Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Självdrag till FTX-system  (läst 7346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BaNaN85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Självdrag till FTX-system
« skrivet: 02 februari 2014, 23:43:48 »
Tjena
Har en tråd på byggahus men startar en här med. Har gjort en radonmätning som var lite negativ, 980bq i genomsnitt.
Skulle vilja uppgradera ventilationen från självdrag till FTX men då jag är snål så jag gråter när jag skiter vill jag komma undan så billigt som möjligt.
Här är några provritningar jag gjort själv, inget vetenskapligt.



Behöver skulle behöva hjälp med flöden, idéer etc. Vilken typ av takhuvar och val av material.

Mvh Janne

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 00:16:26 »
FTX är ju bra! Vet du vart radonet kommer i från? Marken eller byggnadsmaterialet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad BaNaN85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 00:40:23 »
Det kommer en radongubbe den 13:e och besiktar. Misstänker att det är lätt/blåbetong då värdena är rätt så höga.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2014, 09:13:14 »
gör inget själv, ännu i alla fall.

Du kan få radonbidrag för hårdvaran och rotbidrag för arbetet. Med radon i huset och källare så skulle jag låta ett proffs göra det, det blir nog inte så mycket dyrare än om du gör det själv med de bidrag som finns.

http://www.boverket.se/bidrag--stod/villa/radonbidrag/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad BaNaN85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 00:22:16 »
Jo väntar och ser vad besiktningsgubben säger. När jag sitter och plockar ihop ett system så brukar allt material hamna runt 35k och med ett bidrag på 15k så blir det skapligt billigt. På ritningen jag gjort tänkte jag nästan köra 160 & 125 rör överallt, grövre rör borde väll vara tystare.
Räcker en Heru 100 S EC till 95 + 95kvm?

Utloggad BaNaN85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2014, 21:46:06 »
Tjäna
Oj vad länge sen jag skrev här. Besiktningsmannen var här och det var ingen blåbetong endast markradon.
Han rekommenderade såklart en radonsug och länsstyrelsen ville inte lyssna på mina önskemål om bidrag för FTX-system.
Hursom.. Kommer en Heru 100S räcka för 180kvm? Rekommenderade luftutbytesmängd är 0.35*m2 i h = 63l/s, om det var så man räknade?

Mvh Janne

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2014, 09:40:49 »
Jag vet inte exakt vad Heru100 klarar av, men ligger man nära gränsen så är min rekommendation att välja en storlek större aggregat så slipper man köra fläktarna på max och får lägre ljudnivå. Detsamma gäller storleken på kanalerna - Finns det plats så är det nästan alltid bättre att dra ett grövre rör...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BaNaN85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2014, 22:00:41 »
Har plats för en 130S men den mindre 100S går upp genom min vindslucka vilket skulle spara lite bekymmer.

Utloggad BaNaN85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Självdrag till FTX-system
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2014, 23:58:47 »
En ventfirma rekommenderade 100S när jag frågade om en ritning och efter att läst igenom en pdf-fil http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf och tror jag lärt mig hur man räknar tryckfall på rör så verkar det som 100S bör klara det, iaf ur tryckfalls synpunkt.
Tex jag vill ha 65l/s in i huset.
65l/s i 160mm rör ger en lufthastighet på v=3.25m/s. Enligt diagram kunde jag då se att ett rakt rör har ca 0.75pa/meter tryckfall vid denna hastighet. Längsta röret jag kommer ha är max 26meter =26*0,75=max ca 20pa tryckfall? Sen inklusive några T-rör,90º böjar men dom tryckfallen gick knappt att räkna på i så låga m/s hastigheter. Så max kanske 40pa tryckfall från längsta rörvägen.
En ett mindre 125mm rör med 12l/s blir v=1m/s och tryckfallet ~0.12pa/meter, näst intill försumbart.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!