Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fast eller flytande.  (läst 42775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #120 skrivet: 26 januari 2011, 16:26:25 »
Notera att jag håller med om att styrning med enbart utegivare KAN fungera utan större problem
i många fall. Jag t.o.m. gratulerar alla som klarar sig undan och konstaterar förstås att dessa inte
skall ändra någonting. Däremot så hävdar jag att mätning av utetemperatur är helt överflödigt och
för den som upplever problem förklarar jag orsaken till problemen.

Som Labold skriver så upplever de boende inga speciela obehag av att temperaturen varierar någon
grad upp och ner, men varje gång vi ligger 1 grad för högt så ger det ca 5% i ökade förluster + att VP
har gått i onödan + att den tillverkat onödigt hög temperatur. Husets massa (innanför isoleringen) tar emot
ganska mycket energi innan temperaturen höjs en grad.

De flesta värmepumptillverkarnas designbeslut styrs ju främst av vad de tjänar mest pengar pÃ¥  Thumbsup

Är nyficken på hur dom tjänar mer pengar på att styra efter inne temp Sc:,h är väl i några fall tvärtom dom skickar med både inne och ute givare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fast eller flytande.
« Svar #121 skrivet: 26 januari 2011, 16:39:58 »
Min innegivare kostade några hundralappar. Det är väl den extra vinsten dom gör. Plus att installatören får jobb i 20 minuter till.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #122 skrivet: 26 januari 2011, 18:41:08 »
Att dom spar en slant på att endast skicka med utegivare är klart. Ãr riktigt nyfiken på hur tillverkarna spar pengar på utegivare istället för innegivare för det kan väl inte vara så att det funkar bättre med utegivare.
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 19:44:30 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Fast eller flytande.
« Svar #123 skrivet: 26 januari 2011, 19:31:14 »

Klinkers pÃ¥ baderom mÃ¥ alltid ha ca 29 -30 graders vatten (comfort)  ock all varme er golvarme inngjuten betong godt isolerad hus og kystklima mycke vind -5 + 20 grader ute  ???
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #124 skrivet: 26 januari 2011, 19:51:42 »
Att dom spar en slant på att endast skicka med utegivare är klart. Ãr riktigt nyfiken på hur tillverkarna spar pengar på utegivare istället för innegivare för det kan väl inte vara så att det funkar bättre med utegivare.

Tillverkarna vet att pumpen fungerar även utan innergivare tillfredställande så slipper dom kostnaden för innergivaren till underleverantören.
Och mÃ¥nga märken är ju innergivaren mer komplicerat och dyrare än den enkla NTC-motstÃ¥nd som utomhusgivare oftast är.   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #125 skrivet: 26 januari 2011, 19:58:51 »
Att dom spar en slant på att endast skicka med utegivare är klart. Ãr riktigt nyfiken på hur tillverkarna spar pengar på utegivare istället för innegivare för det kan väl inte vara så att det funkar bättre med utegivare.

Tillverkarna vet att pumpen fungerar även utan innergivare tillfredställande så slipper dom kostnaden för innergivaren till underleverantören.
Och mÃ¥nga märken är ju innergivaren mer komplicerat och dyrare än den enkla NTC-motstÃ¥nd som utomhusgivare oftast är.   


Det vet även jag Thumbsup men sobris skrev att tillverkarnas designbeslut baserades på att dom ville tjäna så mycket pengar som möjligt tolkade det som att han visste att dom tjänade mer pengar på att bygga vp med utegivare istället för innegivare men jag förstod aldrig varför men det kommer nog en förklaring.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fast eller flytande.
« Svar #126 skrivet: 26 januari 2011, 23:10:42 »
smurfen72: Nu får du ge dig. Det är A och O i styr/reglerteknik att styra på mätstället. Varför skulle man frångå den principen helt plötsligt?

Jag förstår ditt argument för att en utegivare "vet i förväg" vad som skall regleras men är det verkligen det bästa?

Skulle du köra en bil som vet själv när den skall gasa eller bromsa baserat på radar eller annan utrustning som mäter omgivning? Förmodligen inte.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fast eller flytande.
« Svar #127 skrivet: 26 januari 2011, 23:35:49 »
Skulle du köra en bil som vet själv när den skall gasa eller bromsa baserat på radar eller annan utrustning som mäter omgivning? Förmodligen inte.

Varför inte? Det skulle säkert bli jämnare hastighet...

Varför tar man betalt för tjänster som prognosstyrning om det är så dåligt att veta värmebehovet i förväg?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fast eller flytande.
« Svar #128 skrivet: 27 januari 2011, 07:00:02 »
tokjan
Det systemet(på automatväxlade) finns redan på långtradare,Varför ska en långtradare gasa i uppförsbacken när det finns systemet att se backen i förväg och gasa redan innan backen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #129 skrivet: 27 januari 2011, 10:57:29 »
Det behövs inga jämförelser med bilar om problemet inte gäller att hålla rätt
temperatur i kupén  ;)

Man mäter helt enkelt i det system som skall styras och inte i ett helt annat system.

De fall där man kan ha nytta av prognoser är t.ex. vid effektutjämning och energilagring.
L/VVP som går ordentligt på dagen inför en kallare natt, eller att bära in ved när man vet
att det kylan kommer att fortsätta ett tag till är två sådana exempel.

Det kan även vara nödvändigt om vi har en underdimensionerad VP som med hjälp av
utegivaren sätter full fart på värmeproduktionen långt innan det egentligen behövs.
Om huset då har en "tung" konstruktion döljs överproduktionen av att husets stomme
tar upp massor av energi utan någon större temperaturhöjning, medan det i en lätt
konstruktion leder till höjning av innetempen. Med utegivare kan man alltså offerera en
mycket mindre maskin och oftast komma undan med det utan att kunden klagar.
Lägst offert vinner!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Fast eller flytande.
« Svar #130 skrivet: 27 januari 2011, 11:15:46 »

Vi är väl ganska överens om att det inte finns så mycket pengar att spara i uppvärmningskostnad med en rumsgivare jämfört med enbart utegivare.
I alla fall inte under den värsta värmesäsongen.
Jag tycker att en givarpåverkad kurvreglering kan gå an men inte 100% innegivare. Det kan finnas objekt där det skulle fungera bra men inte i min kåk i 2 plan med vardera 100m2 och 7 rum och kök.

Jag har hellre "nästa rätt" temperatur i alla rum 90% av tiden än "exakt rätt" temperatur i ett rum 100% av tiden.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fast eller flytande.
« Svar #131 skrivet: 27 januari 2011, 13:28:59 »
Jag har kopplat ur min innegivare då den gjorde att det blev kallt i källaren när jag eldade i kaminen.
För att få exakt rätt temperatur i varje rum så får man ha fast kondensering och termostater i varj rum.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande.
« Svar #132 skrivet: 27 januari 2011, 16:43:48 »
Jag har kopplat ur min innegivare då den gjorde att det blev kallt i källaren när jag eldade i kaminen.
För att få exakt rätt temperatur i varje rum så får man ha fast kondensering och termostater i varj rum.

 ThumbsupÄnnu bättre med flytande kondensering och termostater. Blir lite bättre COP i VP samt lättare för de termostaterna att reglera.
MVH

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #133 skrivet: 27 januari 2011, 17:43:34 »
smurfen72: Nu får du ge dig. Det är A och O i styr/reglerteknik att styra på mätstället. Varför skulle man frångå den principen helt plötsligt?

Jag förstår ditt argument för att en utegivare "vet i förväg" vad som skall regleras men är det verkligen det bästa?

Skulle du köra en bil som vet själv när den skall gasa eller bromsa baserat på radar eller annan utrustning som mäter omgivning? Förmodligen inte.

Om man kör bil som en innegivare funkar så bromsar man för sent och gasar för sent blir jojjo i trafiken du får gärna ha innegivare men kör inte bil på det sättet blir liksom mer konsekvenser än om man får lite kallras från ett fönster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fast eller flytande.
« Svar #134 skrivet: 27 januari 2011, 17:59:40 »
Det behövs inga jämförelser med bilar om problemet inte gäller att hålla rätt
temperatur i kupén  ;)

Man mäter helt enkelt i det system som skall styras och inte i ett helt annat system.

De fall där man kan ha nytta av prognoser är t.ex. vid effektutjämning och energilagring.
L/VVP som går ordentligt på dagen inför en kallare natt, eller att bära in ved när man vet
att det kylan kommer att fortsätta ett tag till är två sådana exempel.

Det kan även vara nödvändigt om vi har en underdimensionerad VP som med hjälp av
utegivaren sätter full fart på värmeproduktionen långt innan det egentligen behövs.
Om huset då har en "tung" konstruktion döljs överproduktionen av att husets stomme
tar upp massor av energi utan någon större temperaturhöjning, medan det i en lätt
konstruktion leder till höjning av innetempen. Med utegivare kan man alltså offerera en
mycket mindre maskin och oftast komma undan med det utan att kunden klagar.
Lägst offert vinner!

Om man bara hade ett rum i huset skulle nog styrning med endast innegivare funka bra förutom när man får lite varmt i rummet pga många gäster och vp eller shunten stänger helt och väntar tills det blir rätt temp inne för att den ska starta det brukar bli kallras från fönster tex. Eller när gästerna ska gå och står i dörren och pratar och shunten öppnar för mycket för den har ingen aning om utetempen sånt slipper man med utegivare kompletterad med innegivare.
Menar du att med utegivar styrning kan man klara sig med en mycket mindre maskin utan att det märks Sc:,h lÃ¥ter ju bra men verkar dock lite märkligt. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!