Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215-5 Köldbärarpump tappar fart  (läst 975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SiggeJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Tid för reflexion!
Nibe 1215-5 Köldbärarpump tappar fart
« skrivet: 07 mars 2018, 10:43:18 »
Hej,

Nibe 1215-5 inst. september 2003

Upptäckte nyligen att deltaT på köldbärarsidan ändrats. Jag har alltid haft ett deltaT på 2 - 3°, men nu ligger det mellan 5 - 6°. Jag funderade först på om tempgivarna fått fnatt, men påbörjade felsökningen med smutsfiltret. Det visade sig vara i princip helt rent.
Sedan mätte jag fram- resp. frånledningstemp. och insåg att tempgivarna också verkar vara OK.

Nästa fundering blev cirkulationspumpen. Jag har alltid kört på högst hastighet för att ha ett rimligt deltaT. När jag mäter strömförbr. (A) så visar det sig att den förbrukar ca 0,6 A men enl.märkning på pumpen borde den förbruka ca 1 A. Jag testade att ändra varvtalet men det visar sig att strömförbr. är i princip samma på alla varvtal. Enl. vad jag förstår har något hänt med cirk.pumpen, men jag hade väntat att den skulle förbruka mera än uppgivet värde.

Har ni därute nÃ¥got tips eller är det byte av köldbärarpump som gäller?  Kan man förvänta att cirkpumpen lägger av helt plötsligt och bör man i sÃ¥ fall byta snarast? Värmepumpen är ju snart 15 Ã¥r och har gÃ¥tt bra hela tiden, men den har ca 65000 VP-tid och min undring är hur länge den kan fortleva?

Tackar på förhand för alla tips!



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1215-5 Köldbärarpump tappar fart
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2018, 11:06:39 »
I och med att cirkulationspumpen ger ett lägre flöde än tidigare och således uträttar ett mindre arbete är det rimligt att den förbrukar mindre el än vad som anges på märkningen. Den siffran avser nog maximal förbrukning.

Hörs det någon skillnad när hastigheten på pumpen ändras? Det ska vara en märkbar skillnad i ljudet. Om det är svårt att höra det när kompressorn går, går det att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift och ändra inställningarna på värmen så att kompressorn stannar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SiggeJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Tid för reflexion!
SV: Nibe 1215-5 Köldbärarpump tappar fart
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2018, 16:33:16 »
MÃ¥ste förklara mig bättre. Jag har testat att ändra mellan pumpen 3 olika hastigheter men man kan inte uppfatta  nÃ¥gon skillnad i varvtal. Tidigare blev deltaT större vid mindre hastighet men nu är det samma deltaT vid dom tre olika varvtalen .

Som jag skrev så har jag alltid kört på högsta hastighet (III) för att ligga inom rätt deltaT.

Något har hänt med pumpen eftersom man kan ställa om hastighetsreglaget utan att något händer (man hör ingen ökning eller minskning vid ändring av hast.) och pumpens strömförbrukning inte heller ändras vilket borde ske.

Jag kollade med värmebärarpumpen och där ändras strömförbrukningen vid de olika hastigheterna och man kan höra hastighetsändringarna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1215-5 Köldbärarpump tappar fart
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2018, 17:02:32 »
Det verkar som om pumpen går på lägsta fart hela tiden, att omkopplaren inte fungerar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!