Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar med poolstyrning?  (läst 6275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepumpar med poolstyrning?
« skrivet: 24 juni 2015, 01:30:14 »
Hej!
Som så många andra trådar så önskar jag också lite råd och hjälp med värmesystem till vårt första hus. Vi har precis flyttat in i ett 1 1/2 plans hus+ inredd källare på totalt 175m2 uppvärmd yta. Idag sitter det en väldigt välskött men också väldigt energislukande CTC Parca kombipanna med 9kw på elvärme. Detta räcker mer än väl till huset men då huset också har en pool på ca 50m3 (4x8m) så lär inte elräkningarna bli så roliga med detta sommarvädret och pannan på högvarv för att få värme i poolen. Slänger dessutom in ved allt vad jag kan i pannan men elpatronen ger inte med sig utan ligger på max. Så ju förr vi kan skaffa värmepump ju bättre. Huset ligger i skåne och klarar sig som sagt bra på 9kw. Tidigare ägare låg på 24000kw/h årligen inklusive hushållsel med 4 personer i hushållet och utan vedeldning i pannan. Huset har 16A huvudsäkringar.

Har vissa krav, förutsättningar och begränsningar på systemet:

1. Luft/vatten är det enda alternativet för oss. tomten passar ej för jordvärme och bergvärme går ej heller.

2. Maxhöjden för innedelen inkl kopplingar är 2m. Vi vill helst ha allt samlat i en enhet och undvika separat varmvattenberedare. Att ha kvar nuvarande panna och endast köpa utedel funkar inte heller då vvb på pannan är kass och varmvatten numera värms med en nibe tappman.

3. Huset har högtemp radiatorer, 2 rörs system. det finns totalt 16st sådana i olika storlekar. vet ej effekten på dessa.

4. Poolvärme. Här vill vi ha styrning av poolvärme direkt på innedelen. Inga patentlösningar utan en enkel och användarvänlig (så frun fattar hur man gör) styrning direkt i displayen. Idag finns en pahlen 40kw värmeväxlare kopplad mellan panna och poolsystem. Enligt experterna borde poolen kräva runt 10kw värme för att hålla 28grader? i dagarna har framledning till pool vvx legat på 45-55grader och det har funkat bra. Separat poolvärmepump är inte heller ett alternativ då hela poolsystemet sitter i pannrummet i källaren.

Alternativen jag tittat på som har poolstyrning är:

Bosch compress 6000AW 13kw + innedel AWM. Inverter är ju bra då poolen kräver mer än huset och vår/höst kan den gå på halvvarv. Att det ingår styrning via internet/app är också ett plus då jag är borta mkt. Tyvärr faller detta bort då AWM kräver 210cm för att få plats med alla kopplingar ovanpå pannan.

CTC Ecozenith 250i L + EcoAir 410. Gillar detta systemet skarpt. Poolstyrningen verkar bra, egen slinga till poolvärmeväxlaren och inga växelventiler utan endast on/off till cirkulationspump för poolslingan. Shunt till radiatorer ser jag också som en fördel. Den stora nackdelen här är att pumpen är lite stor för huset och jag är rädd att det blir lite många start/stopp då det inte är en inverterpump, har jag rätt i det?

Nibe. 2030 9kw samt passande innedel. Gillar inte systemet lika bra som ctc samt att det inte är inverter, Men det kan ju vara bra ändå kanske?

Man kan lugnt säga att budget också spelar en stor roll i det hela. Det verkar finnas massor av system som är betydligt billigare, men jag lyckas inte lista ut om poolstyrning finns som tillval. Finns det något annat fabrikat/system med poolstyrning?

Då vi har gratis hjälp av godkänt folk för installationen så vill vi endast köpa produkten och sedan installera själv, så förslag på lämpligt system samt var man köper det mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2015, 21:22:36 »
Byt ut nibes alternativ mot Nibe 2040 (12 kW?) + VVM 310 + POOL 310.
Då får du en inverter istället och VVM 310 borde du få in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2015, 22:48:59 »
Byt ut nibes alternativ mot Nibe 2040 (12 kW?) + VVM 310 + POOL 310.
Då får du en inverter istället och VVM 310 borde du få in.

Tackar för svar! Har kollat lite på det alternativet också. Fördelen är ju att 2040 är lite billigare samt inverterstyrd. Vårt relativt varma klimat borde också ta bort flera problem. Den stora nackdelen verkar vara att 2040 är 1 fas och våra 16A säkringar är då i minsta laget. Att bygga om elsystemet m.m när det finns fördraget 3 fas fram till pannan känns inte heller bra utan 3 fas är nog det vi siktar in oss på.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2015, 19:43:53 »
Jag tror de flesta luft/vatten invertrar är enfas.
Den finns några 3-fas men de är betydligt större än vad du behöver.
Den 13 kW Bosch du hänvisar till är nog den minsta 3-fas LV-inverter du kan hitta pÃ¥ marknaden.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2015, 21:09:46 »
Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast? FÃ¥ värmepumpar klarar mer än runt 50 grader när det är 10-15 grader kallt.  Iofs kanske det inte är sÃ¥ kallt mÃ¥nga timmar per Ã¥r hos er?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2015, 21:47:33 »
Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast? FÃ¥ värmepumpar klarar mer än runt 50 grader när det är 10-15 grader kallt.  Iofs kanske det inte är sÃ¥ kallt mÃ¥nga timmar per Ã¥r hos er?

Önskar jag visste! Har ju en hel del radiatorer och hoppas jag ska klara mig på 50grader. Skulle man inte göra det så får man väl byta till andra radiatorer eller någon fläkt efter hand. Har ju inte så mycket val. CTC och nibe ger väl iof högre temp än Boschen. Vill ju egentligen ha CTC systemet, gillar innedelen. Men om 410 är för stor för vårt hus är den stora frågan. 408 är nog för liten för poolen. Svårt att välja och ganska mkt pengar så det måste bli rätt. Boschen känns modernare på nåt sätt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2015, 11:20:23 »
Jag tycker EcoAir 410 ändå verkar rimlig för huset, den ger nog runt 6,5 kW värmeeffekt vid DVUT. Om man antar 50 W/m2 boyta blir det 8,75 kW. Och källare drar värme för det mesta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2015, 00:00:35 »
Jag tycker EcoAir 410 ändå verkar rimlig för huset, den ger nog runt 6,5 kW värmeeffekt vid DVUT. Om man antar 50 W/m2 boyta blir det 8,75 kW. Och källare drar värme för det mesta.

Precis det jag vill höra! Det lär bli lite plats över i pannrummet och jag funderar på om det är möjligt att koppla på en extra ackumulator tank till CTC systemet om man märker att det blir väl många stat/stopp? hela källaren är isolerad, 500mm väggar märkte jag när jag skulle installera en vattenutkastare idag.

Sen har jag ju inte helt släppt tanken på ett billigare system, LG mfl verkar ju ligga lågt i pris. Finns det några andra alternativ än de jag nämt?

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2015, 00:44:09 »
Ja då har jag iaf bestämt mig för CTC. Nu är den stora frågan vilken värmepump man ska ha. 408 eller 410?

Har fått höra att när oljepannan var igång förr i tiden så förbrukades det 2,5m3 olja om året. Vilket verkar stämma bra med dagens 24000kwh inkl hushållsel. Hushållselen lär vara ganska hög med tanke på att poolpumpen går dygnet runt också. Enligt alla beräkningar jag hittat på nätet så verkar ju 408 räcka för oss. Frågan är vilken effekt den ger vid varmare utetemperaturer då man ska värma poolen, den borde ju rimligtvis kunna ge ifrån sig ännu mer då?

Samtidigt så lär ju 410 klara även en kallare vinter utan problem, och skillnaden i pris är inget vi vill väga in i beslutet mellan dessa 2 pumpar utan vi vill ju ha det som är mest optimalt. Att det blir fler start/stop är ju givet, men hur skadligt är det på en modern pump?

Lider av svår beslutsångest!

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2015, 20:48:26 »
Dette kan ctc regne ut for deg...jeg fikk vite at det var bedre Ã¥ gÃ¥ ned til 408  for akkurat nok ned til ca -10 og sÃ¥ hjelpe til med litt elpatron.da fikk pumpen gÃ¥ lenger og mindre start stopp 90% av Ã¥ret...mere lønnsomt og bedre for pumpen Ã¥ bruke litt ekstra el de kaldere dagene, enn at den for for mye start stop mesteparten av Ã¥ret..

Dessuten, jeg hadde ikke hatt plass til 410 der 408 skulle stå uansett.. så hadde jeg måtte hatt 410, så måtte jeg ha tatt et annet merke vp.

Jeg liker i250, og ecologic displayet og menyer er nice.

Vet at innstallatøren har i lave pannrom, måtte bruke i250 og ecopart for å få bergvarme inn ... Fine med i250 er at det er en elkjele, som man kan koble ting til..hvis min ecoair stopper, så fungerer all varme innomhus uansett...
15kwh ...




Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #10 skrivet: 04 september 2015, 00:27:06 »
Hej Hej!
Kom ett takbyte emellan så beställning av värmepump har dragit ut på tiden. Och tur var väl det för nu har ju CTC släppt EcoAir 510M med inverter tummenupp Så nu får man ju precis det man vill ha.

Har en offert redo för beställning innehållande:
CTC EcoAir 510M
CTC EcoZenith i250l
Expansionskort för sol/pool
installationsdelar

Tänkte beställa i dagarna, för detta borde väl bli alldeles utmärkt? Eller har jag tänkt helt fel?

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #11 skrivet: 04 september 2015, 14:48:58 »
Nice kombo..
Hadde jeg venter til neste år , kommer den til norge i 230v og.. Typisk .
Men nå sier ctc at den vil koste 10-15000 mere her, og spare i mitt klima ca 1000kwh mere i året.. Så jeg kunne være fornøyd med min 408... Men uansett...

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2015, 00:41:44 »
Så, då var det installerat och klart, CTC Ecozenith 250 och Ecoair 510. Nu återstår "bara" att ställa in allt korrekt.

Lite frågor som dykt upp:

Vad är lämpligt  :dt: pÃ¥ radiatorslingan? Har svÃ¥rt att fÃ¥ ställt in cirkulationspumpen korrekt, för mycket fart sÃ¥ har jag väldigt lite  :dt:, för lite fart sÃ¥ blir det varmt i källaren och kallt där uppe. fÃ¥r nog försöka strypa pÃ¥ nÃ¥got sätt dÃ¥ alla termostater stÃ¥r öppna nu.

Vad är bra inställningar på EcoZenith250?
Nu har jag övre tank på 55 °C , Nedre tank reglerar sig ju upp och ner beroende på framledning, men som minsta temp har jag 35 °C. Elpatron på övre tank ska kicka in vid 45 °C

Slutligen så fungerar min inverterpump mest som en on/off pump just nu tycker jag. Den startar snällt och fint, kör på ganska bra för att sedan varva ner något innan börsvärde är uppnått. När börsvärde nås så stoppar den. Tycker ju den kunde gått på lågt varvtal med lägre temperaturer istället men samtidigt så är värmebehovet ganska begränsat just nu så det kanske påverkar en del.

Sammanfattningsvis så har vi inte bränt en enda säkring denna veckan när vi tvättat, lagat mat och kört den gamla elpannan samtidigt tummenupp så mindre el förbrukas det ju helt klart. Ecoair 510 är också extremt tyst, så jag springer som en idiot ut och in för att dubbelkolla att den verkligen går.

(Någon kanske kan flytta tråden till CTC delen och lägga till ez250+ea 510 i rubriken?)

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2015, 18:03:18 »
Eftersom du har ett shuntat system så går det inte att justera deltat nu när värme behovet är litet. Shunten återcirkulerar det mesta av vattnet till radiatorerna och då blir deltat litet. Ställin cp så du har värme på alla radiatorer och läs av deltat när det är riktigt kallt.
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 18:52:25 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2015, 18:51:01 »
Vad är bra inställningar på EcoZenith250?
Nu har jag övre tank på 55 °C , Nedre tank reglerar sig ju upp och ner beroende på framledning, men som minsta temp har jag 35 °C. Elpatron på övre tank ska kicka in vid 45 °C
Har du min framledning satt till 35 °C ?
Behöver du värme i källaren på sommaren?
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!