Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch ew 2.0  (läst 6104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch ew 2.0
« skrivet: 03 augusti 2019, 11:47:33 »
Hej!

Jag är ny här på forumet men har läst en del senaste månaderna.
Jag är också sen snart ett år tillbaka nyinflyttad i ett kedje/parhus, 1 3/4 plans på ca 120kvm byggt 2014.

Huset har två, vad jag förstår, separata standalone uppvärmningssystem installerade, bosch frånluftsvärmepump och fjärrvärmecentral. Båda dessa står bredvid varandra i badrummet på första våningen, där det är golvvärme och på ovanvåningen är det radiatorer.
Hela lösningen verkar kallas "frånluftsvärne med fjärrvärmespets". Jag har Som sagt försökt läsa på kring detta i samband med inflytten förra hösten, lagom till kommande uppvärmningssäsong, men känner att trots en massa experimenterande under hösten och vintern så kom jag ändå ibte fram till något betryggande. Nu i vår och sommar jag bara låtit det vara i stora drag, men ny är ju hösten runt knuten så jag skukke vilja lyfta mina frågor och funderingar än en gång och tänkte att detta forum vore bäst.

1. Min första och största fråga är av ekonomisk karaktär, är mitt system rätt valt och kan jag göra något för att få det mer fördelaktigt? Jag förstår inte varför båda systemen ska vara igång, jag trodde att fjärrvärmespets ska betyda att den använder fjärrvärme istället för elpatron när det är som kallast (under 5c verkar el-patronen börja köra) automatiskt för att det då är fördelaktugarw ekonomiskt. Så verkar dock ibte vara fallet, inget sker automatiskt och värmesystemet verkar inte komplettera varandra direkt.
Vad är egentligen fördelaktigast, att bara använda en av systemen elker att försöka få till en fungerande automatik mellan systemen? Jag har fått för mig att frånluftsvärmepump en är nest ekonomisk större delen av året, därför har jag stängt av fjärrvärmecentralen sant stängt av på rören för fjärrvärme. Efter det så får jag 0kwh förbrukning, men måste tyvärr verska ca 499jr varje månad i fast avgift för fjärrvärmen. Det hela känns liksom ibte optimalt. Någon som kan hjälpa mig komma på rätt bana i den här frågan?

2. Nästa fråga är mer av teknisk karaktär. Båda systemen har utgivare på husets utsida, men jag funderar om det inte är bättre att reglera utifrån en innegivare istället? Anledningen är för att när solen står på på södersidan så blir det naturligt några grader varmare i huset, även på vintern, denna värme borde ju ras tillvara på istället för att värmepumparna kollar på den betydligt lägre temperaturen på husets skuggsida. Optimalt vore väl att uppvärmningen rar hänsyn till att det blir varmare inomhus på ert anbwt sätt, och därmed sänker sin egen värmeproduktion. Känns som bortkastat och onödig värme om man sötex vill hålla 20c och pga solinstrålning får 23c istället, dels blir det onödigt varmt dels slösas energi bort. Stämmer detta, eller har jag missat något uppenbart...?

3. Nästa fråga bygger iofs på samma som ovan, men jag tänker på det faktum att iaf frånluftsvärmepumpen i manualen säger att man ska öppna alla termostater till max och istället reglera värmen i huset direkt på pumpen genom dess värmekurva. Varför är det så? Som jag ser det är det nackdel att ibte kunna använda den tilltänkta temperaturregleringen i elementens termostat, alltså om det känner att det blir varmare i rummet pga tex solinstrålning så stänger den av vatentillförseln till elementet. Hur ska man tänka här?

4. Sista frågan, om man ställer in en kurva som resulterar i ca 24c värme inomhus, bara för att man vill ha denna högre temp i ett rum enbart, då måste man ju sänka termostaten i de andra rummen. Är detta en mycket sämre lösning än att bara skicka ut tex samma temperatur till alla rum med fullt öppna termostater (rent kostnadsmäsdift)?

Många frågor blev det, men tack på förhand!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2019, 16:07:42 »
Hej!
Det finns grejer som gör att man kan koppla ihop frånluftsvärme med fjärrvärme och just få den funktionen att fjärrvärmen ersätter elspets.
Problemet är att det finns ingen sån till Bosch, de jag känner till kopplas till Nibe.
Gamla IVT hade också nån modell som kunde jobba med fjärrvärme men den modellen säljs inte längre.

Det går säkert att manuellt optimera grejerna men jag behöver veta hur de är kopplade?
Sitter de i serie efter varandra på uppvärmningen eller parallellt?
Kan fjärrvärmen göra varmvatten och hur är den i så fall inkopplad?

Nu skriver du inte exakt vilken modell på Bosch du har?
De senaste modellen 4000 EW 2.0 har växelventil medan de tidigare shuntar värmen.
Om du har en modell 3000 EW 2.0 eller tidigare så kan du ha termostaterna aktiva, men det är klokt att justera in en så låg kurva som möjligt ändå.
Men har du modell med växelventil så bör man ha så många termostater fullt öppna som möjligt, dessa behöver ett visst miniflöde för att funka OK.

Sen finns det möjlighet att koppla in en rumsgivare till frånluftsvärmepumpen, men då bör du göra detsamma till fjärrvärmen.
Jag har ingen aning om vad det finns för styrmöjligheter på din fjärrvärme tyvärr?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2019, 10:20:42 »
Hej och tack för svar!

Jag har bifogat lite bilder.

Det är en ehp 2.0 ew. Det står nämligen i manualen att msn ibte ska styra värmen från termostater utan direkt på pumpen?

Fjärrvärmen kan både ge vatten och värme, samma sak för pumpen. Alltså jag kan trycka på Off på resp system så jobbar sen andra100%, det enda jag tror jag märkt är att om pumpen är på Off så blir aldrig elementen på övervåningen varma när jag experimenterade i vintras (men om den är igång och jag ställer in fjärrvärmen på tex 20c så verkar pumpen I te kovva nämnvärt = syns på elförbrukningen). Det är vad jag kommit fram till, men i övrigt verkar det inte finnas något samband eller iaf automatik däremellan...

Kan tanken då vara att kalla vinterdagar att jag då manuellt ska sätta igång fjärrvärmen och höja tempen till tex 20,för att den då blir primär, och sen stängde jag av den manuellt igen när det är mildare dagar? För så länge fjärrvärme centralen är igång och inställd på en rimlig lägsta temp, ja då såg jag aldrig elpatronlsmpsn lysa på pumpen, men så fort jag stänger av fjärrvärmen då börjar pumpen jobba febrilt mitt i vintern.

Min tanke var ju någonstans att faktiskt använda pumpen hela året, och säga upp fjärrvärmen. Pumpen är ju troligen iaf billigast under vår sommar och delvis höst, medan fjärrvärmen bör vara fördelaktigt istället för elpatron på vintern, åandra sidan körs ju inte heller el-patronen hela dagarna heller dessutom kostar ju fjärrvärmen 400kr varje månad oberoende om det används eller ibte. Vad tror du?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2019, 23:14:23 »
Aha, du har den gamla modellen, det är både bra och dåligt.
Bra för den har en shunt, du bör ställa in rätt kurva med termostaterna öppna, men sen är det ingen katastrof att använda radiatortermostater för att begränsa värmen i vissa rum och för att hålla nere temperaturen vid t ex solinstrålning.
Dåligt för den har mycket begränsade möjligheter att optimera driften tillsammans med fjärrvärme.
Det går t ex inte att spärra elpatron via menyn, och den behövs för t ex legionellahöjningen.

Då återstår din idé med att avveckla fjärrvärmen helt.
Det kan vara en bra idé om fjärrvärmen i princip kostar lika mycket som att värma med elpatron?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2019, 01:20:01 »
Hej igen!

Okej, på så vis.
Jag kör med kurva 3,6 tror jag, och -1 på den andra inställningen. Har som sagt golvvärme på bottenvåningen och alla väggtermostater på 35c (max) och på ovanvåningen är radiatortermostaterna ställda på 9 (max), förutom i ett sovrum där den är ställs på 0. Jag pratar då vintertid, nu är ju husvärmen av på pumpen såklart.

Då leder det mig till att undra hur har entreprenören som byggt huset tänkt, när de tar pump med fjärrvärme spets utan att det lirar ihop egentligen...?

Vad gäller att välja bara pumpen framför fjärrvärme, jag tänker ju som så att på vår somnar och delvis höst borde väl pumpen vara billugarw ion COP-värde, men på vintern är jag osäker. Dock betalar jag ju nästan 5000kr per år i onödan för fjärrvärmen som jag skulle kunna lägga på elkostnader?
Fjärrvärmen kostar 83 öre/kWh, medan 1kwh el såklart kostar mer än så...

Frågan är hur jag bäst ska tänka, eller hur jag smartast skall kombinera och använda de två systemen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2019, 18:12:07 »
Om du kan säga upp fjärrvärmen (kolla att du kan det) så är kalkylen rätt enkel.
Man brukar räkna med att ungefär hälften av uppvärmningskostnaden går på elspets med FLVP.
Gissar på ett energibehov på 15000 kWh (låter rimligt med ditt hus).
Fjärrvärmen kostar då 7500 x 0,83 + 5000 = 11225 kr.

Motsvarande för el blir då 11225/7500 = 1, 49 kr/kWh som break even.
Betalar du mer i rörligt elpris (glöm inte skatt och nätavgiften) så ska du ha kvar fjärrvärmen.
« Senast ändrad: 07 augusti 2019, 18:13:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2019, 20:26:28 »
Hej igen,

Ursäkta, men här kommer lite fler och aktuella uppgifter.

Fjärrvärmen kostar oss 4641kr fast kostnad per år och 73,60 öre/kWh.
Elen är 7980kr I elnätsavgift per år och 300 kr abonnemang (måste iofs betalas oavsett vad för att ha el I huset) , elöverföring 26,40 öre/kWh, energiskatt 43,38 öre/kWh och elhandel 58.31 öre/kWh (juli, tyvärr högre nog på vintern...)

Så, jag som är dålig på matte, har du lust att räkna ihop ovan? :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2019, 07:17:50 »
Rörlig kostnad el = 0,264+0,4338+0,5831=1,2809 kr/kWh
Total årskostnad elspet = 7500 x 1,2809 = 9607 kr
Precis som du skriver så räknas inte den fasta kostnaden för elen med då du betalar den även om du har fjärrvärme.

Fjärrvärme årskostnad = 0,736 x 7500 + 4641 = 10161 kr
Här räknar jag in den fasta kostnaden eftersom den slipper du betala om du kan säga upp fjärrvärmen helt.

Som jag ser det är det inte lönt att få ihop det med att spetsa med fjärrvärme, hoppas kommunen inte har nått tvingande avtal på fjärrvärmen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2019, 09:38:11 »
Hmm okej, så fjärrvärmespetsen blir ca 500 kr dyrare (liten skillnad) , alternativt om jag fortsätter som nu utan att säga upp det så slänger jag nästan 5000kr per år på inget. Men om man vänder på det, om jag kör på fjärrvärmen istället större delen a året för all uppvärmning ? Är det fortfarande förmånligare med värmepumpen?


Och hur förändras utfallet en vintermånad, kollade precis och högsta pris jag betalade i vintras för själva elhandel var ca 80 öre, dvs ca 30 öre mer än nu I juli... Det är ju ändå de potentiella månaderna som fjärrvärmespets isf skulle användas.

Sen tänker jag på det uppskattade energibehovet på 15 000 kWh, hur kommer du fram till det? Är det baserat på kvm och ålder på huset?
 Kan nämna att vÃ¥r elförbrukning sen 1 januari I Ã¥r hittills ligger pÃ¥ ca 4000 kWh (med värmepumpen), och utifrÃ¥n mina observationer uppskattar jag att ca 300-350 kWh per mÃ¥nad är hushÃ¥llsel (det ligger vi pÃ¥ nu i juni juli när pumpen inte värmer mer än tsppvattnet). Tidigare boende hade en förbrukning pÃ¥ ca 7000 kWh el och 5300 kwh fjärrvärme.

Jag ska dubbelkolla hur reglerna för fjärrvärme ser ut, men jag tror inte kommunen tvingar eftersom det finns ett bostadsområde med radhus som byggts klart i kvarteret förra året, och de är bara utrustade med fjärrvärmepumpar. Undrar faktiskt varför vi I vårt villaområde blivit utrustade med både och... Vårt område byggdes helker inte klart för jättelönge sen (2013-2014l.
« Senast ändrad: 09 augusti 2019, 10:13:23 av Joksi »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2019, 10:14:57 »
När du räknar på kostnaderna måste du väl räkna på hela kostnaden, kWh pris och fasta kostnader. I alla fall om du vill veta den faktiska kostnaden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2019, 10:19:53 »
När du räknar på kostnaderna måste du väl räkna på hela kostnaden, kWh pris och fasta kostnader. I alla fall om du vill veta den faktiska kostnaden.

Gör vi inte det?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2019, 10:49:55 »
Det står "rörlig avgift" och då tar jag för givet att det inte inkluderar en del av den fasta avgiften. Dessutom tycker jag (utan att veta ) att 1,28 är rätt lågt för det totala elpriset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2019, 11:38:55 »
Det står "rörlig avgift" och då tar jag för givet att det inte inkluderar en del av den fasta avgiften.

Det finns 2 alternativ:
1. Skrota fjärrvärmen
2. Behåll Fjärrvärmen

I båda fallen, både 1 och 2 så betalas den fasta avgiften på elen, ingen skillnad, då räknas den inte bort i nått av fallen.
Man måste ju ha hushållsel i vilket fall och då betaler man den fasta el-avgiften hur man än gör.
I fall 1 så betalas inte den fasta avgiften på fjärrvärmen, då räknas den bort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2019, 11:41:35 »
Det står "rörlig avgift" och då tar jag för givet att det inte inkluderar en del av den fasta avgiften. Dessutom tycker jag (utan att veta ) att 1,28 är rätt lågt för det totala elpriset.

Matte är som sagt inte min starkaste sida, så jag vet inte hur man ska tänka kring den fasta avgiften (mer än att den är obligatorisk och drabbar både hushållsel och uppvärmningen).
Men elpriset är exkl det 1,28kr nu i juli, dvs elöverföring 26,40 öre/kWh, energiskatt 43,38 öre/kWh och elhandel 58.31 öre/kWh.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch ew 2.0
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2019, 11:46:52 »
Hmm okej, så fjärrvärmespetsen blir ca 500 kr dyrare (liten skillnad) , alternativt om jag fortsätter som nu utan att säga upp det så slänger jag nästan 5000kr per år på inget. Men om man vänder på det, om jag kör på fjärrvärmen istället större delen a året för all uppvärmning ? Är det fortfarande förmånligare med värmepumpen?


Och hur förändras utfallet en vintermånad, kollade precis och högsta pris jag betalade i vintras för själva elhandel var ca 80 öre, dvs ca 30 öre mer än nu I juli... Det är ju ändå de potentiella månaderna som fjärrvärmespets isf skulle användas.

Sen tänker jag på det uppskattade energibehovet på 15 000 kWh, hur kommer du fram till det? Är det baserat på kvm och ålder på huset?
 Kan nämna att vÃ¥r elförbrukning sen 1 januari I Ã¥r hittills ligger pÃ¥ ca 4000 kWh (med värmepumpen), och utifrÃ¥n mina observationer uppskattar jag att ca 300-350 kWh per mÃ¥nad är hushÃ¥llsel (det ligger vi pÃ¥ nu i juni juli när pumpen inte värmer mer än tsppvattnet). Tidigare boende hade en förbrukning pÃ¥ ca 7000 kWh el och 5300 kwh fjärrvärme.

Jag ska dubbelkolla hur reglerna för fjärrvärme ser ut, men jag tror inte kommunen tvingar eftersom det finns ett bostadsområde med radhus som byggts klart i kvarteret förra året, och de är bara utrustade med fjärrvärmepumpar. Undrar faktiskt varför vi I vårt villaområde blivit utrustade med både och... Vårt område byggdes helker inte klart för jättelönge sen (2013-2014l.


Med denna input blir kalkylen ännu sämre för fjärrvärmen:
0,736 x 5300 + 4641 = 8542 kr/Ã¥r

Köpa elspets istället för fjärrvärme:
1,2809 x 5300 = 6789 kr/Ã¥r

Kort sagt kan man säga att ju mindre energi som går till att värma huset, ju dyrare blir fjärrvärmen på grund av den fasta avgiften.
Och du tjänar inget på att bara köra fjärrvärme, enda fördelen är kanske om Frånluftsvärmepumpen havererar.
« Senast ändrad: 09 augusti 2019, 11:50:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!