Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läcker ur elpatronen greeline  (läst 1118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norrköping

  • Gäst
Norrköping
Läcker ur elpatronen greeline
« skrivet: 31 oktober 2016, 18:28:25 »
Hej, har under den senaste tiden hittat blöta fläckar i värmepumpen och idag såg jag var det kom ifrån.
Det droppar under elpatronen där det finns slingor med kabelskor sedan så finns det 1 slinga där det går upp en grön kabel. Ur den slingan droppar det vatten som i sin tur landar på en vit dosa med en knapp på där 3 bruna och 3 svarta kablar är anslutna på. När det droppar på den så gillar inte min jordfelsbrytare det och bryter strömmen.
Är det bara att byta elpatron eller vad är den slingan med den gröna kabeln till?? Snälla hjälp mig.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läcker ur elpatronen greeline
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2016, 20:34:43 »
Jag minns inte i detalj hur elpatronen på IVT ser ut, men det brukar vara så att det finns två stycken termostater på en elptron, en driftstermostat och en överhettningstermostat. I fallet med IVT kan det vara så att de endast har en överhettningstermostat.

Dessa termostater har varsin känselkropp, bulb, som sitter i änden av ett tunt rör, kappilärrör. Det ena kapilärröret brukar vara överdraget med grön plast och det andra i ren metall. Dessa bulber förs in i ett dykrör som ligger mellan värmeslingorna i elpatronen. Läcker det vatten här kan det vara så att dykröret eller svetsningen av det läcker och då är det inte mycket annat att göra än att byta patronen.

Dosan med knapp på är överhettningsskyddet.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!