Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor.  (läst 1371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad onjoge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfrågor.
« skrivet: 05 februari 2005, 22:44:36 »
Har läst ett antal inlägg och diskussioner och inser att jag är en amatör i sällskapet.

Kan någon hjälpa mig med lite funderingar jag har efter 6 månader som värmepumpsinnehavare.

Vintern har ju inte varit så kall hittills här i västergötland. Jag har  den senaste månaden haft konstant temperatur på 0 grader VB fram och ca -2, -3 grader på VB retur. Det känns som om det är ganska låga temperaturer. Det är ju inte så att pumpen får arbeta för högtryck för att hålla huset varmt direkt.
Hur kommer det att se ut när det blir riktigt kallt en längre period??

Efter att ha läst ett antal inlägg i debatten tror jag mig förstå att ca 20-25 starter per dygn inte är något att oroa sig över??

Jag har knappt 120m aktivt borrdjup. Nibe 1215-5kW.
Vi värmer 145 kvadratmeter till 21 grader och källare och garage ca 50 kvadrat till ca 15 grader.
Har haft installationen i ca 6 månader.

Tack på förhand!
Bostad:Nibe 1215,  5kW, 120m borrat hÃ¥l. 165m2 uppvärmd yta plus garage och källare pÃ¥ ca 50m2. Fritidshus: NIBE 310p , vattenburen golvvärme i tre plan. Byggyta 82 kvadratmeter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybörjarfrågor.
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2005, 22:52:03 »
Kb fram (köldbärare) menar du nog ?
0 grader redan nu!?   det kommer att sjunka mycket sakta i flera Ã¥r!!  Du hamnar nog pÃ¥ -1 eller -2 in sÃ¥ smÃ¥ningom..   Men det funklar säkert helt ok. Det enda som händer är att elförbrukningen ökar lite...
tycker du det blir för kallt kan du kanske utöka med en sträcka ytjordvärme. Om du har lämplig tomt... Men du kan nog köra en vinter till för att se hur det blir då!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Nybörjarfrågor.
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2005, 23:14:05 »
Det lustiga är att hålet kyls mindre när det är svinkallt ute!
När elpatronen höjer temperaturen för att elementen ska blir tillräckligt varma då minskar verkningsgraden i VP och hålet kyls mindre.

Du skriver att din pump inte jobbar ihjäl sig... så jag antar att du har stopp tider och under den tiden hinner hålet återhämta sig.
Vet du vart gränsen ligger innan elpatronen gÃ¥r in? Det är vid den tempen du kyler hÃ¥let maximalt. DVS mycket 'gratis' frÃ¥n hÃ¥let  :)

20-25/dygn tycker jag är ok. Du kan nog läsa en hel del i det ämnet här...

Välkommen! (det är inte mitt forum men jag skriver sÃ¥ i alla fall  :-[)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!