Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dyr offert konvertering?  (läst 2298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillan

  • Gäst
Lillan
Dyr offert konvertering?
« skrivet: 12 april 2018, 17:39:58 »
Hej. FÃ¥tt offert för konvertering till vattenburet som landat pÃ¥ 300 000 efter rot. Har bara tagit in en offert än sÃ¥ länge. Hus  pÃ¥ 190 kvm ca, gäller installation av L/V pump golvvärme nedre plan och 5 radiatorer uppe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2018, 07:20:55 »
Lite grovt brukar man räkna med ca 5000 kr/radiator i konverteringskostnad.
En luft/vatten-värmepump med installation brukar hamna på ca 100 000 till 150 000 kr.
Så ja, det verkar vara en hög kostnad speciellt med tanke på att priset är efter ROT.
Sen är det förstås så att priserna kan variera kraftigt beroende på vilka krav ni har och hur huset är konstruerat.
Dold rördragning kan innebära specialsocklar och trösklar t.ex., hus i beting innebär många dyra håltagningar, o.s.v
Troligtvis är det inget annat än en kraftigt saltad offert av ett företag som inte behöver fler uppdrag, men tar på sig det om förtjänsten är tillräckligt stor.
Skall ni konvertera till vattenburen golvvärme så tillkommer ju stora kostnader för nya golvytor.

Om du vill ha fler offerter så kan du prova forumets offerttjänst: www.energioffert.se
Eller denna tjänst som är ett nytt samarbete som jag just gått in i: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #2 skrivet: 13 april 2018, 10:11:15 »
Så ja, det verkar vara en hög kostnad speciellt med tanke på att priset är efter ROT.

Hur bedömer du kostnaden för att fixa golvvärme på nedre plan?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #3 skrivet: 13 april 2018, 11:51:24 »
Golvvärmen kan väl kosta en hel del beroende på materialval mm. Tror det missades...

Lillan

  • Gäst
Lillan
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #4 skrivet: 13 april 2018, 12:42:47 »
Rickard,
vi har en träkåk, stor öppen planlösning på nedre plan. Inga tänkta dolda rördragningar på övervåningen. Jag tycker också den verkar saltad. Men vad vet jag. Har 0 erfarenhet av detta. Golvvärme säger flera vvs firor vi talat med kan landa på ca 1000 kr/kvm.
Men visst, golvvärme kostar väl mer men att det landar såhär i kostnader verkar extremt..nedervåningen där golvvärme ska va är ca 110 kvm. Ska bli kul och intressant att jämföra offerter. Vill tillägga att vi endast begär offert från större seriösa firmor som är installatörer till kända märken.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #5 skrivet: 16 april 2018, 07:02:34 »
Radiatorer nere kanske skulle kostat 50-60 000 kr, så om det istället går på 110 000 kr så har du en delförklaring där.
Troligen är det väl också så att rörfirman som räknat på jobbet då dessutom måste vara projektledare för både snickare, målare och elektriker som de lejer för delar av projektet, kan du själv projketleda så kan du kanske spara pengar.
Med det menar jag att du själv gör upphandlingen med snickare för att förbereda för golvvärmen med, vad nu det innebär i just ert hus.

Ju mer ni kan säkerställa och styra över själva desto lättare att få koll på kostnaderna.
Vad vet t.ex. den som lämnat offerten om hur era golv idag är konstruerade, måste de avlägsna alla golvmaterial och börja bygga från reglarna, eller kan de spåra i befintlig spånskiva och lägga ned plåtar för golvvärmerören?
Skillnaden i kostnader för golvvärmen kan säkert diffa med ett par hundra procent beroende på förutsättningar, och om de inte vet exakt vad som skall göras så räknar de väl på värsta tänkbara scenario.

Är ni helt oförmögna att göra golvvärmen själva?
Man kan få bra hjälp med dimensionering och slangdragninsgscheman av golvvärmeföretagen, så är ni händiga och är beredda att jobba hårt och skita ned er i en vecka eller så kan ni kanske dra golvvärmen själva för bara 20 000 kr?
Materialet är inte jättedyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #6 skrivet: 16 april 2018, 07:58:44 »
Godmorgon, inte ofta jag lägger mig i prisförfrågningar då man sällan vet förutsättningarna men ett par funderingar har jag: 5000:- per radiator var för några år sen när ROTavdraget var 50% och efter prisökningar och 20 % mindre rot så tror jag nog den relevanta kostnaden är ungefär 7500-8500:- per radiator. Golvärmematerialet är ganska enkelt att få pris på det är bara att lämna ritningar till en leverantör så får man ett bruttopris på materialet. Slangen är billig men fördelare, pumpar och styrningar kostar mycket pengar. Just nu råder en total brist på rörkrökare i landet och då rusar deras löner och priserna följer efter. Tillgång och efterfrågan ni vet. Inte många rörfirmor som debiterar under 550:- ex moms i dessa dagar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #7 skrivet: 16 april 2018, 09:31:52 »
Den stora kostnaden med golvvärme är väl underarbete och ytskikt, inte själva slangen?
Jag tycker det låter som en rimlig kostnad, men svårt att uttala sig exakt om man inte vet vad som ingår i 'golvvärme nedre plan'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dyr offert konvertering?
« Svar #8 skrivet: 16 april 2018, 19:16:34 »
Sen är det viktigt att försöka dimensionera radiatorerna på övre plan så dom klarar sig med samma framledningstemp som golvvärmen då slipper man shunta ner värmen till golvet och systemet får lite högre cop och drar nytta av golvvärmen vilket det inte gör annars.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!