Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frigolit som trossbotten?  (läst 7160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borsten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Frigolit som trossbotten?
« skrivet: 25 juni 2008, 13:19:27 »
Hej
Har för något år sedan köpt ett hus med krypgrund som har en förhöjd luftfuktighet. Trossbotten har fått en liten påväxt av vitt ludd och har nu börjat riva ner allt. Tänkte att jag skulle byta ut både isoleringen under och själva trossbotten (det finns en liten lukt inomhus, därav mitt val att byta även isoleringen.).
Nu till min fråga: Vilket material lämpar sig bäst att använda som trossbotten? Vill helst ha ett oorganiskt. Hade tänkt mig att använda falsad frigolit som trossbotten, är det någon som har någon erfarenhet av detta material, fungerar det i en krypgrund? Blir det för tätt? Lite luftgenomsläpp skall det väl vara? Får mössen fritt fram att ta sig in i bjälklag?
Har även tänkt mig att täta grundens väggar där det inte är betong med vindpapp för att installera en adsorptionsavfuktare/kondensavfuktare, läst en massa om för och emot på båda förslagen och svävar i det blå om vilken som lämpar sig bäst.
Huset står på plintar med stödmur i västerläge.

Tacksam får råd!
/Villrådig villaägare

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frigolit som trossbotten?
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2008, 14:38:03 »
Här är en bra länk om krypgrunds-fukt (vet inte om du redan läst denna).
Matrialvalet är jag dock dÃ¥lig pÃ¥ sÃ¥ jag passar frÃ¥gan vidare, det enda jag vet om frigolit är att insekter typ myror o getingar tycker om detta material, som man bör ta i beaktande vid omisolering  av krypgrunden.

Länk:   http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Borsten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Frigolit som trossbotten?
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2008, 00:15:16 »
Tack för tipset. Hade inte en tanke på det med myror etc!

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frigolit som trossbotten?
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2008, 20:13:51 »
Jag har frigolit skiva monterad på trossbotten (?krypgrundstak?). Det finns även frigolit skiva på marken som är sedan täkt med plast. Det fanns i huset när jag köpte den. Jag vet inte hur pass effektivt det är.

Borsten, om du läser den här sidan fortfarande, titta på mina bilder under tråd, "installation av avfuktare, äntligen". Där ser du frigolit under trossbotten.
Raj.
« Senast ändrad: 13 augusti 2008, 09:38:00 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!