Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Bosch bra och prisvärd?  (läst 2610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är Bosch bra och prisvärd?
« skrivet: 27 april 2014, 10:55:16 »
Hej!

Är på jakt efter en frånluftsvärmepanna och har kollat en del på Bosch.

Är dessa bra att ha att göra med? Livslängd?

Och framförallt är det tystgående då vi har ett sovrum intill väggen där pannan
skall stå?

Tacksam för all info!

/Fredrik

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är Bosch bra och prisvärd?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2014, 06:52:53 »
Bosch FLVP är det samma som IVT modeller. De har mindre kompressor (jämfört med comfort zone, Nibe 750 mm) och det innebär att den låter mindre. Jag skulle aldrig montera en Comfort zone bredvid sovrums vägg (been there, done that!). Ett annat tips är att lägga på xtra gipsskiva på väggen bakom värmepump innan du monterar värmepumpen. Den ökar ljud isolering. Jag har även klistrat ljudisolerings matta (biltema) bakom alla paneller på min värme pump (autoterm 190F, samma som Bosch) för ytterliggare isolering. Det hörs knappast! Lycka till.

En annan sak, när det gäller pålitlighet "reliability", glöm det! Alla FLVP har problem enligt Folksam. Se till att du har bra försäkring för pumpen. Min har varit reparerat nästan var enda år jag har ägt den. Det är inte Svensk kvalite på de.
« Senast ändrad: 29 april 2014, 06:56:14 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!