Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur felsöka ftx?  (läst 5643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d98tp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur felsöka ftx?
« skrivet: 19 december 2005, 15:01:06 »
Jag har nyss köpt ett nyrenoverat äldre hus (ca 100 år). 200 kvm med hyfsade fönster, nygjord väl isolerad ovanvåning och ganska dåligt isolerade golv på krypgrund. Här sitter ett system som växlar inneluft med uteluft i en värmeväxlare. 2 motorer, en för ut och en för in, insug på några ställen och utblås i de flesta rum. Som jag förstått det så är detta ett så kallat ftx-system. Stämmer det?

Säljaren har inte så bra koll på hur systemet fungerar och det har inte jag heller och problemet är att om jag har systemet igång blir det väldigt kallt i huset (minusgrader ute). Det känns som det är väldigt kall luft som kommer in i huset genom utblåsningsdonen.

Hur kan jag felsöka?

Jag har en ny bra kamin på ovanvåningen som jag vill uttnyttja till hela huset. Kan jag inte använda systemet för att på något sätt ta denna varma luft och skicka ut den till nedanvåningen? Som det är nu så skickar den ju ut denna luft efter att den växlat med uteluften (som tydligen inte riktigt fungerar). Måste jag över huvudtaget ta in uteluft genom systemet, är där inte självventilation nog i ett gammalt hus? Då borde det räcka att elda i spisen och få cirkulation i huset för att få varmt.

Ny på det här med värmesystem och skulle bli jättetacksam för svar så vi slipper gå och huttra hela vintern...

/Tobbe

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2005, 16:17:44 »
Det du beskriver liknar ett FTX system. Ett inte helt ovanligt fenomen är att inluften känns svalare (eller kallare) ju lägre utomhustempen blir. Det beror på att man inte kan få över all energi från inneluften till den luft som blåses in. För att råda bot på detta brukar det finnas något som kallas eftervärmare som sitter efter (eller inuti) FTX aggregatet. Eftervärmaren kan antingen vara ett elbatter (vanligast) eller att vattenbatteri.

Om man har elbatteri kan det vara så att termostaten på detta har gått sönder eller att förra ägaren vridit ner termostaten på MIN för att det drar ström.

På en del FTX aggregat finns det ett sk. Vinterläge och ett Sommarläge. I Vinterläget tar man tillvara på värmen i frånluften. I sommarläge låter man värmen inne blåsa rakt ut och uteluften blåsa rakt in utan återvinning. Ett annat ganska vanligt fel är att aggregatet står kvar i sommarläge även vintertid vilket ger mycket kall inluft.

Vet du vilken typ av aggregat det är?? Fabrikat och modellbeteckning ska sitta på en märkplåt på aggregatet.
/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad d98tp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2005, 12:22:07 »
Det är en SeboInduvex 800, Med el-eftervärme.

Men kan verkligen en sådan ganska liten eftervärmare räcka för att värma upp de mängder av luft som passerar? Vi har el-element på hela nedanvåningen, men får ändå inte upp värmen över 20 grader...

Tycker det är konstigt. Ok väggar, bra fönster och väl isolerat uppåt. Golvet är inte jättebra isolerat (ska gjuta golven med isolering under till sommaren), men borde det inte ändå bli varmt?

/Tobbe


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2005, 22:48:48 »
Ingen aning om vad det är för FTX, aldrig hört talas om den.
Eftervärmaren ska inte värma uteluften frÃ¥n 0gr till 20gr utan snarare frÃ¥n 10-12gr till runt 17-18gr. Den första värmningen ska ske i  värmeväxlaren. En FTX kan ha en effektverkningsgrad pÃ¥ runt 50-60% men ändÃ¥ ha en temperaturverkningsgrad pÃ¥ 80-90%

Har du kontrollerat om värmeväxlaren sitter i eller om det sitter ett sk sommarblock i. Växlingen mellan sommar och vinter kan också ske genom spjäll.

Ett enkelt sätt att åtminsone få ett hum om den fungerar är att mäta temperaturen i inluftdonen och jämföra det med inne och utetemp.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad d98tp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2005, 16:51:42 »
Där sitter en värmeväxlare i, och då känns det som om det blåser väldigt kall luft in om systemet är igång. Jag vet inte riktigt hur jag ska kolla om eftervärmaren fungerar. Kollade lite på den, men kunde inte se/höra/känna om elementen i röret fungerade.

Jag har nu provat att plugga för uteluftsintaget och tagit bort växlaren. Dvs att luften bara cirkulerar i huset och så eldar jag i kaminen på ovanvåningen. Nu har jag hyfsat varmt, men elementen får gå för fullt, men det känns som det i alla fall inte kommer in någon kall luft. Å andra sidan blir inte heller luften ventilerad nu...

Har funderat pÃ¥ att koppla pÃ¥ en luft-luft-värmepump till systemet, sÃ¥ att den luften som kommer in utifrÃ¥n först värmts upp av denna värmepump. Kan inte detta bli ganska bra? DÃ¥ bör jag ju fÃ¥ uppvärmd, fräsch luft ut i mina don i rummen? Är det nÃ¥got jag bör tänka pÃ¥? Ska luften först genom min värmeväxlare eller först genom värmepumpen?  Vem kan man ringa och prata med detta om?

Utloggad d98tp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2005, 16:43:09 »
Har nu satt temperaturmätare lite varstans på min växlare och kör den som den ska. Luft med 20 grader kommer till växlaren från huset och 3 grader utifrån. In till huset är luften 14-15 grader och efter eftervärmaren så varm som jag ställer med termostaten (22 grader). Så det verkar som den fungerar bra.

Funderar fortfarande på att koppla på en luft-luft värmepump till systemet. Vet bara inte om jag ska sätta den innan växlaren eller efter växlaren...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2005, 19:21:34 »
Har nu satt temperaturmätare lite varstans på min växlare och kör den som den ska. Luft med 20 grader kommer till växlaren från huset och 3 grader utifrån. In till huset är luften 14-15 grader och efter eftervärmaren så varm som jag ställer med termostaten (22 grader). Så det verkar som den fungerar bra.

Funderar fortfarande på att koppla på en luft-luft värmepump till systemet. Vet bara inte om jag ska sätta den innan växlaren eller efter växlaren...

Om inkommande lyft till FTX håller 3gr och utgående luft till hustet värmts till 14-15gr så verkar den fungera som den ska. Eftervärmaren ska INTE användas för att höja temperaturen till rumstemp utan bör ställas på runt 17-18gr (om den behövs). Om du ställer den på önskad rumstemp får du sämre luftombyte i huset.

Hur hade du tänkt koppla in en luftvärmepump till din FTX  Sc:,h

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hur felsöka ftx?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2006, 17:39:22 »
Det skulle nog fungera bra. Denskulle då monteras in efter vvxl och före elbatteriet.
Sådana här luftvärmepumpar har de ju i hela södra europa i sina hus som uppvärmning/kylning
Du kan söka på AQS de har en uppsjö av modeller och effekter, jag tror att t.ex en 5-6kw är 5000 dyrare än en vanlig lvp
Tänk bara på om du vill ha det svalt på sommaren så går det åt en betyligt kraftigare värmepump
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 682
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!