0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
smurfen72: Nu får du ge dig. Det är A och O i styr/reglerteknik att styra på mätstället. Varför skulle man frångå den principen helt plötsligt?
Skulle du köra en bil som vet själv när den skall gasa eller bromsa baserat på radar eller annan utrustning som mäter omgivning? Förmodligen inte.
Jag skulle med glädje göra det. Det kallas adaptiv farthållare, och hanterar t ex en S/V60 med automatlåda från stillastående i kö till 200 klm/h. Välkommen till 2010!
Citat från: eleson skrivet 27 januari 2011, 18:58:21Jag skulle med glädje göra det. Det kallas adaptiv farthållare, och hanterar t ex en S/V60 med automatlåda från stillastående i kö till 200 klm/h. Välkommen till 2010! Var det inte den som körde rakt in i häcken på en lastbil inför hela samlade världspressen?
Jag hänger inte här bara för att argumentera att min bil är bäst bara för att jag har en sån.Jag har väl provat alla varianter, trial and error. Jag skulle vilja säga att det är ingen större skillnad mellan ute eller innestyrning. De kräver lite olika injustering.Däremot är det säkert lättare att justera ett innegivarsystem.Nu gällde väl diskussionen fast eller flytande och då tycker jag att CTCs system är smidigast där man får fördel av bägge världar.
Citat från: TokJan skrivet 27 januari 2011, 21:31:35Jag hänger inte här bara för att argumentera att min bil är bäst bara för att jag har en sån.Jag har väl provat alla varianter, trial and error. Jag skulle vilja säga att det är ingen större skillnad mellan ute eller innestyrning. De kräver lite olika injustering.Däremot är det säkert lättare att justera ett innegivarsystem.Nu gällde väl diskussionen fast eller flytande och då tycker jag att CTCs system är smidigast där man får fördel av bägge världar.Fördelen med ctc tycker jag är om man vill docka mot annan värme annars är det bättre med riktig flytande kondensering utan shunt bättre cop samt mer vv.
Citat från: smurfen72 skrivet 27 januari 2011, 21:50:02Citat från: TokJan skrivet 27 januari 2011, 21:31:35Jag hänger inte här bara för att argumentera att min bil är bäst bara för att jag har en sån.Jag har väl provat alla varianter, trial and error. Jag skulle vilja säga att det är ingen större skillnad mellan ute eller innestyrning. De kräver lite olika injustering.Däremot är det säkert lättare att justera ett innegivarsystem.Nu gällde väl diskussionen fast eller flytande och då tycker jag att CTCs system är smidigast där man får fördel av bägge världar.Fördelen med ctc tycker jag är om man vill docka mot annan värme annars är det bättre med riktig flytande kondensering utan shunt bättre cop samt mer vv. du kan även köra flytande kondensering och gott om VV med CTC . men inte med ecoel eller ecoheat. ecoair, ecopart med ecologic
är väl typ samma pris som andra märken!sen om tex ecoheat är sämre än andra vp gällande cop. beror väl på övriga värmesystemet.möjligt vis VV.
Citat från: kullabacken skrivet 27 januari 2011, 22:06:57är väl typ samma pris som andra märken!sen om tex ecoheat är sämre än andra vp gällande cop. beror väl på övriga värmesystemet.möjligt vis VV.Ecoheat värmer 5 grader (fast många ökar till 7) över det man behöver till raddarna vilket ger sämre cop riktig flytande kondensering jobbar med tempen man behöver till raddarna som medelvärde.
Man mäter helt enkelt i det system som skall styras och inte i ett helt annat system.
Citat från: smurfen72 skrivet 27 januari 2011, 22:16:48Citat från: kullabacken skrivet 27 januari 2011, 22:06:57är väl typ samma pris som andra märken!sen om tex ecoheat är sämre än andra vp gällande cop. beror väl på övriga värmesystemet.möjligt vis VV.Ecoheat värmer 5 grader (fast många ökar till 7) över det man behöver till raddarna vilket ger sämre cop riktig flytande kondensering jobbar med tempen man behöver till raddarna som medelvärde.jaa visst är det så. men om raddarna är jämnvarma tex 35° för att hålla 21°inne. så inbillar i allafall jag att om man kör flytande kond. så bode man behöva ett högre börvärde för att kompensera när kompresson står och radiatorerna kallnar.visst får man lite undertemp också men det måste ju vara ganska marginellt.sen finns det olika för och nackdelar med dem olika systemen.och i mittfall så får jag också undertemp ca 2-3° men den temperaturen jobbas snart i kapp.
Citat från: kullabacken skrivet 27 januari 2011, 22:27:51Citat från: smurfen72 skrivet 27 januari 2011, 22:16:48Citat från: kullabacken skrivet 27 januari 2011, 22:06:57är väl typ samma pris som andra märken!sen om tex ecoheat är sämre än andra vp gällande cop. beror väl på övriga värmesystemet.möjligt vis VV.Ecoheat värmer 5 grader (fast många ökar till 7) över det man behöver till raddarna vilket ger sämre cop riktig flytande kondensering jobbar med tempen man behöver till raddarna som medelvärde.jaa visst är det så. men om raddarna är jämnvarma tex 35° för att hålla 21°inne. så inbillar i allafall jag att om man kör flytande kond. så bode man behöva ett högre börvärde för att kompensera när kompresson står och radiatorerna kallnar.visst får man lite undertemp också men det måste ju vara ganska marginellt.sen finns det olika för och nackdelar med dem olika systemen.och i mittfall så får jag också undertemp ca 2-3° men den temperaturen jobbas snart i kapp. Kompensera när kompressorn står gör den i och med att den kör övertemp när kompressorn går. Undertempen blir ungefär lika stor som övertempen men medeltempen blir samma som börvärdet därför får man bättre cop med helt flytande kondensering + att man på en vp av den typen bara har en cirkpump på varma sidan så där spar man några kronor till tror inte det blir några stora summor men det är effektivare men det finns ju fördelar med ctc lösning också. En lösning från ctc med helt flytande kondensering blir dyrare än att köpa en kompakt vp av annat fabrikat men svårt att jämföra så. Om ctc hade haft en styr som tillåtit några graders undertemp som man senare tog igen med några graders övertemp tillsammans med shuntstyrningen och en växelventil som laddade övre delen av tanken med varmare vatten till vv samt ett pris ungefär som konkurenterna så hade jag haft en sån nu Thumbsup