Initialt behövs säkert lite högre tryck om det är helt tomt på luft och gummit ligger mot plåtkärlet.
Håll säkerhetsventilen öppen medan du pumpar. Alternativt, vissa modeller kan man vrida upp till max innan den klickar och köra in en insexbits som håller den öppen. Cirka 4 mm bits.
Ställ upp pumpen högt, går allt som det ska sker pumpprocessen inte förhastat alls, ett förlopp på en minut kanske.
Jag bytte till cykelpumpen (sån som står på backen när man pumpar) och följde den här instruktionen. Samma problem kvarstod - efter två-tre pumptag var trycket ca 2,5-3 bar enligt cykelpumpen, och fortsatt pumpande hade ingen effekt utom att luft läckte tillbaka ut genom pumpen som det brukar göra litegrann.
För att utesluta att det var ventilen som var orsaken så skruvade jag ur ventilkärnan helt och återupprepade med cykelpumpen med exakt samma resultat.
I det här läget antar jag att problemet är att gummit ligger fast mot plåtkärlet som Carl N sa och att gummit sitter relativt hårt där.Eftersom det ändå inte gick att lösa med cykelpumpen så valde jag att istället gå över till Makita-pumpen, först på 2,5 bars max (samma resultat som innan) och sedan 3 bars max. (Jag låter inte pumpen köra någon lång stund, utan i princip trycka in avtryckaren och sedan släppa igen.) När jag provar på 3 bars max så går den först upp till drygt 3 bar, det hörs ett ljud från expansionskärlet och sedan går trycket ner till 0. Jag provar lite till och hör då gurglande från säkerhetsventilens ledning.
Här tänker jag att jag är ett av två lägen:
1. Gummit har lossnat och "allt är bra".
2. Gummit sitter fortfarande fast, men har nu en läcka i sig.
Jag sätter tillbaka ventilen och provar att fylla på med Makitan. Nu är trycket noll hela tiden, men det kommer vatten ur säkerhetsventilens avlopp när jag pumpar. Borde inte trycket efter ett tag öka till åtminstone någon tiondels bar? När jag skruvar loss pumpen hör jag ett svagt pysande ljud ut från ventilen.
Således misstänker jag att det är fall två - gummit har nu en läcka och kärlet är därmed trasigt, men å andra sidan hade det nog inte gått att rädda ändå mtp att det överhuvudtaget inte gick att få loss gummit med en cykelpump. Är det här en rimlig gissning, eller finns det något sätt att veta säkert? Och om det till äventyrs skulle vara så att gummit faktiskt har lossnat korrekt - kan jag lita på att det håller för normal användning då? (Kärlet är strax över tio år gammalt.)