Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc Eco el automatsäkring utlöser  (läst 4501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonasexilöstgöte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Är verkligen ingen expert på värmepumpar eller jag vet knappt inget om dem men man googlar lite ibland när det strular, men denna gången tänkte jag fråga rakt ut här:

Inatt hade strömme gått i delar av huset pga en automatsäkring hade gått. Jag slår på den igen och den går igen. Jag går in till pannan och slår av den och slår på automatsäkringen igen och strömmen fungerar, men så fort jag slår på pannan igen går säkringen. Senare upptäcker jag att en huvudsäkring gått och jag byter den och tänker att där är lösingingen! Men tyvärr så gör detta ingen skillnad, automatsäkringen löser ut direkt då jag slår på pannan. Någon som har en susning över vad som strular eller är det bara att ringa reparatören och duscha i kallvatten?

Tackar på förhand
Jonas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2017, 07:01:59 »
Är det en panna eller en värmepump du har?
Om värmepump, vilken typ och modell?

Troligen har du ett elfel, men i värsta fall kan det vara kompressorn.
Det som talar emot fel på kompressorn är att den som regel har en uppstartsfördröjning på några minuter, så om säkringen går direkt så är det troligen någon typ av elfel som visar sig så snart du lägger spänning på maskinen.
Vad kan det då vara?

Trasigt mjukstartsrelä kan vara ett fel, men jag tror inte att det får spänning direkt (är osäker).
Kan vara ett kortfel på "moderkortet" som gör att säkringarna går direkt, men det är inte sååå vanligt.
Eventuellt kan det ha gått åska?
Det kan ha slagit sönder någon transformator som genererar lågspänning till elektroniken, om den kortsluter så skulle det kunna ge de symtom du beskriver.

Men utan att veta mer om vilken typ av panna/värmepump du har är det svårt att ge någon mer specifik hjälp.
« Senast ändrad: 26 juni 2017, 07:03:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2017, 11:12:38 »
Det stämmer, mjukstarten får inte ström förrän tillslagstidsfördröjningen har gått ut.
Tror knappast på någon manöverströmstransformator, de är kretskortsmonterade transformatorer som har inbyggd säkring, så ett fel i en sådan kan knappast få en grov automatsäkring utanför pannan att lösa ut.
Mer troligt att något har hänt i "grovsmidet" - t ex någon kabel som har fått isoleringen avskavd mot vass plåtkant, att det har blivit fuktigt vid någon kopplingsplint eller liknande som har orsakat överslag etc.
Jag har för mig att cirkulationspumparna skyddas av klenare automatsäkringar internt i pannan, så om det vore fel i en av dem borde den säkringen lösa innan huvudsäkringen gör det.
Om pannan samarbetar med en separat värmepump (t ex EcoAir), så finns det anledning att vara misstänksam mot dels kontakten mellan pannans kabelstam och kraftkabeln till värmepumpen, och dels installationerna i värmepumpen. Det är ganska vanligt att installatörer har ordnat en hemgjord matning för värmekabel i kondensrännan på EcoAir, och det är inte alltid så snyggt och tillförlitligt gjort.

Felsökning bör dock vara ganska lätt gjord med hjälp av elschemat som finns på mittuppslaget i pannans instruktionsbok.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Jonasexilöstöte

  • Gäst
Jonasexilöstöte
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2017, 17:21:45 »
Hej och tack för era svar!
Fick tag i en elektriker som kunde kostatera att kompressorn i "utedelen" gått sönder. Detta genom stt koppla loss jordkabeln hela vägen och testa var strömmen går. Tråkigt och dyrt men det är rätt årstid den gick sönder. Nu har vi kopplat bort utedelen och kör på elpatron så att man inte behöver huttra i duschen åtminstone.

/Jonas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2017, 08:31:44 »
Mmm, reparatörer brukar ofta konstatera just det felet när det gÃ¥r säkringar.  ???
Jag vidhåller att OM säkringen går direkt när du slår till spänningen så ska det inte kunna vara fel på kompressorn.
Om säkringen däremot går efter ett antal minuter så kan det vara kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2017, 17:16:40 »
Tänkte först att det kunde vara jordfelsbrytaren som löste ut, men det är väl inte vanligt med sektionerade centraler i villor.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2017, 19:28:10 »
Det där visar som sagt bara att felet finns i utedelen, men jag instämmer med Rickard i att det knappast är kompressorfel. Mer troligt med fel i elinstallationerna i kopplingslådan i utedelen.
Eftersom säkringarna går omedelbart måste felet ligga före eller i kontaktorn som styr tillslag av kompressorn.

Ett tips är att om man ska anlita en sakkunnig person för felsökning av en gammal anläggning, så välj en som inte är anställd av någon firma som tjänar pengar på att sälja nytt i aktuell bransch.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2017, 06:42:21 »
Finns det en elektrisk trågvärmare i utedelen så är det ju ett vanligt fel, vid denna årstid borde den inte vara aktiv, men termostaten som ofta är av enkel konstruktion kan ha kortslutit till jord om det blivit överslag i den.
Vi har ännu inte fått ett klart svar på frågan om säkringarna löser omedelbart, eller efter några minuter.
Löser de ut omedelbart så har jag svårt att se att det kan vara kompressorn.
Möjligen då om kontaktorn bränt fast och kompressorn gått kontinuerligt och skurit som ett resultat av detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2017, 10:42:24 »
För att konstatera var egentliga felet krävs en ingående felsökning t.ex. genom bortkoppling av kompressorn,
fläkt och avfrostningselement, men vi vet ju inte hur ingående elektrikern gjort denna felsökning.

I Inverterpumpar har jag aldrig funnit ett elektromekaniskt relä för kompressorn utan den styrs av kraftelektroniken
och fel i kompressorn skulle mycket väl kunna skapa fel i kraftelektroniken som gör att felet uppträder direkt vid spännings påslag.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2017, 13:59:39 »
Skulle vara intressant med lite info från trådstartaren vilken typ av värmepump det rör sig om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2017, 18:23:55 »
Ecoel innedel enligt första post, så värmepumpen är högst sannolikt en AcoAir 100-serien.

Andra posten från TS säger att när jordkabeln till utedelen lossades så löste inte säkringen.

Jag kikar på elschemat till "CTC_EcoAir-V3_105-110_PE_107-110". I utedelen finns mjukstarten och schemat säger "Kretskort med mjukstarts- motorskydds- och kontaktorfunktion". Vad jag kan se ligger det alltid spänning på L1 till utedelens elektronik samt kompressor. Kontaktor finns till L2 och L3.
Direkt vid strömtillslag finns det således ström på L1 rakt in i kompressorn, men inte på L2 och L3. Då lossande av jordkabeln inte löste säkringen betyder det att L1 är kortsluten till jord (någonstans i utedelen), och hela utedelen var strömförande når felsökningen gjordes.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #11 skrivet: 29 juni 2017, 22:16:24 »
OM han inte med jordkabel menade att kabeln i sin helhet är nedgrävd i mark.
I så fall kan felsökningen ha varit så enkelt att säkringen INTE gick när "jordkabeln" till utedelen var urkopplad.
Inget förvånar mig snart, men vi får väl hoppas att felsökningen var mer initierad än så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco el automatsäkring utlöser
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2017, 22:31:25 »
Ecoel innedel enligt första post, så värmepumpen är högst sannolikt en AcoAir 100-serien.

Andra posten från TS säger att när jordkabeln till utedelen lossades så löste inte säkringen.

Jag kikar på elschemat till "CTC_EcoAir-V3_105-110_PE_107-110". I utedelen finns mjukstarten och schemat säger "Kretskort med mjukstarts- motorskydds- och kontaktorfunktion". Vad jag kan se ligger det alltid spänning på L1 till utedelens elektronik samt kompressor. Kontaktor finns till L2 och L3.
Direkt vid strömtillslag finns det således ström på L1 rakt in i kompressorn, men inte på L2 och L3. Då lossande av jordkabeln inte löste säkringen betyder det att L1 är kortsluten till jord (någonstans i utedelen), och hela utedelen var strömförande når felsökningen gjordes.
KOppla ur kompressor , hoppas att du har automat eller mÃ¥nga säkringar eller instrument , mät pÃ¥ kompressorns plintar   till jord ska vara 0 OHM är det det fortsätt att koppla bort ledningar till övriga grejer i riktning frÃ¥n kompressor och mät till jord hela vägen dÃ¥ hittar du var felet är

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!