Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekabel onödig?  (läst 11203 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elovv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmekabel onödig?
« skrivet: 05 december 2005, 22:08:32 »
för oss energijägare. Jag köpte min 12DKE av Hemmabutiken i Ronneby. De monterade ej värmekabel i tråget. När jag ringde dit och påtalade det fick jag besked att den inte behövdes, att de sålt ca 400 pumpar de sista åren och ingen haft problem. Men om jag ville ha en kabel skulle de montera dit en gratis. Jag avböjde, men kommer att hålla koll på dräneringshålet i vinter, om det behövs får de komma och montera, om det inte behövs så sparar jag några kr till. Kanske bra att veta för de som inte har någon kabel (o de som har men vill försöka spara lite till). Kan tillägga att nu är det underkylt regn, 1 +grad, dräneringshålet helt fritt. Har haft pumpen sen början av oktober. :)
11/2 plan, 157 kvm, byggt tidigt 70-tal, Panasonic 12DKE, placerad i trappan mellan våningarna

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2005, 22:18:30 »
Du skulle kunna sätta dit en självreglerande Thorinkabel. 2meter drar 20W i luft men 72W i is. Behöver ingen termostat. Och montera en strömbrytare på pumpen, så du kan stänga av kabeln helt under varmare perioder.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2005, 23:12:44 »
Hej
Hörde detta i dag hos en bekant att en del av dom som säljer panasonic i boden inte heller monterar dit värme kabeln dom säger att det inte behövs!


Men jag monterade då in värmekabeln i min pump som jag håller på att installera

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad Elovv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2005, 23:17:38 »
Jag kan hämta min kabel eller få den monterad på dagen gratis. Men om det aldrig blir is i bottentråget......varför då ha en kabel...även om den inte drar så mycket ström......har inte sett tillstymmelse till is i bottentråget trots över 2 mån med ca 0 grader.
11/2 plan, 157 kvm, byggt tidigt 70-tal, Panasonic 12DKE, placerad i trappan mellan våningarna

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2005, 23:29:02 »
Min har än så länge isat igen en gång i vinter...

Vill ni spara 70watt så sätt en strömbrytare på den då.. om du får problem så är det bara att knäppa igång den..
Panasonic E24CKE

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2005, 23:37:00 »
...det är väl vid minusgrader som risken för isbildning i tråget är som störst ? Sc:,h
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2005, 01:54:17 »
...det är väl vid minusgrader som risken för isbildning i tråget är som störst ? Sc:,h

Självklart är det så att ju kallare det är, ju större är risken.

Utloggad kjellgöran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2005, 10:27:50 »
Hej.

Jag har Panasonics nya flaggskepp HE9 som jag köpte utan värmekabel i utedelen. Under den senaste köldperioden i Stockholmsområdet för någon vecka sedan ( det var då ned till åtta minusgrader vissa nätter) bildades is i dräneringshålet. Jag har därför nu satt in en värmekabel för att förhindra isbildning i hålet och de kommande dygnen som åter ska bli lite kallare får visa om kabeln gör någon nytta. För att inte kabeln ska dra ström jämt under fyra plusgrader då värmen sätts på har jag låtit installera en strömbrytare . Med denna kan jag välja när jag vill koppla på strömmen till värmekabeln. Rekommenderas!

Kjellgöran

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2005, 11:42:34 »
Hörde av min granne att när det var -22c ute då frös det även med värmekabeln i så han fick tina upp hålet!

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad Elovv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #9 skrivet: 06 december 2005, 17:05:37 »
Hej
Ni som satt strömbrytare på värmekabeln, vilken strömbrytare har ni köpt samt var har ni satt den? Verkar smart, möjlighet att koppla på vid behov utan att behöva betala ström när det inte behövs....
11/2 plan, 157 kvm, byggt tidigt 70-tal, Panasonic 12DKE, placerad i trappan mellan våningarna

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #10 skrivet: 06 december 2005, 17:43:54 »
PÃ¥ min E9DKE

 har jag satt en utomhus-strömbrytare (Jula 39kr) pÃ¥ höger sida, höger om anslutningsluckan. Fastskruvad med 2 st rostfri plÃ¥tskruv.

Eftersom jag var för snål att köpa en med signal-lampa och jag har Alsheimer's, så märkte jag strömbrytaren TILL och FRÅN.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #11 skrivet: 06 december 2005, 18:41:55 »
Jag tog en vanlig 1 polig brytare (som man tänder och släcker lampor med) monterade den brevid innedelen.. Har 5x2,5mm2 kabel ut så det fanns en ledig där att utnyttja..
Panasonic E24CKE

Utloggad Luftmiljögruppen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2005, 14:21:09 »
Hej
Det värsta för en värmepump är +3 till -5 och fuktig luft.
Om den fryser ändå, så kan det bero på andra orsaker - utomhusdelen sitter inte i våg (den får gärna luta en aning mot husväggen). fel på avfrostningen, avfrotnoingsgivaren sitter inte korrekt.

Redigerat reklam
/Rickard


« Senast ändrad: 16 december 2005, 15:23:35 av Rickard »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #13 skrivet: 17 december 2005, 17:34:15 »
Om rätt förutsättningar finns sÃ¥ kan en panasonic frysa i bottentrÃ¥get detta pga att endast ett hÃ¥l för kondensavrinning finns, lÃ¥t oss säga att om  kölden hÃ¥ller i sig i tre veckor i ett sträck och temperaturen ligger i snitt pÃ¥ -5 grader sÃ¥ finns det mycket fukt kvar i luften som avfrostningen tar hand om och som fryser dÃ¥ den möter bottentrÃ¥gets kalla yta vilket är kallare än utetemperaturen dÃ¥ luften efter förÃ¥ngaren hela tiden kyler plÃ¥ten. en vacker morgon med -2grader ute kommer hundratals fläktvingar att slÃ¥s i sönder av isklumpen som ligger i trÃ¥get?

Detta är ett uppdiktat senario snarare än faktisk verklighet! det kan vara så att fläktvingen hela tiden roterar och ökning av ishöjden i utedelen stiger så långsamt att endast halvfrusen is kastas åt olika håll då fläkten startas up efter en avfrostning.

Någon egentlig skada av is annars i utedelar finns inte!!! ( JAG HAR VARIT PÅ UTEDELAR SOM SETT UT SOM ISPAKET, REN KÄRNIS!)

Framtiden fÃ¥r utvisa, men jag har värmekabel i fall att!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2006, 15:15:01 »
Min e9dke har hittills klarat sig utan värmekabel. Ser ut som hålet smälter upp vid avisning!

Har en ide om att stoppa upp en liten flärp av aluminiumfolie (= ingen risk för galvanisk korrosion) genom hålet som kommer i kontakt med förångarens flänsar. På så sätt borde risken för igensättning av dräneringshålet minska ytterligare. (Förångaren blir nämligen ljummen vid avisning.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!