Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trÃ¥dlösa sensorer/motorventiler  (läst 333182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Har du tryckt på mitten av DCM, håll inne den och sedan ska dioden blinka och den borde synas i CC?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
är det någon som har lyckas koppla Danfoss living link termostat på LK minishunt 60
har precis fixat golvvärme och kör via LK minishunt 60 tänkte att ta bort den befintliga termostat och ersätta med Danfoss termostat

Jag har en sådan koppling med en minishunt LK, golvvärme och thermia link med LCs i köket. Finns några viktiga saker att ta hänsyn till. Men en LC är bättre än den termostat som sitter där. LC är om jag kommer ihåg rätt både proportionell och integral. För att det ska funka så behöver LC hitta öppningsläget. Sitter en LC på röret så blir det inte så mycket värmestrålning. Och det kan då bli ett problem. Jag har nog postat länkar förut till bilder på hur jag löst det. Och det fungerar mycket bra! Säg till om du inte hittar dem... Däremot är det inte supporterat av leverantören. En LC måste ha värmestrålning för att sensorerna i den skall kunna ställa in LC. P g a trögheten i golvvärmen så kommer rumstemp att fluktuerar l i t e. Men det blir i alla fall bättre än den manuella termostaten som medföljer minishunten OCH elektroniskt styrbart. Tänk bara på att noga ställa blandningstemp ut i golvet korrekt för bästa funktion samt att så klart inte skada golvet. Får låg temp påverkar uppdrivning av värmekurva och för hög temp skadar golvet.

Summering:
Du behöver en LC, en RS samt fixa lite småsaker för att förbättra värmestrålningen från röret för att LC skall hitta öppningsläget så är du hemma med detta...

Peo
« Senast ändrad: 02 augusti 2015, 23:57:39 av pos »
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
Skummade manualen och insåg att man kan utesluta vissa rum ur systemintegrationen. Är detta en ny funktion? Är ju kanon för garage, farstu, trapphus och liknande som man inte vill ska tvinga upp kurvan även om temperaturen i rummet råkar ligga under sitt börvärde!

Stämmer bra det. Man ser också vilket rum som har högst värmebehov och kommer att driva upp kurvan. Så du kan också använda detta för felsökning och dra mycket bättre slutsatser. Riktigt bra funktion som kan användas både av dig och installatörsfirman för att höja kvaliteten.

Drivs kurvan i VP upp av t ex garage (syns på linken) så kan man ju... sänka en grad där, koppla bort garaget från systemintegrationen eller se till att elementet kan leverera bättre i det utrymmet.

Peo
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
Hei har en Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 med Thermia link som har vært installert og har virket som den skal siden i februar/mars, men forrige dagen da jeg kom hjem etter ferie/semester hadde CC mistet kontakten med VP, se vedlagte feilmelding. (Kontakten har vært tapt et par dager). Rød blinkende led på CC med feilmelding. Ingen led lampe lys på DCM. For øvrig virker VP som den skal. Hvordan retter man denne feilen?

Kanske en av de kända buggarna du stött på. Men det är i så fall bara ett ofarligt "spök"-larm (falsklarm). Om felmeddelandet försvinner efter ett tag så är det troligt att det dykt upp många gånger utan att du märkt det. Du kan i så fall prova att driva upp kurvan med tvång och kolla att VP-integrationen fungerar ändå.

MEN... tycker du också ska göra ett nätverkstest och kolla att du har bra mottagning mellan VP och link. Kanske även prova att koppla ur och sedan i VP integrationen som ett sista test. Men har du bra nätverksmottagning, felet består, och det inte ens hjälper att koppla ur och i VP integrationen så kanske något är trasigt....


Är det dock det betydelselösa och ofarliga spöklarm-felet du fått kan du kontakta Thermia support om du irriteras av detta (har för mig att DCM version och sw version i kombination triggar detta). Men det felet ska inte (vad jag vet iaf) vara bestående rött blink med error. Det brukar komma ibland och sedan försvinna varför det kanske inte ens märks om man inte råkar titta just när det blinkar rött.

Vad har du för DCM och sw version ?

Mvh
Per-Olov
« Senast ändrad: 02 augusti 2015, 21:59:15 av pos »
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad Pletten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Har du tryckt på mitten av DCM, håll inne den och sedan ska dioden blinka och den borde synas i CC?

Hjopek och pos: Takker! Jeg er off site for øyeblikket. Sjekker til uken når jeg er tilbake i hjemmet. tummenupp
195m aktiv energibrønn - Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 SP - Oso 50R 100L arbeidstank

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Kanske dags att byta ut min Link CC till en nyare...finns en app för allt... ::)

https://linkapp.danfoss.com/hc/sv/articles/202110462-Vad-är-Living-Zone-
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia's CC med WiFi kommer Q4 annars får man köpa en Danfoss
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Danfossen kan man köpa här:
http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Danfoss-Living.html
med tanke på priset.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hårdvaran är ju väldigt lik den gamla modellen...undrar om det går att uppdatera mjukvaran och få tillgång till det nya... ::)

Fast det är klart...den ska ju ha wifi och det är ju knappast endast en mjukvaruuppdatering.  Sc:,h
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag har en sådan koppling med en minishunt LK, golvvärme och thermia link med LCs i köket. Finns några viktiga saker att ta hänsyn till. Men en LC är bättre än den termostat som sitter där. LC är om jag kommer ihåg rätt både proportionell och integral. För att det ska funka så behöver LC hitta öppningsläget. Sitter en LC på röret så blir det inte så mycket värmestrålning. Och det kan då bli ett problem. Jag har nog postat länkar förut till bilder på hur jag löst det. Och det fungerar mycket bra! Säg till om du inte hittar dem... Däremot är det inte supporterat av leverantören. En LC måste ha värmestrålning för att sensorerna i den skall kunna ställa in LC. P g a trögheten i golvvärmen så kommer rumstemp att fluktuerar l i t e. Men det blir i alla fall bättre än den manuella termostaten som medföljer minishunten OCH elektroniskt styrbart. Tänk bara på att noga ställa blandningstemp ut i golvet korrekt för bästa funktion samt att så klart inte skada golvet. Får låg temp påverkar uppdrivning av värmekurva och för hög temp skadar golvet.

Summering:
Du behöver en LC, en RS samt fixa lite småsaker för att förbättra värmestrålningen från röret för att LC skall hitta öppningsläget så är du hemma med detta...

Peo

Hej
Tyvärr hittar jag inte dina tidigare inlägg gällande minishunt LK, golvvärme.
Jag har eller håller på att få golvvärme i ett stort kök, och skulle nog vilja byta ut den termostat som följer med kitet med shunten, något italienskt.
Det verkar inte finnas någon adapter för att sätta dit en LC... sedan undrar jag om man kan sätta dit en LC som redan hör ihop med RS, alltså flytta dessa redan installerade enheter och där LC hittat öppningspunkten eftersom den körts med över 40 grader framledning?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!