Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart/dumt att köpa maskin, borrning och installation separat?  (läst 1980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Är det är en bra ide att handla upp maskin, borrning och installation separat eller om det bara är bäddat för problem?

Om inte annat tänkte jag räkna ut ett optimalt pris för att sedan se om det går att få någon att ta helheten för motsvarande peng (eller strax över)

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Då jag inte orkat räkna på det rent mattematiskt, så har jag bara en säljares argument att gå på.
-För jag sa att jag kände en som kunde borra billigt (host...) och det vore nyckeln till att ha råd med bättre anläggning i övrigt.

Men han menade på att i samband med att de räknar in hela kalaset och kör 30% rot på det, så blir det inte lönsamt
att börja göra sakerna var för sig.


Iofs, böjar man resonera att man tänker köpa maskinerna själv så sparar man nog endel, men går miste om servicen ifall det blir massa strul med det färdiga systemet och det vet jag inte om jag törs faktiskt, annars är ju de lägre maskinpriserna lockande såsett..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad björnb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Varför skulle det bli mindre ROT om man tar det separat?

Det borde ju bli samma andel arbete totalt?

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SÃ¥ som jag har tolkat det sÃ¥ om det gäller en komplett bergvärmeinstallation sÃ¥ drar dom 30% pÃ¥ allt även materialet,  särar man pÃ¥ det sÃ¥ blir det vanlig rot pÃ¥ arbetstimmarna.

Fast, jag anar att jag har tolkat det väldigt fel, haha.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
ROT-avdrag fÃ¥r du bara göra  pÃ¥ arbetet. Firman som drar det pÃ¥ materialet har snart skattemyndigheten pÃ¥ sig...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
ROT-avdrag fÃ¥r du bara göra  pÃ¥ arbetet. Firman som drar det pÃ¥ materialet har snart skattemyndigheten pÃ¥ sig...

Nja, SVEP har tydligen kommit överens med Skatteverket om en schablon där man får räkna 30% av en installation, inklusive material, som arbete.

Se:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/112971-arbetskostnad-bergvaerme.html#20
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
ROT-avdrag fÃ¥r du bara göra  pÃ¥ arbetet. Firman som drar det pÃ¥ materialet har snart skattemyndigheten pÃ¥ sig...

Nja, SVEP har tydligen kommit överens med Skatteverket om en schablon där man får räkna 30% av en installation, inklusive material, som arbete.

Se:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/112971-arbetskostnad-bergvaerme.html#20

Är inte det en schablon när man offererar ett atbete? Det ROT-avdrag du gör baseras ju på den faktiska arbetskostnaden på fakturan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om man köper in allt separat så tvivlar jag på att man får dra 50% på 30% av fakturasumman som man får vid köp av hel installation (borrning, pump, installation).
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smart/dumt att köpa maskin, borrning och installation separat?
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2010, 16:40:42 »
Jag har räknat och kollat och inser att det knappt lönar sig att göra det själv kolla hära 200m borrat+20m foder rör 1st nibe 1245-8+100l utjämningstank instalerat o klart 119000.Säj att pumpen kostar 55000 hålet 51000 tanken 5000 övrigt matrial 5000 då har jag över 3000 om jag gör det själv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!