front och på motorn (grå eller röd) finns en liten bygel på höger sida, peta ut den med en mejsel eller tång, och lyft motorn rakt upp, montera i omvänd ordning, busenkelt.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2020, 12:52:08 »
nej motorn är enkel att ta av, slå bara av pumpen på knappen först, sen tar du bort front och på motorn (grå eller röd) finns en liten bygel på höger sida, peta ut den med en mejsel eller tång, och lyft motorn rakt upp, montera i omvänd ordning, busenkelt.
Gjorde enligt din instruktion och nu kan man se det lilla tråget och slangen som ansluter dit. Mycket riktigt så läckte det vatten där slangen ansluter till tråget, jag tryckte lite på slangen och då slutade det läcka. Däremot så känns otroligt "skört", känns som att det kan börja läcka igen när som helst då slangen känns väldigt kort och precis går på trågets "pip". Några tips på hur jag ska göra här?

Om vi återgår till trycket så är mönstret att trycket går ner väldigt mycket under avfrostningen, ner till 0,1-0,2 för att sedan stiga till över 1,0 när kompressorn går. Är detta normalt eller tyder det på fel med expansionskärlet?




Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2020, 05:53:09 »
Ja slangen är onödigt kort till avfrostninsavrinningen, och småstyv. Men o andra sidan är det ingen belastning på den.
Felet är att den blir lite hård av värmen från vv beredaren. Tryck den på plats, och dra ett buntband runt den så den sitter. Angående trycket så tycker jag den rör sig för mycket, har du 1 bar vid värmekörning, så borde den max gå ner 0,1-0,2 bar vid avfrostning. Kan vara blåsan i kärlet som är dålig/trasig, eller tom på luft. Du har en nippel för luftpåfyllning på vänster sida nertill på pumpen bakom ett rör, lossa hatt och tryck på ventilen, det bör vara tryck där.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2020, 08:11:06 »
Ja slangen är onödigt kort till avfrostninsavrinningen, och småstyv. Men o andra sidan är det ingen belastning på den.
Felet är att den blir lite hård av värmen från vv beredaren. Tryck den på plats, och dra ett buntband runt den så den sitter. Angående trycket så tycker jag den rör sig för mycket, har du 1 bar vid värmekörning, så borde den max gå ner 0,1-0,2 bar vid avfrostning. Kan vara blåsan i kärlet som är dålig/trasig, eller tom på luft. Du har en nippel för luftpåfyllning på vänster sida nertill på pumpen bakom ett rör, lossa hatt och tryck på ventilen, det bör vara tryck där.

Vet du vad benämningen är på nippeln i installatörshandboken? Jag har svårt att hitta den.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2020, 08:16:04 »
Vet du vad benämningen är på nippeln i installatörshandboken? Jag har svårt att hitta den.

Markerad med gul färg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2020, 09:10:40 »
Tack för tipset DonPablo och guidningen Carl N. Jag har nu prövat trycka in nippeln och det pyser inget från den. Kan man dra slutsatsen att expansionkärlet är trasigt utifrån detta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2020, 09:15:54 »
Kommer det inget vatten genom luftventilen behöver den inte vara trasig. Kan gå att fylla gummibälgen till 0,5 bar förtryck och testa. Då ska inget annat vattentryck ligga på när man mäter 0,5 bar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2020, 09:19:38 »
Kommer det inget vatten genom luftventilen behöver den inte vara trasig. Kan gå att fylla gummibälgen till 0,5 bar förtryck och testa. Då ska inget annat vattentryck ligga på när man mäter 0,5 bar.
Kan du utveckla lite mer, hänger inte riktigt med på vad det är du rekommenderar...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 läker vatten (ej från spillkoppen)
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2020, 09:35:10 »
Expansionskärlet ska normalt ha 0,5 bar förtryck i gummibälgen. Det mäts egentligen med tomt kärl. (Om man efter detta trycker på stiftet i luftventilen ska det alltså pysa ut luft). Man kan också släppa ut trycket i systemet så manometern på värmepumpen visar 0 bar samtidigt som man fyller expansionskärlet till 0,5 bar. Kräver alltså en kompressor eller luftpump med tryckmätare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!