Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor.  (läst 1371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad onjoge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfrågor.
« skrivet: 05 februari 2005, 22:44:36 »
Har läst ett antal inlägg och diskussioner och inser att jag är en amatör i sällskapet.

Kan någon hjälpa mig med lite funderingar jag har efter 6 månader som värmepumpsinnehavare.

Vintern har ju inte varit så kall hittills här i västergötland. Jag har  den senaste månaden haft konstant temperatur på 0 grader VB fram och ca -2, -3 grader på VB retur. Det känns som om det är ganska låga temperaturer. Det är ju inte så att pumpen får arbeta för högtryck för att hålla huset varmt direkt.
Hur kommer det att se ut när det blir riktigt kallt en längre period??

Efter att ha läst ett antal inlägg i debatten tror jag mig förstå att ca 20-25 starter per dygn inte är något att oroa sig över??

Jag har knappt 120m aktivt borrdjup. Nibe 1215-5kW.
Vi värmer 145 kvadratmeter till 21 grader och källare och garage ca 50 kvadrat till ca 15 grader.
Har haft installationen i ca 6 månader.

Tack på förhand!
Bostad:Nibe 1215,  5kW, 120m borrat hÃ¥l. 165m2 uppvärmd yta plus garage och källare pÃ¥ ca 50m2. Fritidshus: NIBE 310p , vattenburen golvvärme i tre plan. Byggyta 82 kvadratmeter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybörjarfrågor.
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2005, 22:52:03 »
Kb fram (köldbärare) menar du nog ?