Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!  (läst 45101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« skrivet: 06 februari 2004, 22:52:34 »
Har själv ett hus byggt på torpargrund.

Som så många andra med hus byggda på torpargrund, så är mitt problem att de som byggde huset inte har bemödat sig om att köra bort den "orena" (bor på en sandhed) sand som fanns under huset när det byggdes.

Detta har medfört att det under extremt fuktiga perioder har kommit en viss jordlukt från huset, som tur var har vi aldrig kännt någonting inne i huset, utan den lukt man känt har kommit från krypgrundens ventilationshål.

Nåväl, vi beslutade oss först för att lägga en plast på marken under huset, för att se om det blev bättre, och det blev det, men inte helt bra.
Med denna vetskap började vi titta på krypgrundsavfuktare, och det blev till slut en munters 90 som nu avfuktar vår krypgrund.

Vad man gör vid installationen är att man pluggar all ventilation till krypgrundsutrymmet, och istället (i vårt fall) kör fläktarna hela tiden på krypgrundsavfuktaren.
Den sköter då både avfuktning när behov finns samt ventilationen av krypgrunden kontinuerligt. (går att välja om man vill att fläktarna skall stanna när avfuktning inte behövs)

Resultatet av installationen blev att vi inte längre har några problem med lukt från grunden, och att vår elförbrukning har minskat med ett par tusen kilowatt-timmar! ;D ;D ;D

Eftersom jag räknade med att den skulle förbruka ca 700 kWh/år så blev det en glad överraskning, anledningen till energibesparingen antar jag ligger i det faktum att hela krypgrunden hålls varmare vintertid tack vare att vi har pluggat all ventilation utifrån. Nu drar fläktarna luft både innifrån huset och utifrån, genom de otätheter som finns i trossbotten och runt grundbalkarna.

Vi har aldrig minusgrader under huset längre (som kallast har det varit +0.8 vid -40 grader ute) och våra golv upplevs klart varmare vintertid.

Kan rekomendera krypgrundsavfuktare till alla som har luktproblem eller vill undvika att få det.
« Senast ändrad: 06 februari 2004, 22:53:42 av admin »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2004, 23:40:44 »
Är det inte så att kondenseringen av fukten också producerar en viss mängd värme? En avfuktare fungerar ju lite som en värmepump vill jag minnas. Sedan har du ju en reglerad avpassad ventilation isf korsdrag och det måste ju också bidra till varmare luft i krypgrunden.

Vi hade tidigare problem med fukt och dålig lukt i källaren men efter att vi installerat en avfuktare är det torrt och fint och luktar inte källare längre. Eftersom fukthalten i luften är lägre behöver vi inte oroa oss för mögel heller.
« Senast ändrad: 06 februari 2004, 23:46:29 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2004, 08:20:30 »
En s.k. krypgrundsavfuktare fungerar inte enligt "värmepumpsprincipen" som billigare avfuktare gör.
Den har en rotor som är uppbyggd av kiselkristaller.

Se nedanstående länk för mer info.
http://www.avfukta.nu/

Den återför dock en stor del av den värme som krävs för att avfukta krypgrunden, så den värme man blåser bort i samband med avfukting är obetydlig, dessutom går min avfuktare bara ca 100 timmar per år p.g.a. avfuktningsbehov. Max fuktnivå ställd på 60%. Innan jag installerade avfuktaren låg luftfuktigheten vid regn och dimma utomhus på upp till 100%, med andra ord så kondenserade vatten på kalla ytor under huset, inte bra...

Jag kan tyvärr inte lugna er som är utan avfuktarei er krypgrund, jag kan lova att det är likadant över allt. Enda chansen att unvika fukt i en krypgrund är att avfukta, jag har ett par bekanta som oxå mäter fukten under sina hus (utan avfuktare), och de verifierar mina iaktagelser, det finns kortare och längre perioder på året när fukten ligger på 80-100% under huset.
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 08:25:29 av admin »

PeterE

  • Gäst
PeterE
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2004, 23:03:05 »
Vi har ett gammalt hus på torpargrund. Har varit rötproblem tidigare och det har reparerats på 70-talet. Stora ventiler har tagits upp. Har lärt mej att det kan få motsatt verkan när den fuktiga varma luften sveper in på sommaren och kondenseras mot svala ytor under grunden.
Lite unken luft fick mej att kolla luftfuktigheten med en billig mätare. 80-95% verkar vara mer regel än undantag på sommarhalvåret.
Berätta mer om installationen av avfuktare!
Vad kostar kalaset?
Har du fläkten ansluten till någon ventilationskanal?
Rördragning under huset?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2004, 03:56:48 »
Helt rätt, att öka ventilationen under ett hus kommer med största sannolikhet att öka fuktproblematiken, då det i de flesta fall är fuktigheten i (ute)luften som orsakar fukt och mögelproblem under huset.

De enda fall som mera ventilation eventuellt kan förbättra situationen är om du har problem med fuktig mark under huset, då kan ökad ventilation minska den genomsnittliga luftfuktigheten under huset.
Det är dock aldrig en lösning på problemet, i alla fall inte enligt min mening.

Fuktig mark måste dräneras.

Fuktig luft måste avfuktas.

Punkt slut.

Avfuktare av denna typ finns i prisklassen 12000-35000 kr. Det finns dock inget skräp, de billigaste funkar bra, de dyraste säljs av anticimex, och då tror jag att de lämnar någon form av fukt/mögelgaranti men jag är inte så insatt i deras koncept.

Du behöver ett eluttag i krypgrunden.

Avfuktaren ställs i ett av hörnen, sen dras slangar/rör i diametern 80-100mm (av typ dräneringsslang/spirorör)från avfuktaren och ut till de övriga hörnen under huset. Kostar inte så mycket, har för mig att de slangar jag köpte kostade ca 600 kr.

Inuti avfuktaren finns en fläkt som cirkulerar ca 100 m3 luft/timme internt under huset, Ett delflöde från fläkten blåser ut den luft som avfuktar (vid behov) den fuktabsorberande rotorn. luftflöde ca 30-40 m3/h.

Detta luftflöde gör att det skapas ett undertryck under huset och säkerställer därmed att "unken" luft ej längre kan tränga in i huset.

Jag grävde under "kantbalken" och upp ett rör som utmynnar ca 60 cm ovan mark. Det går naturligtvis att skicka ut luften genom en av de ventiler du har sedan tidigare. Kom bara ihåg att täta ordentligt runt utblåset.

Har på senare tid sett att WOODS hävdar att deras kompressordrivna (billiga! ca 3000 kr) avfuktare kan användas även som krypgrundsavfuktare, men då anser jag att du måste komplettera med en separat fläkt som ser till att undertryck skapas i krypgrunden. Ett ytterligare krav är att du ansluter en slang från avfuktaren direkt till avloppsystemet under huset, då du annars måste krypa in under huset titt som tätt för att tömma behållaren. Vet inte heller om fläkten på deras avfuktare har kontinuerlig drift eller om den bara startar när fuktigheten blir för hög: Utan kontinuerlig luftcirkulation under huset kanske det kan bli fuktigt på vissa ställen under huset, men det vet jag egentligen ingenting om, det är bara ett antagande från min sida...

Jag utförde hela jobbet på en dag, det var inga stora problem.

Eftersom jag har ett visst kontrollbehov i kombination med min prylgalenhet så har jag även anslutit en timräknare som registrerar hur många timmar som avfuktning skett. (elpatron 1200W)
Tid som den avfuktat från 020505 till dags dato är 385 timmar. D.v.s. ca. 277 kronor avfuktning på knappt 2 år.

Kanske lägger upp ett par bilder nån gång framöver.
« Senast ändrad: 11 februari 2004, 04:05:53 av admin »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2004, 15:22:04 »
Citera
Har på senare tid sett att WOODS hävdar att deras kompressordrivna (billiga! ca 3000 kr) avfuktare kan användas även som krypgrundsavfuktare, men då anser jag att du måste komplettera med en separat fläkt som ser till att undertryck skapas i krypgrunden.

Fläkten går hela tiden. Det måste den för att fuktavkänningen ska fungera - ny luft hela tiden. Brukar finnas två eller fler lägen på fläkten.

Varför vill du ha undertryck? OK att du inte vill trycka upp kall luft genom trossen, men suger du inte in fuktig luft utifrån då?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2004, 15:40:47 »
Den största anledningen till att jag anser det vara viktigt med undertryck under huset är att undvika att den eventuella lukten av tidigare fukt/mögel angrepp skall kunna söka sig in i huset.

Inuti ett hus finns det normalt ett undertryck som skapas av "skortstenseffekten", undertrycket i huset ökar med sjunkande utomhustemperatur, gäller speciellt hus utan mekanisk till/frånluft. Undertrycket inuti huset drar därmed in illaluktande/hälsovådlig luft från krypgrunden genom otätheter i konstruktionen.

Har det innan avfuktarinstallationen luktat unket/jordlukt under huset och i vissa fall inuti huset så kan även ett undertyck under huset hjälpa till att rena de dofter som satt sig i husets trossbotten/väggar under årens lopp.
Detta tack vare att man vänder luftflödet, från att tidigare (i viss mån) gått från krypgrunden och in i huset, till att gå innifrån huset och ned till krypgrunden.

Denna funktion skapas tack vare att man pluggar all ventilation till krypgrunden, den luft som fläkten blåser ut från krypgrunden dras då dels från kvarvarande läckor runt grundkonstruktionen, och dels innifrån huset genom otätheter i trossbotten/väggarna.

På detta sätt kan fastigheter som tidigare haft problem med "jordlukt" under loppet av något eller några år bli problemfria. Och detta utan att hela trossbotten behöver brytas upp och all isolering bytas ut.

Har själv 2 familjer i bekantskapskretsen som gjort en sådan sanering, kostnad ca 200000 kr......
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2004, 16:06:08 »
OK, du tätar grunden sÃ¥ undertrycket drar ner luft frÃ¥n huset. DÃ¥ är jag med!  8)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2004, 05:22:54 »
Ang.... har man fuktig mark under huset......
har man det skall man först städa av marken noga, allt organiskt material skall bort.. tex trärester annars börjar det att mögla.
Sen lägger man en plastfolie på marken.... lämnar ca 1 dm mot alla "ytterväggar"
( bra om det bildas rimfrost på kantbalkarna vid svinkyla som sen tinar).
man kan sticka hÃ¥l pÃ¥ plasten pÃ¥ lÃ¥gpunkter, bra om det bildas fukt kondens eller kanske en läcka...  
Det är vad jag vet fortfarande ett krav när man bygger med torpargrund....
DÃ¥ minskar fuktbelastningen avsevärt...... nästan alltid 100% fuktighet i jord, men i praktiken även i tex sand...      under plasten bildas daggdroppar pÃ¥ nÃ¥n timme....

Jämför med en jordkällare...... några har fått den fina idén att lägga en plast och sen gjuta ett golv.... då förstörs källaren, det blir för torrt i den.... förr hade man ofta tegel på golve eller "stampat" jordgolv.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2004, 15:06:37 »
Angående avfuktare:

Det finns lite olika principer. Woods och likande (Skräpmaskiner...) för 2000-6000 kr funkar som en enkel kondenseringsavfuktare där man helt enkelt producerar en kall yta som sen fukten fälls ut på och därefter leds ut till avlopp eller tank. Desto närmare noll grader desto sämre funkar den! Dessutom har den rätt taskig verkningsgrad.

En sorptionsavfuktare oftast av fabrikat Munters jobbar enligt en anna princip. En rotror som snurrar och suger åt sig fukten. Sen är en fjärdedel av rotor "avskärmad" och värms med i princip en liten "hårtork" ;D som då driver ut fukten som sen leds ut via en slang. Denna princip funkar ungefär lika bra oavsett temperatur även om det är -20 grader (Även om luften då innehåller mycket lite fukt...) En MD 50 hos Munters kostar ungefär 12000kr ink moms inklusive lite tillbehör för att ansluta slangar. Den fixar att hålla ungefär 150m3 avfuktat och drar ca 550W och kommer antagligen att gå ungefär 1-3 timmar/dag om man tätat bra och lite fukt tillförs underifrån. Skulle man täta helt så skulle den bara torka ut utrymmet och sen i princip inte gå alls...

en MD 90 kostar ungefär 17000kr och kan avfukta ungefär 250m3 eller nÃ¥got sÃ¥dant. Drar ungefär 750 W  Munters finns pÃ¥ nätet och har kontoret i Stockholm och man säljer även direkt till privatpersoner. Prova att kläm dom pÃ¥ 15% rabatt dÃ¥ har du lyckats bra! (Samma rabatt som försvaret har....) Har själv jobbat inom försvaret med att planera, bygga och serva dessa anläggningar i MobförrÃ¥d innan jag skolade om mig. Där använder man i princip bara Munters som jag tror var de som uppfann sorptionsprincipen. (Men det fanns även ett japanskt fabrikat med rostfria maskiner men de hade dÃ¥ pÃ¥ 90-talet inga smÃ¥ maskiner för hemmabruk som Munters har. Har själv en gammal utsliten M75 (frÃ¥n 60-talet) med asbestrotor! Som stÃ¥r och tuggar i en källare pÃ¥ 150m3 den gÃ¥r ungefär 3tim/ dag i ett halvdÃ¥ligt tätat källarutrymme med fukt kommande underifrÃ¥n.

Angående fukt så är den i princip omöjlig att "vädra ut" det enda som oftast händer är att man tillför ny luft som innehåller fukt och på så sätt förvärrar det hela.
Ã…tminstone om fukten kommer vi luften. En annan sak om den kommer upp ur marken

Gäller för övrigt på vindar också där många "besiktningsmän" schablonmässigt säger att "ventilationen bör förbättras genom att ytterligare ventiler tas upp" Eftersom man förr inte hade så många ventiler på vindar. Inte ett så bra råd i många fall......

Kan nämna att vi avfuktade ungefär 80 bandvagnar mod 206 med två hyddor. Stående utomhus året om under endast ett skärmtak. Med ett enda aggregat som drog ungefär 6000W och gick 3-6 tim/dag och som kostade ungefär 70000kr + slangar och montering. Men då tätas naturligtvis alla bandvagnar så lite fukt tillförs. Tänk er att försöka hålla fukten under 50% via att värma upp denna byggnad året om!!!!Snacka om uppvärmningskostnad!!

Anledningen till att man avfuktar inom försvaret är egentligen flera! Ingen rost, inget mögel och dessutom trivs inte råttor och andra skadedjur då fuktigheten börjar vara ned mo 50-60%!!!

Sen finns det inget som heter "torrsprickor" på gummimaterial!! utan det är Ozonsprickor från UV-strålning(slolljus) som gör att gummi spricker INTE att man har låg fuktighet som många tror.

Försvaret har hållit på med detta mer än 40 år så dom har gedigen erfarenhet av dessa saker.

Kolla på Munters hemsida för mer info.

Och sen ett tips. Dra en slang med en enkel ventil från aggregatet till tvättstugan då torkar tvätten blixtsnabbt om man vill! Garanterat billigare än med både torkskåp och torktumlare. Men då måste man ju hänga tvätten så klart ;)

Skogstomten





« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Skogstomten

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2004, 19:25:41 »
Helt ok skogstomten fina maskiner och dom behövs nog om man vill sova gott

Förr klarade sig en del ruskigt dÃ¥liga krypgrunder.... nästan inte 1 dm till marken torv o mossa kvar spÃ¥n och bräder  inget som stoppar markfukten mm. idag kan man ha problem även om allt är optimalt!!!?
Varför? jo har man torpargrund skall man ha halvtaskigt isolerade golv.... dom mÃ¥ste tillföra värme ner till grunden....  enda "naturliga" sättet att minska relativa fuktigheten är att höja temperaturen!!!
varm luft bär mera fukt än kall luft.... men vem vill bekosta sånt nuförtiden... dessutom ingen komfort heller...
Förr hade man superkalla/dragiga golv..... men vad som framförallt räddade trossbotten på den tiden var vedspisen och andra värmekällor..... dom var så tunga att dom inte stod på bjälklaget, utan man murade upp från marknivå.... det tillförde värme till krygrunden hela året (på sommarn var det ju matlagning)....
Att tillföra luft..... på vintern stängdes alltid dessa ventiler och man skottade upp snö mot väggarna det funkade utmärkt....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2004, 02:56:05 »
Jag kan bara konstatera att ni verkar ha samma åsikt som mig, när det gäller krypgrunder. Det är onekligen ett problemområde.

Fördelen är dock enorm om det skulle bli en vattenskada, lätt och billigt att åtgärda.

Helt annorlunda med sula...

Pratade förresten med en kille från anticimex som sa att det är en STOR våg av hus byggda på 70-talet med ingjutna träreglar i sulan, dåligt dränerad, som håller på att ruttna upp nu.

Antalet anmälda skador ökar hela tiden, inte kul...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2004, 09:02:39 »
Hm Bertil
Du beskriver exakt min torpargrund där jag bor nu. 5-10 cm glipa men inte allt för kalla golv. Dessutom i princip ingen möjlighet att titta in! men vi kollade när vi köpte och under 20 år så hade inget hänt så jag håller tummarna.... KÖr inte med avfuktaren i den grunden utan i ett litet hus bredvid. Där man gjort en källare som har golvet lägre än sjön bredvid som ligger 30m bort.

Dränera säger många men hallå ska vi led in syndafloden i källaren eller???? Möjligtvis en djupare pumprunn som det dräneras till i så fall men jag tror mer på avfuktning i så fall eftersom det kommer fram så lite fukt och källaren är helt tom. Sen jag fixade till det gammla aggregatet så försvann källarlukten osv


Skogstomten
Skogstomten

Fredrik27

  • Gäst
Fredrik27
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2004, 15:09:31 »
Hej!

Jag har ett hus med frånluftsvärmepump och jag funderar på att installera en sorbtionsavfukatare Munters MG-90 i krypgrunden. Kan denna motverka frånluftvärmepumpen eftersom en del luft kommer sugas från golvbjälklaget?

Mvh
/Fredrik

admin

  • Gäst
admin
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2004, 01:20:03 »
Ytterst marginellt, inget du behöver bekymra dig om. Du kommer förmodligen att få bättre ventilation p.g.a avfuktarens frånluft.

Och dessutom mindre uppvärmningsbehov, tack vare att du tätar ventilationen under huset. (varmare golv)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!