Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kabeldimensioner  (läst 39027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Kabeldimensioner
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2009, 08:55:29 »
Jepp, är kabelkanalen inte godkänd med förläggning av fk skall tex den kabeln (ekk) användas.

Sen att det blir olagligt i vilket fall som helst vet du säkert redan ;) fast då är det ju inte fel att använda rätt material iaf.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Kabeldimensioner
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2009, 09:02:27 »
För att göra det hela lite tydligare (eller rörigare) så får du tex inte använda EKRK
i en kabelkanal eftersom denna inte får förläggas dolt, kabelkanal räknas som dold förläggning.

Citera
EKRK
KULO-ledning Entrådiga kopparledare med PVC-isolering och aluminiumfoliemantel. För utvändig montering i torra utrymmen (500/300V).

Men som sagt, kör du pÃ¥ EKK i kabelkanalen sÃ¥ blir det bra  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kabeldimensioner
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2009, 09:48:19 »
Kanon, dÃ¥ kör jag pÃ¥ EKK  :)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Kabeldimensioner
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2009, 11:54:37 »
Huh, va mycket att tänka på! Det är ju nästan så man behöver vara elektriker bara för att dra lite sladdar ;)
mvh  *roflmao*
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Kabeldimensioner
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2009, 19:50:14 »
Kabelkanal och lösa trådar?

En kabel måste vara dubbelisolerad, som tex EKK med dubbla lager isolering.
Skall man dra lösa trådar i en kabelkanal måste denna kanal vara godkännd för detta och inte gå att öppna utan verktyg (för att kabeln skall få räknas som dubbelisolerad).
Är det vanlig kabelkanal som man bara "knäpper på" locket så måste det vara dubbelisolerad kabel i denna (tex ekk) istället för enkelisolerad (fk).

DÃ¥ mÃ¥ste jag frÃ¥ga om en pem 40 slang räknas som en isolering. Jag har nämligen grävt en brun pÃ¥ tomtens lägsta punkt och i den skall en pump sköta nivÃ¥n. När brunnen grävdes grävde jag även ner slang för att leda bort vatten och en att dra el i. FÃ¥r jag dra FK i den? Har tänkt blÃ¥sa i en dragtrÃ¥d (balsnöre) med tryckluft dÃ¥ det rör sig om ca 40m. antar att FK är lättare att dra men tex EKK borde inte vara nÃ¥gra problem. Och vad skall man ha för kabelarea om jag vill säkra med 10A med den kabellängden? eller funkar det 1.5mm2  med en B säkring?
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Kabeldimensioner
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2009, 20:15:46 »
Lättast ar nog faktiskt att bara skjuta i en ekk/eklk rakt av bara.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad watt is power

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Kabeldimensioner
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2009, 14:02:31 »
Hej
Varken FK eller EKK får du lägga i mark, även om du lägger den i rör är är det förbjudet.
EKLK går bra, men då blir det mycket billigare att använda EKKJ (jordkabel)
Ska man vara helt korrekt får du inte lägga kabeln i PEM-slang heller, använd markrör för kabel, billigare än PEM.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Kabeldimensioner
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2009, 16:39:07 »
Hej
Varken FK eller EKK får du lägga i mark, även om du lägger den i rör är är det förbjudet.
EKLK går bra, men då blir det mycket billigare att använda EKKJ (jordkabel)
Ska man vara helt korrekt får du inte lägga kabeln i PEM-slang heller, använd markrör för kabel, billigare än PEM.

Ok då vet jag. Men det är iaf så att det blivit lättnader i reglemenetet för markkabel på senare år eller har jag helt fel?

Angånde priset på pemslangen så är det svårt att slå för den var gratis 8)
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kabeldimensioner
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2009, 17:59:10 »
Inga "lättnader" för kabel förlagd i mark, och jag tror jag säger tack och lov. Det finns jordkabel tex. (AHLSELL) 0030900      N1XV–U 3G1,5 som inte kostar mer än "vanlig" kabel och är godkänd för förläggning i mark med eller utan skydd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Kabeldimensioner
« Svar #24 skrivet: 02 februari 2009, 08:45:35 »
De enda lättnaderna är väl att man numera har standardiserat (eller, som det heter "harmoniserat") jordkablar inom hela Europa, så numera behöver kabeltillverkarna inte längre göra specialkablar för varje land (t ex EKKJ/AKKJ för Sverige).

Med de höga kopparpriser som vi har haft de senaste åren så har man ändå egentligen mest bara betalt för kopparn när man har köpt kabel, prisskillnaden mellan sämre och bättre utförande av kabel har knappt märkts på sidan av kopparpriset. Men det kanske blir ändring på det nu efter finanskrisen...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 658
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!