Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöde genom bypassventil  (läst 5664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fripz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Min fotosida
Flöde genom bypassventil
« skrivet: 24 januari 2014, 11:16:04 »
Hej.
Jag har en liten fundering över min golvvärme.
När jag tittade över systemet såg jag att bypassventilen med inbyggd flödesmätare var felvänd och helt stängd.
Hur bör den vara inställd?
Det borde ju vara ett litet flöde över den när alla ventiler för golvvärmen är stängda.

Nu har jag ställt in den på lägsta mätbara flöde (0,6 L/min).
Hoppas någon kan svara på detta.
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 22:48:33 av Fripz »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2014, 16:36:05 »
Ja, ibland har man en bypass som släpper genom ett litet flöde om alla termostater stryper.
Den ska väl vara rätt hårt instrypt, man vill ha så lite flöde där som möjligt i normala fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fripz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Min fotosida
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2014, 10:21:14 »
Tack Carl för ditt svar.
Jag har nu minimerat flödet genom bypassventilen.
Jag har även stryp flödet i slingorna för golvvärmen. Det finns fyra slingor, och alla var helt öppna.
Nu kör jag den längsta slingan helt öppen och de övriga strypta sÃ¥ jag fÃ¥r ett  :dt: pÃ¥ ca 5 °C.
Jag har nu en rums temperatur på 22 °C och en yttemperatur på golvet som ligger på 24,5 °C
Jag märker att någon rumstermostat bryter ändå, så jag kanske får strypa någon slinga lite till.
Just nu ligger jag på en framledningstemperatur på ca 37 °C och har en utetemperatur på ca -3 °C
Jag kör fortfarande kurva 7.

På den skiss jag bifogade tidigare så finns det en ventil till (benämnd "?")
Vad har den för uppgift?

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2014, 11:06:21 »
Hej!
Jag skulle prova att sänka kurvan istället för att strypa ner flödena mera.
(Fast då kanske det blir kallare på övervåningen?)

Ventilen med ett ? är shunten för golvvärmen.
Den är till för att du ska kunna styra hur mycket returflöde som ska återcirkleras i golvet resp gå tillbaka till värmepumpen.
Eftersom golvvärmen har egen cirkpump så bör denna vara helt öppen tycker jag, risken om den stängs är att radiatorerna uppe får väldigt dåligt flöde eftersom golvvärme-CP då kan suga vatten bakvägen via stigaren till radiatorerna på övervåningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fripz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Min fotosida
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2014, 11:30:47 »
Jo det är redan "kallt" på övervåningen.
Det verkar bara vara en radiator som fungerar riktigt bra, och det är i vårt sovrum. Denna radiator är i stort sett avstängd då vi vill ha lite svalare i det rummet.
Vi ligger på ca 20°C på övervåningen och 18-19°C i badrummet, vilket jag tycker är väldigt svalt för att vara ett badrum.
Jag har ca 5 °C :dt: över varje radiator, men ändå så är det lite för svalt.
Man känner att det är svalare där uppe när man går upp för trappen.

Jag börjar misstänka att ventilationen också är felaktigt inställd.
Donen i två av sovrummen var helt stängda, och jag har ingen aning om hur de andra är inställda.
Det sitter tillluftsventiler (Fresh 90) i varje rum som det verkar som att någon har skruvat en del på.

På slingan till golvvärmen sitter det en termostat som har inställningsområde 27-57 °C
Vad bör denna vara inställd på?
Det ger ingen mätbar effekt när jag ändrar på den.
Dock står det i dokumentationen för termostaten att framledningstemperaturen skall vara 15 °C över inställt värde.
Ställer jag in den på lägsta inställning har jag ändå 37 °C i framledningstemp till slingorna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2014, 21:34:06 »
Jag tror termostaten ska skydda golvet mot övertemp, lämplig inställning borde vara 40 °C.
Den ska ha en känselkropp som känner av temperaturen på röret till golvvärmen, om den inte stryper ner temperaturen då du drar ner den är det nått fel på den.
Men det tar ett tag om du stryper på den innan golvet svalnar, men efter ett dygn ska temperaturen ha ställt in sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fripz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Min fotosida
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2014, 21:51:03 »
Känselkroppen sitter som på ritningen.
Jag loggar temperaturerna på framledning och retur till både golvvärme och radiatorer, så skillnader i temperatur borde märkas ganska snabbt.
Så jag misstänker att den är trasig då.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2014, 16:01:22 »
Prova att sätta på lite värmeledande pasta(om du inte har detta fungerar kopparpasta från biltema utmärkt=) mellan känselkroppen och röret, isolera sedan runt med rörisolering eller isolertape. Rätt vanligt att de tar tempen i rummet istället för på röret, och då stryper de aldrig. :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Fripz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Min fotosida
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2014, 16:14:45 »
Känselkroppen sitter monterad i ett dykrör strax innan cirkulationspumpen.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Flöde genom bypassventil
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2014, 16:33:18 »
Jag har även stryp flödet i slingorna för golvvärmen. Det finns fyra slingor, och alla var helt öppna.
Nu kör jag den längsta slingan helt öppen och de övriga strypta sÃ¥ jag fÃ¥r ett  :dt: pÃ¥ ca 5 °C.
Jag har nu en rums temperatur på 22 °C och en yttemperatur på golvet som ligger på 24,5 °C
Jag märker att någon rumstermostat bryter ändå, så jag kanske får strypa någon slinga lite till.

Att ha den längsta helt öppen låter rätt, och sedan ska övriga strypas så att rumstemperaturen i rummen där slingorna ligger blir samma som i rummet med längsta slingan. Dvs jämn rumstemperatur mellan rummen. Deltat är oviktigt när det gäller att hitta balansen mellan rummen. Termostaterna på max. Vänta nog länge efter strypning så det hinner stabiliseras. Är det sedan för varmt nere får du ändra i shuntventilen så mer vatten återcirkuleras. ELLER strypa alla slingor (proportionellt), eller sänka CP för golvvärmen.

Jag börjar misstänka att ventilationen också är felaktigt inställd.
Donen i två av sovrummen var helt stängda, och jag har ingen aning om hur de andra är inställda.
Det sitter tillluftsventiler (Fresh 90) i varje rum som det verkar som att någon har skruvat en del på.

Det är OK att strypa vissa freshventiler och inget onormalt. Men tänk på att luften kommer in genom de ventiler som lämnas öppna. Det är hastigheten på frånluftsfläkten (antar att du har en sån) som styr det totala luftflödet. Jag tror det är smart att ha de flesta freshventilerna öppna för att sprida "draget". Bara stänga där det verkligen stör.

Jag har som du golvvärme nere och radiatorer uppe. Flera freshventiler uppe (i varje sovrum). Svalare rumstemp uppe (viliket jag i o f sig vill ha). Jag får shunta ner tempen till golvvärmen en hel del annars blir det för kallt uppe. (Jag kan inte ha lägre kurva än 4 (-1) som jag har nu utan att frysa uppe. Det finns heller inte plats för så mycket större radiatorer under fönstren uppe, så jag tror inte jag skulle kunna köra på samma framledningtemp till golvvärmen som till radiatorerna - i mitt välisolerade hus med väldigt lågt energibehov, men alltså med freshventiler som kyler övervåningen).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!