Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bla_bla1357
« skrivet: 12 februari 2017, 20:53:02 »

Jag har en F750 som lider av hög elförbrukning och tokavfrostningar som jag inte lyckades fixa på cirka ett år trots att jag fick hjälp av både Nibes servicetekniker och av forumet här. Men inspirerad av denna tråd, tänkte jag att det vore intressant att prova höja ventilationen från 55% som motsvarar normen för mitt hus på 106 kvadratmeter till 75%. Jag kan konstatera följande:
- kompressorns max frekvens ökade från cirka 85 Hz till över 100 Hz (vilket är förväntat)
- pumpen jobbar lugnare
- kompressorn orkar utan eltillsatsens hjälp längre
- jag behövde inte höja kurvorna för att behålla samma temperatur som jag hade innan jag höjde ventilationen
- luftfuktigheten sjönk från cirka 35% till under 20%
- ventilationen låter alldeles för mycket.
Det är tyvärr de sista två punkterna där allt havererar och som nog gör att det är värt att hålla förhållanden för pumpen (och plånboken) sämre när samtidigt förhållanden för oss som bor i huset blir bättre. Min känsla är att Nibe F750 inte är designad för hus under 150 kvadratmeter då den kräver ett högt luftflöde. Den är ju fortfarande ett mycket bättre alternativ ur en förbrukningssynpunkt är direktverkande el eller fjärrvärme, men den funkar nog bättre i större hus.
Skrivet av: Goenisse
« skrivet: 11 februari 2017, 21:24:23 »

Man har bäst COP på låga frekvenser. Jag har fokuserat mycket på att minska antalet starter (dvs långa medeltider innan avfrostning). Jag låter tex pumpen tappa till -600GM innan den går igång.

Om jag förstår dig rätt så har du istället för fabriksinställningen -60 GM hela -600 GM för när din kompressor ska gå igång?
Vad har du då för GM för när tillsatsen ska hjälpa till?

Jag har fått för mig att driften är snålast när kompressorn får gå konstant på låga Hz istället för starta, stoppa, starta och stoppa.

Vill inte din pump varva upp ordentligt för att komma ifatt när den väl startar vid -600 GM?
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 11 februari 2017, 20:30:16 »

Vårt enplans på 156 kvadrat var vid leverans på 54% så ur ett normperspektiv är det rimligt. Dock anser jag att ekonomin blir bättre om man ökar lite.
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 11 februari 2017, 20:05:05 »

Jag tycker det låter som en bra tanke. Med mina inställningar har jag snittid på en kompressorkörning på 2h. Detta är i skåne. När det blir varmare kommer snittiden öka pga färre avfrostningar och att de nyare mjukvarorna gärna kör på låga frekvenser. Man har bäst COP på låga frekvenser. Jag har fokuserat mycket på att minska antalet starter (dvs långa medeltider innan avfrostning). Jag låter tex pumpen tappa till -600GM innan den går igång.

kompressor drifttid EB100-EP14   5476h
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14   477h
kompressor tidfaktor   4220.7kWh
kompressor tidfaktor varmvatten   484,9kWh
kompressorstarter EB100-EP14   2741

Skrivet av: Goenisse
« skrivet: 11 februari 2017, 19:05:01 »

Med fläkten på 100 % så passerade så pass mycket (FÖR mycket?) uppvärmd luft genom pannan att det var som en avfrostning hela tiden. Alltså måste ju ganska mycket energi släppts igenom utan att tas tillvara på, förutom då att den motverkade isbildning vilket var glädjande om jag förstår det rätt. Med fläkten på inställda 56 % så har jag annars avfrostningar lite då och då.

Frågan är hur man hittar - om det ens finns - den gyllene hastigheten som gör att pannan får mycket med varmluft/energi att jobba med samtidigt som man låter en tillräcklig mängd varmluft passera igenom konstant för att motverka avfrostning utan att det sugs ut för mycket varmluft och slösar bort energin samtidigt som det upplevs som dragit i huset..?

Hos mig upplevs 56 % för lågt och 100 % givetvis för högt.

I mitt fall idag kändes det som en bättre idé att låta överskottet på varm inneluft sugas upp av pannan och komma den tillgodo istället för att öppna ett fönster. Men det är kanske fel tänkt?
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 11 februari 2017, 18:28:25 »

Jag har snart klarat två vintrar med bara 50h elpatronförbrukning. Tricket är att ge pannan mycket luft och ha ett rent luftfilter. Läser man specarna så är 180-200 bra värde på lufthastighetsmätaren. Hos mig blir det 65% fläkthastighet. Men ju högre desto "bättre" ur energisynpunkt.

Att vädra mer än normen är väl inget att oroa sig för? Ingen påpekar ju att folk har altandörren öppen hela dagen på sommaren.
Skrivet av: eskimos20
« skrivet: 11 februari 2017, 17:41:47 »

Vi har runt -16 just nu uppe i Sävast/Boden nära Luleå.

Jag har en kåk på 145kvm. Jag har märkt att oavsett om tempen är -5 eller -30 så måste man ha en relativt hög fläkthastighet för att slippa det långa avfrostningarna.

Jag kör 85% hastighet ut och 75% in.. vet inte om alla har samma inställningsmöjligheter eftersom jag har en SAM40 tilläggsmodul men så har jag iaf.

Min elpatron ligger o kör nästan hela tiden.. men det beror definitivt på det kalla vädret vi har här uppe, det får man räkna med.

Jag har cirka 5 avfrostningar / dygn och dom varar i mellan 10-13 minuter ungefär.

När jag sänker hastigheten på fläktarna kan Niben bli knäpp och avfrosta i flera timmar. Det är inte optimalt.

Jag förstår att det finns många som har mkt kompetens på området men jag har ställt in min efter vårt klimat här uppe och efter praktiska tester :)

/Daniel
Skrivet av: Goenisse
« skrivet: 11 februari 2017, 15:16:48 »

Bumpar/Lånar tråden.

Fläktläget Normal i min F750 är ställt till 56 %. Har 1,5 plan och 160 kvm. Låter det rimligt?
Ibland ser jag att folk gör en uträkning för hur många liter luft/sekund/kvm som ska passera huset enligt norm, samt gör jämförelse mot vad pannans aktuella värde säger. Ni som kan, vilket värde ska jag ha i pannan för att normen (liter/sekund/kvm) ska uppfyllas samt att F750 ska gå optimalt?

En intressant sak från idag. Vi har stort fönsterparti mot söder som värmer upp rejält en solig förmiddag som idag. Har inte hunnit få upp solskydd ännu. Innetemperaturen var hög trots -2 ute och kraftig vind (Skåne). Frugan ville öppna ett fönster på nedervåningen för att släppa ut värmen, men jag sa nej och testade istället att ställa fläkten på 100 % (4 h) för att se hur inneklimatet ändrades. Fläkten i pannan började ju låta en hel del mer vilket såklart är naturligt men i övrigt så sjönk energiåtgången till pannan ganska kraftigt, procentuellt åtminstone. Det där fläktvärdet i pannan ökade rejält och avluften blev inte så kall, jag tror inte jag märkt av en enda avfrostning under tiden fläkten kört på 100 %. Det känns således ganska positivt med åtminstone en temporär höjning av fläkten en dag med mycket uppvärming från solinsläpp. Eller är jag helt fel ute?

Snart har 4 h gått och fläkten ska återgå till 56 % och jag inväntar att GM kommer att sjunka. Solen försvann bakom molnen för en stund sedan.
Ångrar starkt att jag inte tryckte in ett USB och loggade...
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 16 maj 2016, 07:21:27 »

Jaha, i Skåne...jag bor i Stockholm och här fungerar nog inte samma driftläge lika bra som hos er. Vintrarna är kallare och uteluften därmed betydligt torrare vilket skulle skapa betydligt sämre inomhuskomfort här med samma inställning som fungerar hos er. Enligt tabellen du hänvisade till kan du få ännu högre COP om du höjer lufthastigheten till 252 m3/h men det skulle säkerligen göra att inomhuskomforten försämrades även i Skåne? Så det gäller väl att hitta en inställning som är anpassad för samtliga förutsättningar och vad gäller nibes avfrostningsproblem så minskar dessa säkerligen ju längre söderut man kommer?
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 15 maj 2016, 21:31:50 »

Jag pratar bara om vår Nibe 750, andra märken har jag ingen erfarenhet av (förutom vår gamla Ivt 490 men det är off topic). Vi verkar vara överens om att COP ligger mellan 2,5-4,5 beroende på temp och kompressorfrekvens. Det gäller förutsatt att kompressorn är igång. Att jag höftade till med COP 4 gäller inte worstcase men är nog inte orimligt i skåne där jag bor, snarare sällsynt att pumpen går på max. Hursomhelst om man vill få tillbaka mer än 100% av tillförd energi så skall (läs elpatron) man se till att kompressorn snurrar och inte avfrostar (just avfrostningar är enligt många en akilleshäl på F750). Mitt råd är fortfarande att lägg hellre på 5-10% på luftflödet om du är intresserad att optimera mot energieffektivitet.

Hittade förresten tabellen som jag använde för att rekommenera ca 180 kubik/h. COP värdena är bra (dock inte alltid högst!) utan att ge ett alltför dragigt hus. Bieffekten är att högt luftflöde håller förångaren isfri vilket ger längre aktiv tid på kompressorn (detta är nog den största vinsten)
http://www.nibe.se/nibedocuments/9571/M11040-2.pdf

Detta stämmer alltså inte
Citera
Dessutom når du aldrig COP 4 med varken 750 eller Comfortzone, närmare 3 vid uppvärming av radiator/golvvärme, ännu sämre vid VV produktion.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 15 maj 2016, 07:30:28 »

Citera
COP är 4,72 enligt NIBE har ingen anledning att ifrågasätta dessa siffror

Det tycker jag nog man bör titta närmare på, om du kollar upp detta så anger nibe att det gäller när pumpen bara levererar 1,498 kW och det räcker ju aldrig till att värma huset vid den utetemperatur du pratar om. När pumpen avger som mest, 4,994 kW så ligger COP på låga 2,43 (Och vid varmvattenproduktion 2,8).

I bilden syns också att COP går ner kraftigt ju kallare uteluft är. Och det är klart, har du +12 ute så räcker säkerligen 1,5 kW för att värma kåken och då får du fint värde på COP. Men vid -7 är COP  nere på 2,5

Allt enligt nibes tekniska dokumentation som vi väl inte skall ifrågasätta?

http://www.nibe.se/nibedocuments/16508/331464-3.pdf

Sen är det klart att det krävs mer luft för att att återvinna mer energi, så javisst, högre luftflöde, högre återvinning. Men energin du utvinner finns redan i den luft som finns i huset och den skall ersättas. Om du har bra klimat inomhus under den kalla årstiden och att det inte drar kallt med hög fläkthastighet, så visst jättebra. Min erfarenhet med vår pump i vårt hus är att det är bättre att sänka hastigheten, det ger bättre komfort och något högre RH vilket också är bättre ur hälsosynpunkt. Å andra sidan får man inte problem med långa avfrostningar med en CE 50:a så vad som fungerar med en sådan kanske inte går med en 750:a

mvh Walter
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 14 maj 2016, 21:07:26 »

COP är 4,72 enligt NIBE har ingen anledning att ifrågasätta dessa siffror. (Dock med högt luftflöde men det är ju det denna tråden handlar om).

Jodå jag har Nibe F750 själv. Jag och 3 grannar bor i nybyggda stenhus med F750, alla flyttade in nyår +- 2 veckor. I veckan gnällde de över sin höga förbrukning, what tänkte jag, vi har aldrig haft så lågt :-). Då skall tilläggas att när vi sålde vårt gamla fick det engerkliklass A. Första gången energikonsulten gett någon den klassen.

Våra 2 första veckor bodde ingen i huset, jag körde 100 % fläkt och 17-18 grader inomhus. Trots att vissa dagar var -10 gick elpatronen aldrig in. I detta specialfall är det ju också bonus med mycket torr luft pga byggfukt.

I veckan ställde jag in några gravt feljusterade pannor hos grannarna. Två hade elmätare på 12000 kwh, en på 6000 och vår ligger på 3200. (Detta är enbart pannans mätare exkl hushållsel).

Hela min poäng med denna tråden är att det krävs luftflöde för att hålla avfrostningarna borta. När pannan frostar av är den en ren "förlustmaskin" ( suger in kall luft och tvingas värma med elpatron.)

Med vänlig hälsning, johan

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 14 maj 2016, 15:15:55 »

Pumpen kommer inte att klara av att hålla en komfortabel temperatur i huset om fläkten går med för hög hastighet under den kalla årstiden och definitivt kommer då eltillskottet att gå in. Jag har hittat rekommendationer (finns länkar någonstands här på forumet) där man rekommenderar halverad normventilation under den kalla årstiden för att inte förlora för mycket energi. (sedan är det ur hälsosynpunkt inte heller bra att ventilera för hårt eftersom luftfuktigheten blir för låg men det är ju irrelevant i den här diskussionen).

Dessutom når du aldrig COP 4 med varken 750 eller Comfortzone, närmare 3 vid uppvärming av radiator/golvvärme, ännu sämre vid VV produktion.

Har du en frånluftsvärmepump själv?
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 12 maj 2016, 21:07:06 »

Håller inte med. Pumpen behöver luft för att inte avfrosta hela tiden. Ju mer luft desto längre aktiv tid på kompressorn. Vid kall väderlek och för lite luft kan man "enkelt" få lika långa avfrostningar som körningar av kompressorn. När den avfrostar så sugs iskall luft in men inget återvinns, då går den ca 4 gånger dyra elpatronen in. Med mer luft kan kompressorn hållas igång i timmar innan avfrostnig och man får sin COP på runt 4 tillbaka en längre tid.

Visst måste det vara en nettovinst om man tar in -5 gradig luft för att lämna av -15? (Visst skall den värmas upp men detsamma gäller ju nedkylningsfasen). Dessutom kommer man sällan upp i över 100 Hz på kompressorn utan att ha bra luftflöde.

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 09 maj 2016, 22:59:33 »

Citera
Även om det är -5 ute så kyler pumpen ner luften ytterligare (till -15) så hur konstigt det låter så är det en vinst

Det är nog feltänkt, åtminstone fel uttryckt. Pumpen återvinner inte energi ur -5 gradig luft. Korrekt är att den utvinner den ur frånluften som är uppvärmd av pumpen eller andra energikällor. Men eftersom -5 gradig luft dras in i huset så måste den först värmas upp (till runt +20 grader eller mer) innan energi kan återvinnas. Det är just den uppvärmingen som kan bli riktigt kostsam (och inte en vinst) om den måste ske med eltillskott. Vilket lätt blir fallet om fläkthastigheten är för hög under den kalla årstiden.
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 09 maj 2016, 20:07:52 »

Välj hellre en hög än en låg hastighet. Pumpen behöver omsätta luft för att ge 4 gånger COP i invertern. Sikta på att luftflödet skall nå 180-200 om du inte upplever obehag av drag i huset. Även om det är -5 ute så kyler pumpen ner luften ytterligare (till -15) så hur konstigt det låter så är det en vinst.

Med vänlig hälsning, johan
Skrivet av: Peter Östberg
« skrivet: 27 mars 2016, 23:10:03 »

Grymt. Tack.
Skrivet av: fnav
« skrivet: 27 mars 2016, 23:01:07 »

Japp, det går!

Håll Bakåt-knappen intryckt i 7 sekunder för att komma
åt Servicemenyn.

Meny 5.1.5 - fläkthast. frånluft
Här ställer du in hastigheten för de fem olika valbara lä-
gena till fläkten.
Skrivet av: Peter Östberg
« skrivet: 27 mars 2016, 22:11:57 »

Jag undrar om man kan ställa fläkthastigheten manuellt på något sätt. Jag har norm(50%), hast1(0%), hast2(30%), hast3(80%), hast4(100%)..
Jag skulle vilja ha 70-75% på normalläget.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!