Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann kunnig sökes  (läst 309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Viessmann kunnig sökes
« skrivet: 15 december 2023, 20:25:24 »
Hej gott folk, och alla Viessmann experter.

Sen i somras köptes det en Viessmann luft/vatten 12 kw och gas mellan ute och innedel.

Funktion idag, lite uppåt väggarna tycker jag.
Vi eldar med kamin emellanåt när man vill att det ska bli mindre förbrukning. Och jag har även behållit min gamla CTC innerdel och använder den som en returtank. dvs, jag kör flytande kondensering.

Bekymret är:
Om jag kör mot utegivare, och även aktiv innegivare så funkar det rätt bra, när man endast kör med pumpen. Men däremot när man börjar elda, och innertemp är inställd på 22 grader, och det är närmare 24 grader när man eldat på, så startar pumpen fortfarande emellanåt (och inte för att värma tappvarmvatten) jag tycker att när man har lämnat 22.5 grader mot den inställda 22 grader så ska pumpen stå helt stilla tills tempen har ramlat ner igen.

Det andra bekrymret är också att när det är typ över +7 grader eller så, så får jag massor med start/stopp tider. Detta kan även hända när jag eldat lite.
Pumpen går 2 min, vilar 11 - 12, och så kan den hålla på i många timmar. jag vill alternativt förlänga stopp tiden på något sätt, typ 30 min eller så.

jag vill även se ifall man kan bestämma över pumpen så att den startar på lägsta effekt och håller sig en viss tid innan den ska öka? Om det nu är möjligt.

Iallafall, finns det någon där ute som en lite av en vissmann guru som skulle kunna guida mig lite genom de viktigaste inställningarna, hur man ska tänka och hur man ska ställa in?

Ett annat alternativ är väl kanske att köra endast på innegivare, bestämma hur mycket över och under temp det ska vara utifrån börvärdet, och starta pumpen i lägsta effekt när den ska igång, och stoppa helt när temp är uppnådd? Skulle detta kunna vara möjligt, eller ett alternativ?

Sen om det finns någon som kan koderna till den utökade menyn?! vad finns där? :)

tacksam för all hjälp boys and girls
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann kunnig sökes
« Svar #1 skrivet: 15 december 2023, 21:16:14 »
Har inte stor erfarenhet av denna VP, men kan tänka mig att vid många starter så uppnår den tempen som behövs snabbt. Orsak blir då att den inte blir av med värmen och stannar, den får liksom lite hicka. Detsamma händer när du eldar, termostaten säger att nu är det varmt. men ett flöde finns för värmen och går det ner under en viss nivå så kan VP starta. Är nog bara ett fåtal på detta forum som vet något om din VP, alla är mer eller mindre indoktrinerade på 3 fabrikat och där är dom och kan nästan inte tala om några andra fabrikat. Vad händer om du kopplar bort inegivaren, i bland kan det bli kollision med värden.
 SÃ¥ tror att du ska kontakta Wiessmann suport och gryfta dina problem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!